Weer boven water

21 juni 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Zoals ik al eerder aangaf hadden we in Swaziland geen internet. We waren even 'down under'. Je realiseerd je dan ineens dat wij wel erg geleefd worden door verschillende prikkels, zoals whatsapp, facebook, de mail, het nieuws en alles wat er voorbij komt. De Zuid Afrikanen leven veel rustiger. Zij hebben niet veel, wonen soms van alles en iedereen verlaten en moeten km lopen om ergens te komen. Als ze mazzel hebben, krijgen ze van iemand een lift.

Voor ons was het even wennen haha. Onze bijenkorf was warmer dan ons vorige huis met de open haard. Het had wel wat zo'n bijenkorf. Voor de zekerheid hadden we onze schoenen op zijn kop aan het bed opgehangen. Er waren overal gaten en kieren. Je weet maar nooit wat er in je schoenen kruipt. Voor we naar toilet gingen, keken we eerst goed of er geen slang in zat. We hadden het beeld gezien op internet van een slang die via de wc pot een maan in zijn geslachtsdeel had gebeten en niet meer los had gelaten. Ze hebben toen heel de wc pot gesloopt om de slang eruit te krijgen. Zekerheid voor alles haha.

In het park lopen veel impala's, wrattenzwijnen en andere dieren rond. Echt leuk. Als we zitten te eten aan het water, zien we een krokodil liggen. Dat is toch een leuk uitzicht. We hebben ons ook aan impalavlees en Gnoevlees gewaagd. Impala is boterzacht met een lichte wildsmaak. De gnoe was wel erg sterk van smaak. Je moet alles een keer proberen vinden wij. We hebben gisteren heerlijk van de zon genoten. 's Avonds bij het licht van de lantaarn gegeten. Vanmorgen bij het ontbijt dachten we getuige te zullen zijn van een krokodil die een vogel pakte. Op een eilandje vlak voor de eetzaal liepen verschillende vogels. Een krokodil kwam heel zachtjes aangezwommen. Hij lag stil op nog geen halve meter van een vogel. Die liep steeds dichterbij. Vol verwachting klopte ons hart. Maar het ging niet door. De krokodil had kennelijk al gegeten haha.

Na het ontbijt wij weer op pad. We moesten heel Swaziland door naar het zuiden. De weg was saai en bracht voor ons niet zo veel meerwaarde. Bij de grens kregen we weer het spel van alle loketten. Kennelijk vinden de beambte het zelf ook niet echt leuk, want ze zitten alle te chagrijnen achter de balie. 1 bleef er zelfs de krant lezen, terwijl wij al enige tijd voor haar loket stonden. Met alle stempels op weg naar de grens met Zuid Afrika. Dat leek wel een doolhof. Overal hekken en nergens stond goed aangegeven welke kant je op moest. We spraken later het Duitse stel (die we al eerder gezien hebben) en zij hadden precies hetzelfde gevoel.

Zodra we de grens over zijn, voelt het gelijk weer vertrouwd. Swaziland was leuk om een keer geweest te zijn, maar een tweede keer hoeft van ons niet. Al waren de bijenkorfjes wel erg leuk. We hebben het hotel in de TomTom gezet. Als we daar aankomen, heb ik het gevoel dat we niet goed zitten. Dat klopt. We staan bij een hotel met dezelfde naam, maar in een andere stad. De vrouw is zeer behulpzaam. Zij belt uit zichzelf de reisorganisatie en het blijft dat een uur verder ons hotel is.

We krijgen een kaartje mee en rond half drie arriveren we bij ons hotel. Ze vraagt of we een game drive of boottocht willen maken. De boottocht willen we vandaag nog wel doen. Dan moeten we snel zijn, want de afvaart is om drie uur. De receptioniste belt of er nog plaats is. We kunnen nog mee. En daar gaan we. Het is niet zo ver weg. We zijn nog ruim op tijd.

Al vrij snel vertrekt de boot. De eerste nijlpaarden spotten we ook al. Met de boot kunnen we goed dichtbij komen. Ze zijn lekker actief. Jonge dieren houden schijngevechten en een groot mannetje laat van zijn ongenoegen blijken als een jonger mannetje een vrouwtje probeert te dekken (waar het oudere dier kennelijk zijn zinnen had gezet). Er zijn ook verschillende baby nijlpaarden. De jongen kruipen op de rug van de moeder als ze nog erg klein zijn. Is een grappig gezicht. Er liggen nog een paar krokodillen te zonnen. Na 2 uur gaan we terug, want de zon is al onder en voor je het weet is het pikdonker.

Als we aankomen staat het Duitse stel op de kade. Zij hadden onze auto zien staan. Lachen toch. Morgen gaan zij de vaartocht maken. Wij willen zelf het park in om te kijken welke dieren hier allemaal zitten.
Dat gaat vast weer goedkomen. Wij zijn weer boven water en hopen dat jullie onze verhalen leuk vinden.
Groetjes van de Heesbeestjes.

1. Daphne:
    21 juni 2017
    Leuk om jullie avonturen te lezen!

Roos geniet volop mee met alle dierenverhalen via de spraakberichten en foto's op de telefoon.

Veel plezier!
  2. Willy:
    21 juni 2017
    Hoi, bijna als vermist opgegeven vakantiegangers ;-),

Blij dat we weer van jullie belevenissen mee kunnen genieten! Jullie hebben weer aardig wat beleefd de afgelopen dagen. Het zijn prachtige foto's die er als bijlage bij zit en met jullie verhaal erbij, is het net alsof wij er ook een beetje bij zijn.

Tot morgen en slaap lekker!

Je zussie
  3. Nicole:
    22 juni 2017
    heerlijk om weer met jullie belevenissen mee te mogen reizen. veel plezier nog.
  4. Marius:
    Herma en Harry.
    Je neemt de baaije mooie foto's mee neer huis om na te genieten.
    Afrika is toch wel heel anders dan Europa, hoelang nog?
    De dieren moeten wel de ruimte houden. Bedankt voor wat je ons heb laten mee genieten. Groeten Marius
  5. Aart en Ria:
    Heerlijk. Ik geniet mee
  6. Rita en Jos:
    24 juni 2017
    Gelukkig weer boven water , en nog heel, gelukkig geen aanval gehad van een nijlpaard.
    Maar nog even gezellig met de boot mee, dat mag niet ontbreken. Anders krijgt Harry heimwee.
    De boot lig er nog goed bij, Jos houdt het in de gaten.
    Nou tot het volgende avontuur.

De buurman van buurman en zijn vrouw haha