Varen, klimmen en klauteren

8 januari 2017 - Cameron Highlands, Maleisië

Het is wel lachen in de folder van het hotel en in de reisbeschrijving staat vermeld dat je ’s morgen gewekt wordt door oerwoud geluiden. Geen idee wat men daar onder verstaat, maar het is heerlijk rustig en we horen geen oerwoud geluiden haha. Gisteravond hoorden we wel iets onder ons huisje scharrelen. De huisjes staan op palen en zijn bekleed met bamboematten. We zouden dus wel geluiden moeten kunnen horen. Maakt niet uit we hebben heerlijk geslapen.

De aapjes waren er wel toen we vanmorgen richting de eetzaal liepen. Een groep met wel vier jongen. Die zijn toch altijd het leukst om te zien. In de eetzaal loopt een soort parelhoen. Toch nog wild haha. Om half tien vertrekken we met de boot richting de jungle. We krijgen water en handdoeken mee. Het gezelschap bestaat uit 8 personen. Een echtpaar uit Australië en een Belgisch gezin dat vier jaar geleden naar Australië geëmigreerd is. Allemaal leuke mensen.

We gaan op pad met 2 boten. We krijgen aan de hand van een inschatting van ons gewicht een plaats aangewezen.  Wij gaan de Tahan river op en die is nog al ondiep. Er zit een mannetje voorop die kijkt of er stenen in de weg liggen en peddelt bij als de stroming te hard is. Ook helpt hij met een stok als we aan de grond lopen. Het is een ontzettend mooie tocht. De mannen kennen het water goed, want op sommige plekken is het nog geen 10 cm diep. Soms stuurt hij rakelings langs grote keien. Dat is toch ‘Kei Gaaf’.

Onze eerste stop is bij een enorme boom. Wat klauteren door de modder en we zijn er. Wat foto’s maken en we gaan naar onze volgende stop. Het varen is  lekker koel. De temperatuur is in de ochtend al boven de 30 graden. Dan is zo’n tochtje op het water heerlijk. De volgende stop is bij een station waar de duurste vis uit de omgeving wordt gekweekt in de rivier. Volgens ons is het gewoon karper. We voeren de vissen en het is leuk om te zien hoe ze allemaal vechten om een hapje eten.

Even later varen we weer verder en onze laatste stop is bij een kiezelstrand. Daar gaan we een stuk lopen naar een waterval. Als eenden op een rijtje lopen we de jungle in. Na 10 meter komen we geen meter verder. Niemand ziet waar het pad loopt. De Australische vrouw haalt 1 van de Maleisische mannen erbij. Kennelijk is er een boom omgevallen over het pad. Na wat hak en breekwerk kunnen we verder. Het is een mooie tocht, maar geen dier te zien. Behalve een reuzenmier en een mierenstraat. Wel veel mooie paddenstoelen. Dat is niet zo vreemd met die luchtvochtigheid. Dan komen we bij de waterval. Iedereen staat met verhitte hoofden uit te blazen. Dat zijn we met zijn allen niet zo gewend dat klimmen en klauteren hihi.

Har kan het weer niet laten en klimt naar beneden zodat hij bijna in het midden van het begin van de waterval terecht komt. In elke vakantie moet hij dit wel een keer doen. En laat ik niet vergeten hier een foto van te maken. Het is een mooie plek. Na enige tijd gaan we weer terug. De boottocht vind iedereen het leukste.

Na de lunch gaan we zelf nog een canopy walk maken. Door de boomtoppen over een hangbrug. Het is een prima pad, maar het is wel weer……. Klimmen en klauteren. We komen bij het beginpunt van de hangbrug en dan is hij gesloten. Huh hoe kan dit nu. Na wat speurwerk blijkt dat er een nieuwe hangbrug is en dat we nog verder naar boven moeten klauteren. We zijn in de hitte al kilo’s vocht kwijt geraakt. Ik heb bijna een zuurstoftank nodig, maar kom boven. De hangbrug is nog 15 minuten open. Nou we zijn niet voor niets helemaal naar boven geklauterd, nu gaan we over de brug ook haha. Het is een heel smalle en lekker wiebelig. We zitten wel heel erg hoog. Bijna aan het eind hebben ze een lange trap schuin naar beneden gemaakt. Eerst lijkt het net of de hangbrug stopt. Je ziet wel touwen, maar geen planken. Als we bij de uitgang komen, wordt de jongen die daar toezicht houdt gebeld en we zien aan zijn gebaren dat hij aangeeft dat we net gearriveerd zijn. Hup, achter ons gaat de toegangsdeur dicht. Weg is hij. Wij beginnen aan de lange weg terug. Je moet wat over hebben om 15 minuten over een hangbrug te lopen. Het was geinig om te doen. Totaal versleten komen we terug bij ons huisje. Waar twee varanen op hun gemak aan het eten zijn. In de jungle hebben we naast de mieren alleen nog een slang gezien, maar die was zo snel tussen de stuiken verdwenen, dat ik er geen foto van heb kunnen maken. Jullie moeten mij maar op mijn bruine ogen geloven.

Op dit moment zitten we uit te blazen op ons balkon. Straks nog even naar de eetzaal en dan zit ons verblijf in de Taman Negara er al weer op. De dagen zijn echt veel te kort. Maar wel heel erg leuk!!. Terwijl ik dit verslag zit te tikken, rennen de apen over ons dak. Ze zitten elkaar achterna. Soms maken ze grote sprongen. Het is echt lachen. Als we naar de eetzaal lopen, zien we dat apen met grote sprongen naar de toppen van de bomen gaan. Zo in de avondschemering is dat een mooi gezicht.

Dit verslag zien jullie pas zondagavond (voor ons) omdat de wifi erg zwak is. Het lukt niet om deze reislogger te openen. Wat in het vat zit verzuurt niet. We horen dat er bij jullie sneeuw ligt en dat het ijzelt. Doe voorzichtig, maak geen brokken en wij zullen aan jullie denken.

Groetjes van Tarzan en Jane

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Willy:
    Hallo Tarzan en Jane,

Dat is inderdaad flink wat lichaamsbeweging en dat met die luchtvochtigheid en warmte! Dat zal best zwaar geweest zijn, maar zo zie je wel wat. Zo'n boottocht is dan heerlijk om wat af te koelen en uit te rusten.

En jullie hadden er nog geen genoeg van dat klimmen, want je ging gewoon nog een keertje :-0. . Ik zie jullie in gedachten ploeteren, maar ook in gedachten je mooie omschrijvingen van de omgeving.

Heel veel plezier, geniet van het lekkere eten en de mooie natuur.

Groetjes van ons
  2. Nicole:
    Geweldige ervaring!
  3. Aart en Ria:
    8 januari 2017
    Heerlijk. Denk je wel aan je rikketikje!!
  4. Rita en Jos:
    8 januari 2017
    Ik ga niet bewegen zei je toch????????? Jullie hebben je best wel weer gedaan.
    Petje af hoor. En dat met die warmte en de hoge luchtvochtigheid.
    Maar we hadden het ook gedaan hoor.
    Een leuke excursie rust lekker uit en geniet van de aapjes en de avondschemering romantic
    Jos ern Rita