Wat een ervaringen

16 juni 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Wat een gave twee dagen hebben wij achtere de rug. We hoefden maar een 125 km te rijden, maar dat was toch nog een uitdaging op zich haha. Het eerste deel verliep probleemloos. Toen we eenmaal offroad waren, was het met de gewone auto een uitdaging om te rijden. De weg was supersmal en veel kuilen en gaten in de weg. We hebben instructies gehad dat we als we verdwaald zijn, niet uit de auto mogen. We zitten al in het park. Onderweg zien we al een paar giraffen, een krokodil, bavianen en 5 loopvogels.

Rond twee uur komen we bij ons tentenkamp aan. We zitten van alles en iedereen verlaten. We hebben een eigen douche en toilet. Dat is wel buiten onder een afdak. Het opladen van onze apparatuur moeten we bij het hoofdgebouw doen. 's nachts mogen we onze apparatuur niet in de opladers laten zitten. Volgens de eigenaresse zijn hyena's gek op de apparatuur.

In totaal zijn er 6 tenten. Vanaf onze tent hebben we zicht op een drinkplaats. Om het tentenkamp staat geen hek. Als het donker is mag je niet alleen naar je tent. Er gaat dan een ranger met een knoepert van een geweer met je mee. Naast onze tent ligt olifanten mest. De olifanten lopen tussen de tenten door. Er is nog een groep Amsterdammers, 2 mensen uit Zwitserland en 2 uit de UK. Een leuk gezelschap. Om half drie klinken de trommels. Dat is het teken dat we gaan lunchen. De kokkin verteld trots wat zij gemaakt heeft. Een lauwwarme pasta en 2 quiches met kip.

Daarna gaat het echt gebeuren. We gaan met de jeeps de bush in. We zijn nog maar net op weg als we twee olifanten met een jong zien. Ze hebben een gat in het zand gemaakt en drinken het water op. We staan er heel dicht boven op. We horen ze drinken. We zijn op pad met twee rangers. 1 zit voorop op een stoeltje en de ander is de bestuurder. Van te voren hebben we instructies gehad. Geen harde geluiden, niet buiten de jeep komen en blijven zitten. Het is een open jeep. De dieren zijn dit gewend. Als we ons aan de instructies houden, maken we onderdeel uit van het voertuig. Een stuk verderop zien we nog een grote olifant, een gnoe, impala's en giraffen.

Maar het mooiste komt nog. De ranger verteld dat een groep leeuwen vanmorgen een buffel gedood heeft. Als we aan komen rijden, doen zij zich tegoed aan het dode dier. Er zijn zes jonge leeuwen bij. We rijden tot op 5 meter naar de leeuwen. Bijzonder dat je zo dicht bij kan komen. Ze kijken ons wel aan, maar reageren verder niet.
Een groep hyena's heeft het ook op de buffel voorzien. Daar reageren de leeuwen wel op. Vooral de jonge dieren vinden het maar niets. Twee leeuwen hebben letsel opgelopen van het gevecht met de buffel. Ze lopen mank. Zo'n buffel geeft zich natuurlijk ook niet gelijk over. De ranger verteld dat het sterke dieren zijn en ze vrij snel herstellen. Er komen steeds meer hyena's en ook in de boom zit een grote groep gieren. De leeuwen verjagen de hyena's, maar zij blijven komen. Volgens de ranger kan 1 leeuw 4 hyena's aan. De rangers staan onderling in contact en we staan met 3 jeeps te kijken. 2 van ons tentenkamp en nog 1 van een ander kamp. We vinden het gaaf, maar vooral bijzonder.

Onze ranger krijgt door dat er nog een leeuwin onderweg is naar de groep waar wij bijstaan. Zij komt over de (zand)weg. Even later zien we haar inderdaad komen. Wij rijden weer verder en zien nog een groot aantal nijlpaarden en een heel grote groep buffels. Het wordt al aardig donker en het is moeilijk om foto's te maken. Als het bijna donker is maken we een stop. Er wordt een tafeltje uitgeklapt en er komen snacks, wijn, bier en frisdrank op tafel. Even borrelen in de bush. haha hoe leuk is dat. Na het borrelen gaan we richting het kamp. De aankomst is echt geweldig. Overal branden fakkels. Er is een kampvuur. Rond het kampvuur zijn tafels gedekt en krijgen we een 3 gangendiner. Wel nadat er getrommeld is.

Als we naar bed willen, gaat de ranger met zijn grote geweer mee om ons veilig bij de tent aan te laten komen. Morgenochtend komen ze ons al vroeg wekken voor de ochtend game drive. Als we in bed stappen, ligt er een warme kruik om ons warm te houden. Het is winter en het koelt flink af. Overdag zo'n 30 graden en 's nacht 7 a 8 graden.
Om 05.30 uur wordt er op onze deur geklopt. We hebben wel een tent, maar 1 met een deur en een gewoon bed. Het wordt al licht als we weer op pad gaan. We moeten een flink stuk rijden om de eerste dieren te zien. Net op het moment dat wij aankomen op de plek waar wij gisteren de leeuwen hebben gezien, schuiven de hyena's aan hun maal. Zij hebben heel de nacht gewacht op dit maal. De leeuwen zijn kennelijk net weg. De hyena's gaan helemaal los. Ze huilen, grommen, janken en vechten om het beste stukje. Ik heb er een filmpje van gemaakt en hoop dat het lukt om het op de site te zetten. Ook nu staan we er weer heel dicht bij. Ook de gieren slaan hun slag. We blijven het bijzonder vinden om er zo dicht bij te zijn. Echt super gaaf.
De rangers denken te weten waar de leeuwen zijn. Ze scheuren naar een drinkplaats. Onderweg komen we een buffel tegen. Hij bekijkt het allemaal eens op zijn gemak. Als we met een boog om hem heen willen rijden, blijkt dat we een lekke band hebben. Nou daar staan we dan. De rangers roepen een andere jeep op, maar die zit niet in de buurt. Zij wachten tot de buffel doorloopt en dan gaan zij de band verwisselen. Dat doen zij vrij vlot en even later zijn we weer op pad. Een stuk verder bij de drinkplaats zien we de groep leeuwen. Ze lopen achter een groot nijlpaard aan. Ze hebben geen honger, want zij laten hem rustig gaan. Ze zitten nog vol van gisteren. We rijden achter hen aan. Een stuk verder ligt de groep uit te buiken. Ze hebben ook echt dikke buiken. De jonge leeuwen liggen boven op een heuvel.
Je kijkt toch je ogen uit. We genieten echt volop. Het nijlpaard zien we later nog bij een modderpoel. We komen ook de grote groep buffels weer tegen. We denken dat het er zo'n honderd waren.

Rond negen uur zit de game drive er op en komen we weer bij ons kamp aan. Het was super koud. We hebben dubbele kledingstukken aan en hebben onder een deken gezeten. Tussendoor zijn we nog gestopt op een open stuk waar de klaptafel weer uit de jeep kwam, kleedje er op en muffins en koffie, chocomelk of thee gedronken kon worden. Terwijl we naast de jeep staan, ziet Har op ongeveer 50 meter afstand een hyena. Die wilde ook wel even een bakkie komen doen. Nee hoor, hij koos het hazenpad. Natuurlijk na het tromgeroffel ons ontbijt. Nu zitten we lekker op onze veranda bij de tent met zicht op de drinkplaats. Vanmiddag gaan we nog een gamedrive doen. We krijgen er geen genoeg van.
Groetjes van de dierenspotters.

1. Rita en Jos:
    16 juni 2017
    Wat een super ervaring en wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt. Zo bewaakt ga je thuis niet naar bed, en voortaan trommels aanschaffen als Harry het ontbijtje gaat maken haha.
    Die kruik ja dat lijkt me toch ook wel lekker als je koud van de game drive komt. En dan lekker weg doezelen met de geur van een olifant die tusen de tenten even wat achterliet maar hopen dat hij geen scheet laat want dan ben je gelijk wakker.
    Nou we reizen aardig met jullie mee en zitten nu met zicht op onze tuin te kijken of de tegels er vanzelf in gaan liggen. Eerst maar een bakje koffie zetten en net zoals jullie even chillen tenslotte reizen we met jullie mee.
    De meespotters.
  2. Willy:
    Hallo dierenspotters,

Wat een prachtige foto's en ik kan mij voorstellen dat dit allemaal geweldig is om te zien en te beleven. En wij beleven het op afstand mee :-).

Even ter info voor Rita, olifanten poep stinkt niet, omdat ze alleen maar groenvoer eten. Ik heb een een bij de dierentuin zo'n kilo keutel opgehaald voor Lisa die er op de lagere school een spreekbeurt over heeft gehouden (ging over de olifanten, niet alleen over de poep, hahaha), maar daardoor weten we dus dat het niet stinkt en dat klopt inderdaad. Het rook naar gedroogd gras....
    Maar hoeveel luchtverplaatsing hij produceert bij een scheet, dat weet ik niet, hihihi!

Maar wat een geweldige reis hebben jullie nu al! En dan vanmiddag gewoon weer..... We gaan het vast weer allemaal horen. Heel veel plezier weer!

Groetjes van de weekendvierders
  3. Aart en Ria:
    16 juni 2017
    Wauw. Wat een belevenissen.
  4. Monique Van Egmond:
    16 juni 2017
    Supergaaf hoor. Zo mooi al die dieren in het wild. Wist je trouwens dat impala's ook heel lekker smaken? Het was ons kerstdiner in Namibië.
    Geniet lekker verder. Ik reis morgen af naar party island Ibiza.
    Doeg
  5. Ellen Brandt:
    16 juni 2017
    Hoi, hoi, als ik jullie belevenissen lees, lijkt het wel of ik in een natuurfilm ben beland. Super hoor.
    Groetjes van ons
  6. Gerrit & Hetty:
    Hoi globe trotters,
    De loopvogels op jullie foto's zijn bromvoëls in het ZuidAfrikaans en Zuidelijke Hoornraven in het Nederlands.
    Groetjes G & H