Harrie's Pannenkoeken

17 juni 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Gisteravond nog een game drive gedaan. Het is zo mooi om te zien hoe de rangers van dieren houden. We kijken vooral met plezier naar de ranger voorop het stoeltje. Hij zegt nagenoeg niets. Aanwijzingen geeft hij met zijn handen. Hij straalt trots uit. Zo mooi. We waren nog maar net op weg toen we 4 olifanten zagen. Zij waren nog een flink stuk weg, maar volgens de ranger waren zij op weg  naar een drinkplaats. Met gezwinde spoed naar de drinkplaats. Daar stonden juist 3 nijlpaarden naast het water. Dat zie je niet snel. Ze zijn erg schuw. Zodra ze iets horen gaan ze het water in. 2 rennen het water in en 1 blijft staan. Mooie gelegenheid om foto's te nemen.

We rijden om de drinkplaats heen een soort dijk op. Op het moment dat we op de dijk staan, zien we de olifanten komen. Dat is en blijft een imposant gezicht. De olifanten zijn bijna net zo groot als de bomen. De opening tussen de bomen die gevuld wordt door zo'n olifant is echt schitterend om te zien.
Het meest opvallende is wel dat je de olifanten niet hoort. Zo'n groot dier en dan zo geruisloos. Ze lopen naar de drinkplaats en de ranger rijdt de auto dichterbij. Zo kunnen we een paar mooie foto's maken.

We rijden verder en een andere ranger geeft door dat er een schubdier is gesignaleerd. Deze dieren zijn bijna uitgestorven. Dit komt doordat de schubben (illegaal) voor allerlei doeleinden wordt gebruikt. Bij aankomst ligt het schubdier opgerold op de grond. Er staan veel mensen omheen. iedereen is in extase. Wij vinden het alleen maar zielig. Het dier krijgt alleen maar stress van al die mensen. Wij gaan weer snel verder.

We merken dat de ranger naar iets specifieks op weg is. Hij rijdt met de jeep over bijna onbegaanbare paden. We komen bij het hol van een wilde hond. Die lijkt op een hyena. De wilde hond heeft jongen. Nadat het teefje de omgeving heeft geïnspecteerd, trekt zij het eerste puppy met haar bek naar buiten. Er komen er nog 12 achteraan. Zo schattig. Zij zijn vier weken oud en beginnen gelijk met drinken. Dat is wel dringen geblazen. Aan hun staartjes zitten witte puntjes. Je ziet overal witte puntje de lucht in steken. Na een paar minuten hebben ze genoeg gedronken, lopen ze nog een beetje rond en gaan dan weer het hol in. Nou dat was toch weer super.
We borrelen nog even in de bush. Ik laat mijn filmpje met de hyen's aan 2 Duitse mensen zien. Is er ineens paniek. Ze horen het geluid van de hyena's en denken dat de hyena's er aan komen haha. Dan zien ze mijn telefoon en keert de rust weer. Was niet de bedoeling hoor om iedereen de stuipen op het lijf te jagen. Na de borrel is het alweer donker en rijden we richting het kamp. De ranger voorop schijnt met een lamp en laat ons in het licht hyena's zien (ze waren er dus wel haha), een koedoe, een grote uil en een gier. Dan komen we weer bij ons kamp. Net als gisteren branden de fakkels, het kampvuur en zijn de tafels weer mooi gedekt. Na een heerlijke maaltijd gaan we naar bed.

Het was een super koude nacht. Als je tijdens de nacht naar toilet moet, dan is het even afzien. Dat geld ook voor het douchen. Als je onder de waterstraal staat, is het heerlijk. Maar.... als je, jezelf daarna gaat afdrogen. Brrrrr, maar om het positief te houden; je bent wel gelijk fris en fruitig haha. We hebben gisteravond aangegeven dat we niet mee gaan met de ochtend game drive. We willen op tijd weg, omdat we de Panoramaroute willen rijden. Als we na de game drive vertrekken is het al snel 10.00 uur. Wij vertrekken om 08.00 uur. We krijgen van de eigenaren van het kamp een knapzak mee. Sandwiches, een warm gekookt eitje, water, banaantje en een peer. De service is echt top. We hebben een uur nodig om weer in de bewoonde wereld te komen. Onderweg zien we verse olifanten mest. Ineens duikt hij op rechts naast de auto. Hij kijkt eens naar ons en gaat het bos in. Weg is hij. We zien hem helemaal niet meer. Dat kunnen we niet begrijpen. Het lijkt wel tovenarij. Zo is hij er en zo is hij weer weg. Verder komen we nog een aantal gnoes tegen. Lopen er giraffen op de weg en heel veel bokken.
De panoramaroute vonden wij meer naam dan daad. Het is een prachtige omgeving, maar niet spectaculair. Blyde river canyon is wel heel erg mooi. We zijn doorgereden naar Graskop. Van de Engelsen hadden we gehoord dat je bij Harrie's pannenkoeken, echte Hollandse pannenkoeken kan eten. Dat vinden we wel grappig. Het is dorp van niks. Twee keer vallen en je bent er doorheen. Links bijna alleen maar pannenkoekrestaurants. Het lijkt wel een pannenkoekenstraat. Het is er super druk. Uit principe gaan wij naar Harrie's pannenkoeken. Men staat in de rij. Wij hebben al snel een tafeltje. Har neemt een Hollandse ham, kaas pannenkoek. Ik neem er een met warme kersen en ijs.

Het is ondertussen al vier uur. Over anderhalf uur is het donker en willen we op onze plek van bestemming zijn. Wat er fout is gegaan weten we niet precies, maar we komen in een heel bijzondere buurt terecht. Hoe zal ik het omschrijven. Het was niet echt een getto, maar zat er niet ver van af. Overal liepen mensen, onafgemaakte huizen, veel verkeer, waaronder taxibusjes die door te toeteren mensen mee willen nemen. Niet 1 maar meerdere tegelijk. Het was echt chaotisch.

Uiteindelijk hebben we ons hotel gevonden. Gaan we het hek door, moeten we nog 2 km over een smal pad door de bush en het was nagenoeg donker. Bij aankomst wordt het hek voor ons geopend en worden we hartelijk ontvangen. We hebben een leuk huisje met een open haard. Die we aangestoken hebben, want het is koud!!!. Het heeft wel wat. Romantisch bij het haardvier. Alleen het ijsberenvelletje ontbreekt. Morgen nemen we een rustdag. We hebben de afgelopen week veel gedaan en kwamen eigenlijk iedere dag tijd tekort. Er is hier zoveel te zien en te beleven.
Iedereen de hartelijke groeten en we wensen jullie een leuke vaderdag.
Groetjes van de pannenkoekensmullers. PS de foto's komen later, want die moet ik nog uitzoeken en overzetten. Houden jullie tegoed.

1. Willy:
    17 juni 2017
    Hallo pannenkoeken Smullers,

Nog gezegd dat je een naamgenoot bent bij het pannenkoeken eten? Grappig.....

Jullie hebben weer een fantastische dag achter de rug en gisteren middag was vast helemaal bijzonder. Ik vind het in ieder geval wel bijzonder om te lezen!
    Die hyena's kwamen vast op het geluid van jouw telefoon af ;-), die dachten ook, hé ik hoor familieleden, hahaha.

En dan in de nacht moet je dus bijna je flanellen pyjama aan, omdat het zo fris is. Wat een contrast.

Wij zijn gisterenavond met Wim en Mano in Rotterdam bij Kwiezien wezen eten. Zo dat was toch lekker en een heel leuk kleinschalig restaurant!
    We waren door hun uitgenodigd, nou daar zeggen we geen nee tegen ;-).

Jullie morgen lekker een relaxdag en veel plezier weer!

Groetjes vanuit Dordt