Born to be wild met Mozart 🏍🎼

1 juni 2022 - Salzburg, Oostenrijk

Ons plan voor vandaag was om via de snelweg naar Salzburg te rijden zodat we daar vroeg aan zouden komen.. Om die reden lekker op tijd vertrokken. Na een uurtje rijden tankten we bij een tankstation langs de snelweg. Daar waren een paar stoere motorrijders. De motorclub BORN TO BE WILD uit Berlijn. Op internet zag ik dat zij in Duitsland 17 chapters hebben en in Italië 11. De meeste motorrijders waren net zo breed als dat zij hoog waren. Uiteraard met baard en een staart 😊. Het is wel aardig om te vertellen dat als je op een motorscooter rijdt, je er niet bij hoort. Normaal zwaaien alle motorrijders aan elkaar. Wat ik persoonlijk een stomme gewoonte vind. Soms is het lachen want dan willen motorrijders aan ons zwaaien. Als zij op het laatst zien dat het een motorscooter is, gaat de hand snel weer omlaag. Maar dat even terzijde. Nadat Har getankt had, ging ik binnen betalen. Har waagde zich te midden van de stoere mannen en ging eens nonchalant bij de scooter staan. Ze waren niet zo ‘wild’ als hun vestjes deden geloven haha. Har werd getolereerd. Of zou dit een hele vreedzame motorclub zijn? Zou zo maar kunnen. Op internet heb ik zo snel geen criminele zaken kunnen vinden 😊.

Met een volle tank (14 liter) scheurden we over de snelweg. Nou scheuren is wat overdreven haha. Ondanks de file (waar wij niet echt last van hebben) waren we om 12.30 uur in Salzburg. Ons hotel staat pal tegen de oude stad aan. We kunnen lopend alle bezienswaardigheden bereiken. Onze kamer is al gereed en de scooter kan in de garage. Mooi toch.

Salzburg is een super leuke stad. Bij een Italiaan nemen we iets te eten. De ober is een echte macho en wil graag cool overkomen 😊. Hij is er trots op dat hij met 1 hand de fles met water open kan maken. De fles houdt hij met 1 hand vast en met twee vingers draait hij de dop eraf. Har laat zien dat hij het ook kan 😊.

Het geboortehuis van Mozart staat in het oude gedeelte van Salzburg. Je komt zijn afbeelding overal tegen. Net als de Mozartkugeln. In geboorte straat van Mozart galmen de stemmen van de mensen door de straat. Dit komt door de hoge muren van de huizen. Overal zijn smalle gangetjes waar je onderdoor kan naar een andere straat. In 1 van die gangetjes staat een kraampje met lavendel. We staan te kijken en worden aangesproken door een Oostenrijker die voorbij loopt. Hij zegt daar slaap je lekker van. Har geeft aan dat hij makkelijk 12 uur per dag slaapt. Als hij lavendel gebruikt, dan is hij nog maar een paar uur per dag wakker haha. De man loopt door, maar komt al snel weer terug. Hij vraagt zijn jullie Hollanders? Die kaaskopper worden toch ook overal herkent 😊. De man loopt weer door, maar komt weer terug. Hij vertelt dat hij al 5x de vierdaagse in Nijmegen heeft gelopen. Dit jaar doet hij niet mee, maar voor volgend jaar staat hij al weer ingeschreven. We wensen hem succes. En dan komt hij voor de 3de keer terug. Vol trots vertelt hij dat hij naar Willem Alexander heeft gezwaaid tijdens de 4 daagse. Nou zeiden wij dan heb je al meer meegemaakt dan wij 😊. Dan zwaait hij echt af.

In Salzburg zijn een aantal winkels die heel het jaar kerstspullen verkopen. De mensen staan er zelfs voor in de rij. Het moet niet gekker worden. De rivier de Salzach stroomt dwars door Salzburg. Langs deze rivier is een deel van het lied Do, re, mi van de Sound of Music opgenomen. De familie von Trapp heeft ook daadwerkelijk in Salzbu gewoond. Zo zijn er diverse locaties in Salzburg waar de film is opgenomen. Wij zijn niet zo’n grote fan en hebben deze route niet genomen. Na uren door de stad gelopen te hebben, wordt het tijd voor een drankje.

Na wat speurwerk kwam ik er achter dat de motorclub Born to be wild en Mozart toch iets gemeen hebben. Muziek! The Hampton String Quartet maakte er een mooi nummer van. Mogelijk lukt het met deze link om de muziek te beluisteren

En wie kent het nummer Born to be wild uit de film Easy rider niet. Wij hebben in ieder geval weer genoten.

THE MUSIC IS NOT IN THE NOTES, BUT THE SILENCE IN BETWEEN.

Wolfgang Amadeus MOZART

1. Willy:
    1 juni 2022
    Hallo Salzburger ontdekkers,

Wat een leuke dag hebben jullie weer gehad. Het ziet er allemaal zo gezellig uit.
    En nog gesnoept van de Mozartkugln? Ondanks dat het melkchocolade is, vind ik deze zoooooo lekker.....

Grappig dat Youtub filmpje, het klinkt nog mooi ook in deze versie.
    Jullie genieten weer als vanouds en wij genieten weer gezellig mee.

Tot morgen ;-)
  2. De Heesbeestjes:
    1 juni 2022
    Ja natuurlijk hebben we Mozartkugeln op 😄. Har vind ze lekkerder dan ik. Maar ze horen er wel bij.