Geknipt en geschoren :-) en meegekeken bij het maken van een feestelijk bamboestok.

16 februari 2020 - Candidasa, Indonesië

Zondag 16 februari. 'S avonds, als we op ons terras zitten, zien we met enige regelmaat een gekko in de lamp zitten. We vroegen ons af hoe hij daar kwam. Gisteren hebben wij gezien dat hij via de elektriciteitsdraden de lamp in gaat. Vliegjes komen op het licht af en zo is het voor hem een eenvoudige zaak om ze te vangen. Zijn pootjes worden in de lamp een beetje doorzichtig :-). Het was gisteren trouwens druk met de gekko's. Ze vlogen elkaar achterna op het dak en maakten veel geluid. In het begin vonden we het maar niets. Inmiddels zijn we er aan gewend.

Onze tour van vandaag was er weer 1 van; Op goed geluk. Dat leverde ons weer mooie plaatjes op. Wat helemaal bijzonder was een opgeruimd en schoon dorpje. Want ondanks dat Bali schitterend is, is het ook een vuil eiland. Overal licht vuil. Maar door de mooie natuur, de heerlijke geuren (bloesem) en vriendelijke mensen zie je al die viezigheid bijna niet. Maar als je dan in een schoon dorp komt, dan valt dat wel extra op. Het volgende dorp was gewoon weer op zijn Balinees :-).

Uiteindelijk komen we weer op bekend terrein en gaan we op zoek naar een kapper. Har zijn haar is al weer flink gegroeid. Dit keer zijn we bij een herenkapper. Daar krijgt Har een beurt speciaal :-). Je geloofd het niet, maar voor dat kleine beetje haar van hem, heeft hij een half uur in de stoel gezeten/gelegen. Het is lachen, want als je goed kijkt dan is het in de kapsalon niet zo proper. Maar dat hadden we al bij meer kappers gezien. De aandacht en kwaliteit van het knippen is er niet minder om. Het resultaat is dat Har bijna een kale knar heeft haha, maar dat staat hem goed. Terwijl hij geknipt wordt, breekt er een wolkbreuk los. Ik haal snel de helmen binnen, anders zijn die ook drijfnat. Na een kwartiertje is de bui weer over en vertrekt Har met een gestroomlijnd koppie. En voor de prijs van nog geen 2 euro. Daar snap je toch helemaal niets van.

Vanmiddag zijn we nog naar de chocoladefabriek gelopen voor een ijsje. De man begint al te grijnzen als we aankomen. Als we het ijsje ophebben, vraagt hij nog 1? Neeee natuurlijk niet. Het ijsje is net zo duur als Har zijn knipbeurt. We blijven de prijzen bijzonder vinden. Als we terugkomen is de tuinman van onze buurman bezig met de bamboestok. Hij versiert hem met mooie gedroogde palmbladeren met kleine plukjes wol en halmen rijst. De stok moet een draak voorstellen. De draak staat op zijn kop. Bovenin zit zijn staart. Het wordt nog een gezellige boel zo met elkaar. Af en toe steken we een helpende hand toe. Maar echt nodig is het niet. De tuinman heeft alle kennis in huis. Om het helemaal mooi te maken komt er ook nog verlichting in. Terwijl we daar staan, komen ook de rietsnijder en zijn vrouw erbij staan. Dat zijn zulke leuke mensen. Ze spreken geen Engels, maar met handen en voeten begrijpen we elkaar toch. Aan het eind van de dag komen de man en zijn vrouw terug van het riet snijden en dan hebben zij balen riet op hun hoofd.We zien dan altijd alleen hun koppies boven de haag met een big smile. Zijn vrouw wil wel even poseren. Het riet wordt na de oogst gewogen en daarna verkocht.

Vandaag zijn we helemaal niet ver weg geweest, maar hebben we een super leuke dag gehad door alle contacten :-).

Groetjes van de genieters.

1. Willy:
    16 februari 2020
    Hallo genieters,

Echt lachen die kapper, Harry helemaal plat om z'n snor te snoeien 💇🏼‍♂️.

Wat was die bamboe stok mooi versierd en wat een werk, maar het resultaat mag er zijn 👍.

Nog even een chocolade ijsje en voor je het weet is je heerlijke dag weer voorbij 🙃.
    Maar jullie beleven iedere dag weer wat leuks met al die vriendelijke mensen.

En ja, van zo'n vrolijk koppie boven de heg wordt je wel blij van ☺️😄.

Geniet van jullie avond en de gekke gekko 🦎🦎

Groetjes van de zondag genieters ♥️
  2. Rita en Jos:
    18 februari 2020
    Wat hebben jullie weer veel beleefd, zelfs de gewone dagelijkse dingen zoals de kapper is al een bijzondere activiteit. jullie zien er lekker gebruind uit. mooie fotos krijg echt een goed beeld over het leven van het land gewoontes en gebruiken.
    en dat allemaal rondom jullie heen.