Eerste dag aan boord en BHV oefening

6 januari 2018 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

We hebben een lekker bed en kort geslapen als we richting het restaurant gaan. Wij zitten op dek 7 en moeten voor het restaurant naar dek 9. We zitten gunstig. Vlak bij onze hut is de trap, het restaurant is dicht in de buurt. In het restaurant is veel keus en op dat moment nog voldoende plaatsen om te zitten. Het eten is echt heerlijk. Dat wordt oppassen de komende dagen haha.

Na het eten maken we een rondje over het schip. Je kunt hier aardig wat meters maken. We hebben gelezen dat we mee moeten doen aan een BHV ontruimingsoefening. Rond 11.30 uur zal de oefening plaats vinden. Om kwart over elf halen we onze reddingsvesten uit de kast in onze hut. Op naar dek 2 voor de oefening. De bemanning (met reddingsvest) staat overal in het trappenhuis om ons de goede kant op te sturen. Op je reddingsvest staat een letter. Deze letter geeft aan in welke zone je moet gaan staan.

Iedereen moet netjes in de rij en van klein naar groot. Zo staan honderden mensen buiten op het dek voor de reddingsboten. Het is flink warm en bij iedereen loopt de reuzel ……. Je weet wel uit. Na een demonstratie van de vesten het ontruimingssignaal (7x kort en 1 x lang) mogen we eindelijk weer terug naar het normale leven. Vesten in de kast en op naar het restaurant. Daar is het heel erg druk. Gelukkig gedraagt iedereen zich zeer correct…….. Nou niet direct. Er zijn veel Russen aan boord en veel Italianen. De Russen kijken nergens naar en laden hun bord hoog op met eten. De Italianen doen alles met stemverheffing en zijn nadrukkelijk aanwezig. Dat is wel lachen.

Wij zoeken na het eten een rustige plek op dek 10. Heerlijk op een ligbed in de zon. Pingpong, pingpong “Beste Nederlandstalige passagiers hier volgt een belangrijke mededeling. Om 15.00 uur is er een belangrijke bijeenkomst in de Isabella lounge.

Op naar de lounge. Een enthousiaste Belg heet ons welkom en geeft ons handige informatie over het schip en de locaties waar we aan wal zullen gaan. Het duurde niet te lang en was zeker nuttig. We boeken ook een paar excursies, want het schip ligt niet in de plaatsen zelf. Nog een drankje op het dek en dan gaan we naar onze hut om ons op te verkleden. Om half zeven moeten we acte de préséance geven. Op de achterkant van onze kaart staat in welk restaurant we ons moeten melden en welke tafel we hebben.

We delen de tafel met een echtpaar en twee zussen. Het zijn gezellige mensen. Tijdens het eten horen we dat de twee zussen uit bed gehaald zijn om mee te doen aan de BHW oefening. Zij dachten slim te zijn om 's nacht nog iets te eten en dan lekker uit te slapen. Nou mooi niet dus :-).

Het eten smaakt heerlijk en voor we het weten moeten we al weer plaats maken voor de volgende ronde die om kwart over negen begint. We hebben het op onze manier best druk gehad vandaag haha. Morgen gaan we met een excursie. In onze hut ontvangen we informatie hoe laat we moeten vertrekken. Elke dag ontvang je een soort bulletin waarin staat wat er allemaal te doen is op het schip en informatie over de geboekte excursies. Nou we gaan het meemaken. Voor vandaag houden we het voor gezien. Oogjes dicht en snaveltjes toe 😊.