Heel veel olifanten

14 juni 2017 - Krugerpark, Zuid-Afrika

Vanmorgen zijn we na het ontbijt eerst gaan tanken en toen boodschappen gaan doen. Voldoende water voor straks als we in het Krugerpark zijn en wat fruit en kaakjes. We moeten tenslotte overal op voorbereid zijn. Als we het terrein van het tankstation oprijden, springen drie jongen overeind en beginnen wild te zwaaien. Die zien een tip aankomen. We hebben alleen maar biljetten van 100 Rand. Voor de tip willen we die graag gewisseld hebben. Dat gaat de jongen van de pomp voor ons regelen. Zo weet hij zeker dat hij tip krijgt haha.
In de supermarkt zitten twee blanke dames pannenkoeken te bakken. Zij verkopen deze aan ieder die ze maar wil proeven. Het valt ons op dat de blanke Zuid Afrikanen niet altijd aardig tegen de donkere mensen doen. Dat voelt niet lekker. Je hebt snel een praatje en ze zijn allemaal vrolijk. Ze houden wel van een geintje. Ook hier wisselen we nog een keer zodat we tip kunnen geven. Mensen verdienen hier niet zo veel en zijn blij met iets extra's.
Dan op weg naar het Krugerpark. De ingang van het park is vlakbij. Eerst moeten we ons melden bij de receptie. Ze vragen nog net niet je pincode, voor de rest willen ze alles van je weten. Onze paspoorten komen in de computer en we moeten de nodige papieren invullen. 1 van de medewerksters verteld ons dat we uiterlijk 17.30 uur het park weer verlaten moeten hebben. Als we dat niet doen, vraagt Har? Dan worden we door de leeuwen opgegeten. Nou zegt Har; ik smaak overheerlijk haha.
Bij de poort worden we gecontroleerd door een ranger. Hij vraagt; Do you have a gun?. Har zegt; just a small one. De ranger kan er wel om lachen en we mogen door. We hebben geen extreem hoge verwachtingen, omdat de game drives allemaal voor 06.00 uur beginnen. Wij rijden rond 10.00 uur het park in. We zijn benieuwd. Het valt niet tegen, want al snel hebben we de eerste zebra's gespot en wilde zwijnen. We besluiten van de geasfalteerde weg af te gaan. We staan op ons gemak naar een reebok te kijken, als Har ineens naar rechts kijkt. Donders daar staat een grote olifanten bul. Voor ons gevoel is hij zo uit de lucht komen vallen.
Kennelijk staan we in de weg, want hij komt langzaam met wapperende oren onze richting op en zwaait met zijn slurf. Hmmmm toch maar een stukje achteruit. De olifant is niet snel tevreden. Hij drijft ons een flink stuk naar achteren. We hebben respect en gaan niet met hem dollen haha. Hij neemt de tijd. Tergend langzaam loopt hij het bos in. Dan is hij ook gelijk weer uit het zicht. Nou de eerste bonus van vandaag is binnen! Een stuk verder zie ik nog een olifant langs de kant van de weg. Er komen er steeds meer uit het struikgewas. Ze staan precies naast de weg. Er is ook een jong bij. Leuk om te zien. Ja wat is nu wijsheid? Rijden we door of wachten we tot ze overgestoken zijn. Deze olifanten komen relaxed over en we wagen het erop. We rijden rustig langs ze heen (ongeveer op een afstand van 5 of 7,5 meter). Har had wel zijn voet op het gaspedaal, zodat hij bij onraad even kan vlammen. Maar dat was niet nodig. Het is echt gaaf! We zien nog meer olifanten, maar wel allemaal op grotere afstand.
Onderweg komen we nog een grote loopvogel tegen en zebra's, impala's en een wrattenzwijn. Rond half twee komen we in een kleine vesting waar ook een camping is. We eten daar een roosterkoek (tosti). Na enige tijd gaan we weer op pad, we willen op tijd het park weer uit. We besluiten om de geasfalteerde weg te nemen. We tuffen lekker voort, als we ineens een kudde olifanten zien. We stoppen en we merken dat ze precies de weg over willen steken op de plek waar wij staan. Daar is namelijk een pad en er ligt aardig wat olifanten mest. De groep besluit (voor ons) linksaf te slaan. Dan komt als laatste een grote bul en die is echt niet van plan om af te slaan. Hij blijft ons aankijken, zwaait wat met zijn slurf. Hij is niet agressief, dus we blijven nog maar even staan. Dan zien we dat de groep die linksaf sloeg staat te wachten. We besluiten een stukje door te rijden. Dat is voor de bul het teken om ons even terecht te wijzen. Hij komt achter ons aan en drijft ons steeds verder. Een tegemoet komende auto gaat ook achteruit. De bul is niet snel tevreden. We moeten een flink stuk doorrijden. Dan doen we dan maar haha. Was echt gaaf. Ik heb er een filmpje van gemaakt en zal proberen het op de site te zetten. De olifanten stonden op ongeveer 20 meter afstand.
We genieten volop. Een stuk verder staan 2 auto's stil en die kijken naar iets in de bossages. Er komen 4 grote zwarte loopvogels aan. Het lijken wel 4 cowboys. Ze lopen op hun gemak, achter de auto langs en steken de weg over. We horen later van de ranger (als we het park verlaten) dat deze vogels zich niet vaak laten zien. Nou dat is dan voor ons weer mooi meegenomen. We zien nog de nodige zebra's, impala's (die zijn flink groot), buffels en bokjes. We hebben op eigen houtje 2 van de big five gezien. Niet slecht voor amateurs zoals wij. Als we het park verlaten, wordt onze kofferbak nog gecontroleerd. Goed dat ze dit doen. We maken nog een praatje en de ranger zegt dat we veel wild gezien hebben.
Het is inmiddels vier uur en we houden het voor gezien.  Nog even chillen, eten, morgen voorbereiden zodat we goed beslagen ten ijs komen. We vonden het een top dag?
Groetjes van de olifantenspotters

1. Rita en Jos:
    14 juni 2017
    Hallo olifantenspotters, Ik heb hier alleen nog maar 1 Beer gespot en die is niet aggressief. En een stenen uil in de tuin.
    Maar leuk dat jullie al veel dieren gezien hebben op eigen houtje. En dan zijn ze wel ineens groot als die olifanten voor je staan. Mooie foto's geniet ervan .
    Tot het volgende avontuur.
    Liefs Rita en Jos
  2. Remon:
    Prachtige foto's!
  3. Zhufkes:
    14 juni 2017
    Goedenavond dat zijn geen kleine olifanten die weten wel wat ze willenmaar jullie hebben er wel van kunnen genieten nu hier is het ook mooi weer ben ook nog bij ma geweest om de planten water te geven ook bij jullie was het nodig want er staat er een behoorlijk wind en binnen hadden ook dorst maar jullie hebben ook goed weer maar de nachten zijn wel goed koud begrijp ik nu de gr van pa
  4. Willy:
    Hoi olifantenspotters,

Ja voor zulke grote dieren zou ik toch ook wel plaats maken ;-). Je weet maar nooit wat ze met je auto van plan zijn....

Wel gaaf dat jullie al zoveel dieren hebben gezien op jullie 1e echte vakantie dag.

Dus je komt niet zomaar het park in, je doopzeel wordt gelicht. Gelukkig hebben jullie je gezicht mee en mochten jullie gewoon naar binnen!

Inmiddels zullen jullie de magen weer gevuld hebben en is het bedtijd voor jullie :-)

Slaap lekker en tot morgen!

De geen vakantie hebbers....
  5. Monique Van Egmond:
    15 juni 2017
    Wat een gave belevenissen zeg met die olifanten. Ik hoop dat jullie alle 5 big ones zullen zien. Mij is het nog niet gelukt de luipaard te spotten dus neem een extra kiekje voor mij als je hem ziet.
    Hier verder alles onder controle. Wij houden de loslopende wilde Bedrijfsartsen en teamchefs in de gaten
  6. Noura:
    16 juni 2017
    Wat een geweldige ervaring lijkt mij. Zo' n andere wereld...
    Geniet er maar lekker van. Ennuh...professioneel geschoten kiekjes hoor! Naast schrijven, nog een talent Herma!
    Alle liefs, Noura
  7. Nicole: