Toeren over het eiland

9 januari 2018 - Sir Bani Yas, Verenigde Arabische Emiraten

Gisterenavond was de gala avond erg leuk. Iedereen had echt zijn best gedaan om er goed uit te zien. Zo ontstond er een apart sfeertje. Op verschillende plekken kon je een fotoserie laten maken. Er stonden mensen voor in de rij. Onze tafelgenoten waren op het moment dat wij langsliepen bezig met de fotosessie. Was leuk om te zien.

De tijd tikte door. Alles is strak georganiseerd aan boord. Tijd is tijd, haha daar hou ik wel van. De tafels zijn normaal al mooi gedekt, maar nu extra met mooie onderborden en kaarsen. Het eten was zoals steeds weer heerlijk. Minimaal 4 gangen, maar als je wilt kun je ook 5 gangen nemen. Wij houden het bij 4. Tegen het eind gaat de muziek ineens spelen en komen alle obers op een rij langs met een grote taart op hun hand. Ze lopen langs alle tafels op de bovenste verdieping. Het restaurant heeft namelijk 2 etages. Tor slot gaan ze allemaal met de taart op de rand van de reling staan. Was leuk en deze taart als dessert was super lekker. Har had iets anders gekozen en had het nakijken haha.

Vandaag om kwart over zeven kwamen we aan bij het eiland. We hebben er 1,5 dag over gedaan om van Oman bij het eiland te komen. Het schip is voor Sir Bani Yas eiland voor anker gegaan.  Het eiland heeft een totale oppervlakte van 87 vierkante kilometer. Het eiland is sinds 1977 een reservaat en gesticht door een sultan. Het was een kaal eiland. De sultan heeft gedurende jaren veel dieren, bomen en planten naar het eiland gehaald om er een reservaat van te kunnen maken. Het grappige is dat je overal de irrigatie ziet liggen. Anders gaan al het groen dood.

Tot enige tijd geleden was dit eiland alleen te bezoeken als je een kamer op een resort boekte. Nu kunnen cruiseschepen voor anker en is er een speciale omgeving gecreëerd voor 1 cruiseschip en hun passagiers. Verder zijn er geen andere ‘buitenstaanders’ aanwezig. Toch voel je, je niet alleen op een onbewoond eiland. Er strijken ruim 3000 passagiers en bemanning neer. De bemanning verplaatst een groot deel van de catering naar het eiland. Daar waren ze ruim een uur voor wij van boord gingen al mee bezig.

De passagiers worden met eigen ‘veerbootjes’ (tenders genaamd) naar het eiland gebracht. Wij dus ook. Daar moesten we wel vroeg voor op, want om half negen moesten we ons melden voor de excursie op het eiland. We moeten ons melden in het theater. Daar worden we aan de hand van de code die we gisteravond hebben ontvangen ingedeeld. Via een aparte uitgang aan de zijkant van het schip, stappen we op de tender. Die gaat met hoge snelheid richting het eiland.

Wij zitten in de eerste groep en dan heb je heel even toch dat gevoel van Robinson Cruso op een bounty eiland. Dat gevoel gaat snel over, want er volgen al snel meer tenders. De jeeps staan al klaar. Jeep 13 is voor ons met nog 4 andere Nederlanders. Ik heb een gouden plek naast de bestuurder. In kolonne rijden we richting het deel waar de dieren leven. Eerst zien we een paar bokken en er zouden ook 4 cheeta’s moeten zitten. Die hebben we helaas niet gezien. Wel drie giraffen en heeeeeel veeel hertensoorten. Die werden op bepaalde plekken gevoerd zodat er nog wel iets te zien was. Er zouden 18.000 dieren moeten zijn.

Het is niet spectaculair, maar het was wel een leuke tocht over het eiland. We gingen zelfs de bergen in haha. Nou bergen een paar honderd meter hoog. Het mag de pret niet drukken. Als we terug komen is het eiland overspoeld met passagiers. Heel de kustlijn ligt vol met ligstoelen, parasols en zonnende mensen. In het midden is het gedeelte om te eten en een mogelijkheid om aan waterpijpen te lurken. Wij kijken het allemaal zo eens aan en besluiten om terug te gaan naar het schip. Als het buffet open gaat, schatten wij in dat het een gekkenhuis wordt. In dat gekkenhuis hebben wij geen zin. We varen terug en genieten van de lunch in een rustige eetzaal. Daarna lekker naar het dek om van de zon te genieten. Har en Her met de beentjes omhoog op de ligstoel. Nu zijn we echt twee oude sokken haha. Nee hoor, geintje. Aan het eind van de middag zagen we (met de verrekijker) dat er lange rijen stonden om met de tender terug te gaan naar het schip. We hebben het voor ons gevoel niet gek bekeken.

Aan het eind van de middag betrekt de lucht en gaan we naar de kamer. Even chillen, verkleden, opdraven in het theater vanwege instructie over de ontscheping over een paar dagen. Daarna weer lekker eten. Het valt niet tegen dat cruisen hihi.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade