Glaswerk en slapen in een bijenkorf

7 januari 2019 - Mlilwane Wildlife Sanctuary, Swaziland

Vannacht een flinke onweersbui gehad. Maar vanmorgen weer een heerlijke temperatuur en het is droog. Na het uitchecken ontvangen we een doosje met de wens op een voorspoedige reis. In het doosje zitten 2 cup cakes. Hoe leuk is dat.

We gaan op weg naar Swaziland. De route is prachtig en we rijden door de bergen. Op een bepaald moment hebben we het idee dat we in Canada zijn. Het moet niet gekker worden. Niets wijst erop dat we in Zuid Afrika zijn. We rijden door de bergen en grote bossen. Op sommige plekken wordt hout gekapt. Vandaag is het zondag en we zien veel keurig geklede mensen onderweg. Vooral de kleur blauw en groen doen het erg goed. Verder zien we veel vrouwen met een kind op hun rug.

Naast het feit dat we even denken weer in Canada te zijn, lijkt de weg ook wel een pech weg. Onderweg veel auto’s die ermee gestopt zijn. Ter plekke worden ze gerepareerd. Er is zelf een vrachtwagen, waarvan wij de indruk hebbend at het de woning is van de mensen. Ze zitten op de grond met de ‘huisraad’ om zich heen.

Na de prachtige rit komen we bij de grens met Swaziland. We zijn zeer snel langs de verplichte loketten. Eerst een formuliertje bij het eerste loket. Daarna auto parkeren en op weg naar het volgende loket. Paspoort afgeven, stempel erin en stempel op het papiertje. Dat ging snel. In de auto en 50 meter verder weer parkeren. Op naar het volgende loket. Daar moeten we 50 rand betalen voor het gebruik van de wegen. Bij een ander loket weer een stempel en dan mogen we weer naar de auto. Bij de grensovergang zitten veel douanebeambten (+/- 8) gezellig met elkaar te kletsen. We moeten nog 1x stoppen om het formuliertje met de 2 stempels in te leveren. Har moet nog even de kofferbak open maken en de beambte kijkt en dan mogen we echt Swaziland in. Dat viel niet tegen 😊.

Swaziland is nog steeds zoals wij ons kunnen herinneren. Het oogt wat vuil en veel onkruid langs de weg. Bruggen en dergelijk kunnen nog wel een verfje gebruiken. Het kan de pret niet drukken. Alles heeft zijn charme. We zijn van plan om bij een Craftcentrum te stoppen. Daar worden veel lokale producten aangeboden. Helaas is deze gesloten.

Maar we hebben nog een troef achter de hand. In de buurt is ook een glasfabriek waar glas gerecycled wordt in mooie nieuwe voorwerpen. Deze is wel geopend, alleen wordt er vandaag gen glas geblazen. Je kan niet alles hebben. We kunnen wel een kijkje in de fabriek nemen. Verder zijn er veel mooie glazen voorwerpen. We gaan zelf over tot wat aankopen. Nadat we nog wat leuke zaakjes bezocht hebben, nemen we even de tijd om te lunchen. Terwijl we op ons eten zitten te wachten, komen er twee pauwen met jongen het terras van het restaurant oplopen. Echt grappig.

We moeten nog een klein stukje om bij ons verblijf te komen. Daar staat een man met een gun aan de poort. Een hartelijk welkom haha. Niks geen agressie hoor, voorzorgsmaatregel. We checken in en moeten nog via een zandweg door het park om bij onze bijenkorf te komen. Onderweg zien we al de nodige dieren. Rond de bijenkorf lopen een Nyal en zwijntjes met jongen.

’s Avonds gaan we eten. Ze hebben alleen een buffet. We zitten nog lekker na te praten als ze met de rekening komen. Normaal krijg je zogenaamde ‘oprot koffie’ 😊. Nu een ‘oprot’ rekening haha. Toch was het maar goed. Als we richting onze bijenkorf lopen regent het en als we binnen zijn plenst het. Dat hadden ze vast voorzien.

Wij feesten nog even verder en jullie gaan maandag weer aan de slag.

Werk ze allemaal. Groetjes van de bijtjes.