Dubai onveilig maken

13 januari 2018 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

We hebben nog een hele dag voor Dubai. Op het programma staat het oude deel van Dubai. Daat zijn we nog helemaal niet geweest. We besluiten om het eerste deel tot Dubai Mall met de metro te doen. Dat is vele malen sneller dan overstappen met de Big Bus. Die onbemande metro blijft toch bijzonder. Alles is super schoon. Je mag zelfs geen kauwgom eten in de metro. Er is ook een apart gedeelte voor vrouwen. Har stapt per ongeluk over de lijn in het vrouwen gedeelte en iedereen kijkt hem direct indringend aan. Hup snel naar de andere kant van de lijn. Haha je maakt wat mee.

We hebben de Big Bus na wat aanwijzingen snel gevonden. We gaan weer op pad. Het oude deel van Dubai is echt anders. Veel meer de sfeer van het beeld dat wij van het midden oosten hebben. We kijken onze ogen uit. We stappen uit bij de haven waar de Dhow ligt waar we mee willen varen. Het lijkt of we in de Fata Morgana van de Efteling terecht zijn gekomen. Het is er erg rumoerig, chaotisch en er varen speciale bootjes op het water heen en weer. Die bootjes kijken nergens naar en soms gaat het maar net goed, omdat ze elkaar bijna raken. Als de Dhow aankomt waar wij mee gaan varen, heeft deze moeite om aan te leggen. De kleine bootjes varen gewoon door.

Aan de kade liggen veel blauwe houten schepen. Deze schepen zijn afgeladen met zakken. Deze zakken worden met de hand gelost. De kade ligt vol met de zakken. Ze komen met die bootjes over zee. Je snapt niet dat dit goed gaat. De bootjes zien er niet echt zeewaardig uit. Onze boot ziet er betrouwbaar uit gelukkig 😊. We zitten voorop boven op het dek. Het leuke van Dubai vinden wij de tegenstelling tussen oud en nieuw. Tussen de superhoge wolkenkrabbers zie je authentieke gebouwen en moskeeën. Dat geldt ook voor de dure grote jachten en de oude houten bootjes. Zo leuk allemaal. Na een uur varen gaan we weer aan wal. We willen naar de kruidensoek. Ook hier weer smalle paden waar aan beide kanten kleine handelaren hun waren aanprijzen. Nou aanprijzen, zeg maar aanklampen. Ze hebben allemaal de goedkoopste prijs. We onderhandelen wat en gunnen de verkoper (na zijn tranentrekkende verkooppraatje) een leuke verdienste. Het zijn boeven, want twee kramen verder worden we aangesproken door een andere verkoper die ons heeft zien onderhandelen. Hij biedt de spullen voor de helft van de prijs. Haha, grappenmaker. We moeten wel erg vaak aangeven dat we niets hoeven. Overal wordt je aangesproken en blijft men aandringen. Dat is wel jammer. Maar ja die mensen willen ook wat verdienen natuurlijk.

We stappen weer op de bus. Er is zoveel te zien. Als we terug zijn bij de Dubai Mall zien we bij de ingang een aantal super dure auto’s staan. Het is de vallet parking. Je ziet hier heel veel dure auto’s. Vooral veel Lamborghini’s. Maar zij staan ook gewoon in de file haha. Ook in het winkelcentrum zien we in een cirkel heel veel dure auto’s staan. Misschien wel voor een paar miljoen bij elkaar. Mensen staan in de rij om er langs te mogen lopen. Wij lopen naar de oude soek die verbonden is met Dubai Mall. Hier zijn zoveel mooie lampen opgehangen. Het geeft de soek een mooie uitstraling. Buiten de soek vanaf het water uitzicht op de Burj Khalifa. Het is uitverkoop in Dubai en daardoor erg druk in de winkelcentra. Is aan ons allemaal niet besteed. Winkelen kunnen we overal. Na een heerlijke maaltijd gaan we weer richting de metro. Zo’n 1,5 km lopen door gangen. Tussendoor lopende banden om de afstand wat te bekorten. Terwijl we in de gangen lopen worden mensen opgeroepen om te gaan bidden. Op schermen is te zien dat men naar een gebedsruimte kan. Die ruimtes zijn overal. Goed geregeld vinden wij. We vragen ons wel af hoe werkende mensen dit doen. Dat zijn we eigenlijk vergeten te vragen.

Voor de laatste keer lopen we in de avond in een heerlijke temperatuur naar ons hotel. De pret is bijna over. Morgen weer op weg naar huis. Het is wel erg snel gegaan. We hebben het leuk gehad. Het cruisen is ons niet tegen gevallen, maar heeft ook niet ons hart gestolen. Het was leuk om een keer mee te maken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl