Dag 10 Parkje in, parkje uit en Gold Finger :-)

24 juni 2016 - Kanazawa, Japan

Wat was dat lekker slapen in een gewoon bed. De afgelopen 2 dagen hadden we in de Minshuku's op dunne matrasjes gelegen. Vannacht was pure luxe :-). Volop energie om de stad te gaan verkennen. Kanazawa is een leuke stad. Als eerste lopen we naar de 'Kanazawaanse' Markthal :-). We zijn lekker vroeg, waardoor het nog niet druk is. Het overgrote deel zijn viskramen. Het kan ook haast niet anders haha.

Helaas ook nog levende dieren zoals krab, paling en schelpdieren. Ze liggen allemaal in het ijs. Je ziet hen ademhalen en een beetje bewegen. Dat vinden we toch wel dierenkwelling. De zeeslak die wij bij de laatste Minshuku kregen, hebben we ook zien liggen. Ook nog levend. Het ijs om de vis koel te houden, wordt in een speciale ruimte gezaagd. Van grote vierkante blokken ijs, worden smalle stroken gesneden en deze worden aan stukken geslagen.

Via de markt lopen we naar een Kasteel met een prachtig park er om heen. Hele kuddes Japanners zijn vroeg op pad om het kasteel te bezoeken :-). Net als wij natuurlijk. Wij horen daar ook bij haha. Naast het kasteel ligt een ander park. Daar moet je wel voor betalen. Deze tuin behoort tot 1 van de 3 mooiste tuinen van Japan (hebben we ons laten vertellen). Het is inderdaad een mooi park. Ook hier weer groepen mensen. Een aantal met gids. We moeten lachen, want er lopen 2 groepen nagenoeg gelijk op. Bij de 1 spreekt een vrouwelijke gids via een versterker en van de andere groep spreekt met zeer luide stem een mannelijke gids. Het lijkt wel of zij elkaar de loef af wille staan op nog geen 10 meter afstand van elkaar.

In het park drinken we nog een bak koffie. Tenminste Har drinkt koffie. Ik stort mij in iets onbekends. Een kom met iets van groene thee, bonen en een soort suikerspin er boven op. We lachen ons rot als het komt. Ook de mensen om ons heen moeten lachen. Op het kommetje zit een toren van zeker 20 cm :-). Ik moet in het midden een gat maken en door het gat eten. Haha het is even tobben, maar het lukt om met de chopsticks een gat te maken. Het smaakt prima.

We hebben gezien dat er een Honda museum is en dat lijkt ons wel leuk. Aan de hand van de plattegrond hebben we het museum snel gevonden. Als we een kaartje willen kopen, zegt de vrouw uit zichzelf dat het geen automuseum is. Ohhh, wat dan wel. Het is een Samoerai museum. De familie Honda was kennelijk in het verleden een roemruchte of belangrijke Samoerai familie. Nou dat is even een tegenvaller. Toch denken wij dat we niet de enige zijn met deze verwachting. De vrouw zei tenslotte niet voor niets dat het geen automuseum was :-).

In het museum is een soort stilteruimte met mooie wit leren stoelen. We halen een drankje uit de automaat. Dat is een bijzondere automaat. Het lijkt wel of er allemaal kleine Japannertjes in de automaat van alles aan het doen zijn. IJs schaven, citroen persen en water er bij doen. Het drankje smaakt heerlijk en zacht pratend nemen we plaats in de ruimte.

Niet getreurd nu het Honda museum even anders is, want er is genoeg te zien. We lopen via het park naar de andere kant. In het park lopen een aantal dames met heel kleine kindjes. Echt schattig om te zien. Net buiten het park verkopen ze softijs met bladgoud. Ja echt, ze zijn hier best een beetje gek. We bestellen zo'n ijsje. Je moet tenslotte alles een keer geprobeerd hebben.

We lopen via een andere kant het park weer in en komen langs een tempel. Die zijn er hier meer dan genoeg. Je struikelt er hier bijna over. Overal hebben mensen gelukbordjes of doekjes opgehangen. Er is zelfs een lang pad waar al die bordjes hangen. Net zo iets als de slotjes in Parijs of Praag, maar dan anders.

Door het park komen we weer bij de Markthal. Toch nog even kijken of alle vis al verkocht is. Er is wel aardig wat verkocht, maar nog lang niet alles. Een verkoper staat aan zijn schelpen te ruiken. We denken dat er een rotte tussen zit, maar dat hij hem nog niet heeft gevonden. Het viel erg op dat er nagenoeg geen vislucht hing in de markthal. Het moet dan wel verse vis geweest zijn.

Onze dag in Kanazawa zit er al weer voor een groot deel op. Morgen met de trein naar Kyoto. Daar hebben we een Japans huisje midden in de stad. We zijn benieuwd. We houden jullie op de hoogte.

We wensen jullie een fijn weekend met veel zonneschijn en geen regen!!

Groetjes van de parkwandelaars