Verschil tussen blank en zwart.

23 juni 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Vanmorgen rond negen uur weer op pad gegaan. We wilden binnendoor. Dat hebben we maar heel even gedaan. Het heeft vannacht hard geregend en de normale stoffige wegen zijn nu modderpoelen. De auto's zitten bijna tot het dak onder de modder. We gaan toch maar weer naar de snelweg. Zekerheid voor alles haha.

Het rijden op de snelweg blijft een belevenis. Koeien lopen gewoon los langs de snelweg en steken wanneer zij daar zin in hebben, gewoon de snelweg over. De snelweg bestaat uit vier rijstroken zonder middenberm. De meeste auto's rijden op de vluchtstrook, zodat je eenvoudig kan passeren. Als je gepasseerd bent, doe je alarmlichten aan als bedankje. Vervolgens krijg je een lichtsignaal als antwoord. Die gewoonte hebben we maar snel over genomen.

Naast het vee dat gewoon de snelweg over steekt, staan er ook fruitkraampjes langs de weg. De snelheid is maximaal 120 km/u en als je dan een ananas of sinaasappelen wilt kopen, stop je op de snelweg. Het heeft wel iets haha. We tuffen lekker door en rond de middag stoppen we om te tanken. Net als overal staan er mannetjes te springen en te wenken, omdat ze hopen dat je bij hen komt tanken. Het zijn er drie. ieder bij een eigen pomp. Wie moeten we kiezen. Het wordt de meest rechtste. Als je tankt worden werkelijk alle ramen schoongemaakt. Deze keer worden ze ook nog met een papiertje drooggemaakt. Ze nemen er de tijd voor. Har heeft al betaald en de tank is gevuld als 1 van de mannetjes, nog steeds aan het poetsen is. Dan zien we ineens een bik smile met gouden tand en twee dikke duimen voor het raampje. Hij is klaar. Hij bedankt voor de tip. Als je naar hem kijkt, moet je gelijk lachen om de brede smile op zijn gezicht.

We willen ook even een hapje eten. We parkeren de auto een stukje verder. Er staat een jonge jongen in een korte broek en een kap met petje op. Hij heeft het erg koud. Har raakt met hem aan de praat. Hij heeft het niet breed, dat kunnen we zo zien. Maar hij heeft een open gezicht. Har geeft hem wat geld, ondanks dat aangegeven is dat je dit beter niet kan doen. We zien later dat een vrouw hem een hamburger geeft. Die jongen heeft iets ontwapenends over zich. Je moet er toch niet aan denken dat 1 van je kinderen in de kou bij een benzinestation moet bedelen voor een paar centen.

We gaan weer op weg en zijn vlak bij onze bestemming. Het laatste stukje toch maar binnendoor. Dat vinden we altijd het leukst. Voor een deel rijden we langs de kust. Het is een wilde zee. Ons verblijf ligt in een villawijk. Overal dikke muren en op de muren elektrische draden met stroom. Het zijn allemaal blanken die hier wonen, zien we al snel. De donkere mensen zijn vooral bezig met het onderhoud. Dat voelt toch niet helemaal lekker. De beheerster van ons verblijf is een Belgische. Ze verteld van alles over de omgeving. Waar het veilig is en waar niet. Ons verblijf staat helaas niet aan het strand, maar via een pad naast ons guesthouse lopen we binnen een minuut naar het strand. We zijn weer de enige en hebben uitzicht op Durban. Daar willen we morgen gaan kijken.

Vandaag gaan we naar het plaatsje Uhmlanga. Een leuk en druk stadje. We zien overwegend blanke mensen in dikke auto's. Hier zie je toch nog wel het verschil tussen blank en zwart.  Voor ons is iedereen gelijk. In een leuke tent drinken we een bak koffie. Het brood en gebak, wordt gebakken waar je bij zit. Terwijl we aan tafel zitten, vliegt er ineens een duif tegen de glazen ruit. De duif was naar binnen gevlogen en kon de uitgang niet terug vinden. Hij knalt zo tegen Har zijn hoofd. De duif schut eens met zijn kop en vliegt uiteindelijk via de deur weer naar buiten. Eind goed, al goed.

We lopen nog een keer naar het strand. Er is een leuke boulevard, maar het wordt hier al weer snel donker. De boulevard houden we voor een andere keer. We proberen altijd voor het donker weer in onze locatie te zijn. Al met al weer een leuke dag, al zit dat verschil tussen blank en zwart ons niet helemaal lekker.
Groetjes en fijn weekend.
De Heesbeestjes

1. Willy:
    23 juni 2017
    Hoi Heesbeestjes,

Volgens mij moet je wel je ogen links, rechts en voor en achter hebben als je daar met de auto rijdt.....maar jullie hebben inmiddels al zoveel ervaring in al die landen, dat jullie je hand er niet voor omdraaien.....

Ik kan mij voorstellen dat het geen prettig gezicht is, dat er toch nog zo'n klassenverschil is. Hoort gewoon niet meer in deze tijd, iedereen is gelijk.

Misschien was het die duif van jullie balkon wel, is hij jullie gewoon achterna gereisd, hahaha.. Hij dacht vast van, hé...die ken ik en even weer kennis maken.
    En toen...oh nee (schut met zijn kopje..) is hem toch niet, wegwezen....
    En met Harry alles goed, niet gewond geraakt van een duif tegen zijn hoofd?

We wachten weer vol spanning af wat jullie morgen weer gaan zien en beleven.

Groetjes van ons
  2. Rita en Jos:
    Hallo wereldreizigers,
    Inderdaad merk je nog steeds dat er nog ongelijkheid is tussen blanke en gekleurde mensen.
    En het is vervelend als je dat gaat opvallen. Want zo zitten jullie en ook wij niet in elkaar.
    Die modder ja gezond voor het lijf maar ja voor een auto is dat anders je moet er niet aandenken dat je vast komt te zitten.
    Harry duwen of allebei zie het al voor me.
    Nu lekker bijkomen aan het strand.
    En het wild zoekt julliecnu op een vliegende duif.
    Maar de duif was niet dood zoals bij Toon Hermans.
    Morgen zaterdag, neem het er lekker van.
    Lekker flaneren op de boulevard
    We horen wel hoe jullie dat vergaat.
    De haringvlietspotters
  3. Nicole:
    24 juni 2017
    Bizar he die ongelijkheid. Ik kan me voorstellen dat jullie je daar niet prettig en wel ongemakkelijk bij voelen! Maar wat een belevenissen weer. De gewone duif blijkt nog gevaarlijker dan de wilde dieren.
  4. Marius:
    24 juni 2017
    gelukkig is het stukje dat ik overgenomen heb uit Trouw foetsi.
    Fijne voortzetting van julie prachtige reis Marius
  5. Aart en Ria:
    24 juni 2017
    Het is dus in 36 jaar nog nix veranderd. Heel mooi strand daar in Durban. Wij liepen er toen ook binnen 10 minuten naar toe. Genietse.