Lake Louise en de Icefields Parkway

28 juni 2018 - Canmore, Canada

Vanmorgen eerst naar Banff gereden om aan voorverkenning te doen 😊. Het is een leuk dorp om het eind van de dag mee af te sluiten. Dan door naar Banff National park. Er loopt een grote snelweg door het park. Daardoor heb je niet direct het idee dat je in een National park bent. De omgeving is prachtig, maar met die snelweg dus net even anders. Deze snelweg is de enige doorgaande weg naar Jasper. De overheid heeft er bewust voor gekozen niet te veel wegen aan te leggen om de natuur zo veel mogelijk in tact te laten. Wat ons steeds verbaasd is dat men te pas en te onpas wegen sluit.

Al snel gaan we parallel rijden. Weg van de snelweg. We genieten van de mooie omgeving en kachelen op ons gemak voort. Weinig verkeer op de weg en alle tijd om alles te bekijken. Je kan stoppen wanneer en waar je maar wilt. Tot…….. de weg weer is afgesloten. We moeten  een groot deel terug en weer de snelweg op. Dat vinden we echt jammer. Zijn om af te reageren maar even gaan schommelen haha.

Op de snelweg stoppen mensen soms gewoon op de vluchtstrook omdat ze foto’s willen maken van de mooie omgeving. Dat zou bij ons echt niet kunnen. We hebben veel gelezen over Lake louise. Het moet erg mooi zijn. Dat vinden meer mensen. Een aantal km voor de afslag naar het meer, staan al borden dat je met de shuttlebus naar het meer kan. Daar hebben wij geen zin in en rijden door 😊. Zo denken er velen en net als we van de snelweg afgaan, komt er een verkeersregelaar om alles in goede banen te leiden. Er komen steeds meer verkeersregelaars en we worden over de hele berg richting het meer geleid. Er is geen parkeerplaats meer beschikbaar. Ze pompen al het verkeer naar boven en vervolgens weer naar beneden. Dat was een rondje van de zaak hihi.

We besluiten de Isfields Parkway te gaan rijden. Deze weg moet erg mooi zijn vanwege de verschillende gletsjers. De uitzichten langs deze weg zijn echt super mooi. We komen langs verschillende gletsjers. We zien ook dat ze niet zo groot/lang meer zijn als een aantal jaren terug, maar nog steeds erg mooi. We stoppen bij een oud hotel bij een gletsjermeer. En daar is het koud! Brrrrrr. Om warm te worden verkopen ze in het café bij het hotel goulashsoep. Daar word je weer lekker warm van.

We genieten enorm en voor we er erg in hebben, zijn we al weer een heel eind van ons hotel vandaan. We moeten dezelfde weg terug (dus ook zelfde reistijd) en willen een tweede poging wagen bij Lake Louise. De drukte is al minder. Een aantal parkeerplaatsen zijn nog steeds niet beschikbaar, maar Har zegt tegen een verkeersregelaar: “Ik heb maar 1 plekje nodig 😊”. Mogen we de parkeerplaats op. Na even wachten komt er een plekje vrij. Ook nog vlak bij de ingang. We zijn erg benieuwd wat er nu zo bijzonder is aan Lake Louise. Het schijnt het beroemdste meer van de Rocky Mountains te zijn. We lopen naar het meer en zien daar heel veel mensen. De meeste zetten zichzelf op de foto voor het meer. Verder zien we voor het eerst dat er gekanood wordt. Ze staan er voor in de rij. Het is een prachtig meer. Het kijken naar de acties van de mensen is bijna nog mooier dan het meer 😊.

Op de terugweg gestopt in Banff en daar rondgelopen. Veel souvenirwinkeltjes, maar met een gezellige sfeer. Heerlijk gegeten bij Wild Buffelo. Je kon ook bij Grizzly Bear eten. Dat hebben we uit principe niet gedaan……. Zal vandaag niet weer over beren beginnen haha. We hebben hier in dit deel van Canada nagenoeg nog geen wild gezien. Van balorigheid ben ik maar houten beren, posters e.d. gaan fotograferen. De meeste dieren hebben we in de VS gezien. Ben met andere verwachtingen naar Canada gekomen. Vind het land super mooi, aardige mensen, lekker eten en heel ontspannen. Maar ja……. die beren. 😊. Jos en Rita, we zijn op jullie aangewezen om beertjes te zien 😊.
Nee hoor, we hebben het super naar ons zin en zijn het nog steeds niet zat. Het einde komt wel in zicht, snif, snif.

Daar denken we nog maar niet te veel aan. Het is ook fijn om iedereen straks weer te zien. Jullie liggen al op bed, terwijl ik dit zit te typen. Wij gaan nog even borrelen en dan gaan wij ook slapen. Fijne donderdag. Groetjes van ons.

1. Daphne:
    28 juni 2018
    Nog even genieten en dan weer naar huis. Roos kan niet wachten, ze snapt niet waarom jullie zo lang op vakantie moeten.

Alvast weer een fijne dag!
  2. Willy:
    28 juni 2018
    Zo'n groot land en dan toch nog file rijden om een mooi meer te zien 😉.

Het ziet er allemaal wel prachtig uit ondanks dat jullie de kou moeten trotseren om mooie foto's te maken 😄.

Volgens mij hebben jullie ondertussen flink wat kilometers gereden en door zo'n wegafsluiting zijn het er nog meer geworden.....

Geniet nog van jullie dagen mooie natuur!

Groetjes van ons 😘😘
  3. Rita en Jos:
    28 juni 2018
    zeker jullie zijn echte km vreters maar dan zie je ook veel en de natuur is daar prachtig en wijds. Af en toe wat aan de frisse kant maar dat is wel lekker, ik hou zelf niet van de hitte dus dat lijkt me heerlijk om aktief te zijn.
    snif snif jammer dat het bijna voorbij is kan ik me voorstellen.
  4. Zhufkes:
    28 juni 2018
    een ding is nu zeker je hebt nu wel beren ge foto 's ge grafeerd daar kun het nog terug kijken maar in het echt had wel leuker geweest maar jullie zien nog genoeg onderweg maar de dagen gaan ook snel voorbij nu nog veel plezier gr pa