Schildpadden spotten en luipaard als bonus

8 januari 2019 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

We zouden om 19.15 uur opgehaald worden voor de tour. Rond zeven uur liepen we naar de voorkant van ons hotel. Daar stond de jeep al klaar. Die was goed op tijd. Er zou nog 1 stel bijkomen. Een klein groepje. Er mogen per nacht maximaal 20 mensen op het strand naar schildpadden komen kijken. Wel onder begeleiding van een ranger. Er was nog een jeep en daar zaten 8 mensen in. We bleven ruim binnen de limiet.

Langs de beveiliging en na het inleveren van onze gegevens op pad met een zoeklicht. Het is mooi om te zien hoe de ogen oplichten. De ‘gewone’ dieren gespot zoals zebra’s, buffels, boshertjes en hyena’s.

En daar was hij ineens een flink luipaard. Heel relaxed aan de kant van de weg in het gras. Na een poosje ging hij lopen en gleden we geruisloos met hem mee. Hij keek ons ineens recht aan en dan heb je wel even zo iets van, stel dat hij in de open jeep springt. Maar zijn maag was kennelijk goed gevuld, want hij liep rustig door. Nou deze bonus hadden we al in ons achterzak zitten.

Op weg naar de schildpadden. Er zijn 3 soorten schildpaden die aan land komen om eieren te leggen. De grootste is de lederschildpad. Deze kan wel 3 meter lang worden en 900 kg wegen. We hoopten natuurlijk dat we die zouden zien. Vlak voor het strand haalde de ranger lucht uit de banden zodat hij beter grip had op het strand. Met minimale verlichting over het strand in het donker. Wel heel veel sterren aan de hemel. Zo veel sterren bij elkaar hebben wij nog nooit gezien. De andere jeep was iets eerder vertrokken en ineens zagen we in de verte rood licht. Al snel waren wij ter plaatse (oud vakjargon 😊). We moesten even wachten zodat de ranger kon kijken op welke wijze wij de schildpad moesten benaderen. We moesten tegen de wind in lopen.

Toen we dichterbij kwamen zagen we al een reusachtige schaduw op het strand liggen. We hadden al weer geluk. Er was een lederschildpad uit de zee gekomen. Zij was al even bezig om een gat te graven voor de eieren. De achterste flippers doen niet onder voor die van een zeehond. Ze maakt er een soort kommetje van en schept zo het zand naar boven. Wat een enorm dier. Deze schildpad was ongeveer 2.50 m lang en ongeveer 7 a 8 honderd kilo. We waren echt onder de indruk.

Iedereen stond doodstil rondom het dier en de andere ranger scheen af en toe met rood licht op de schildpad. Als de schildpad zijn flippers onder de staart vouwt start het leggen van de eieren. Het was moeilijk te zien vanwege de flippers die zij erboven hield. Volgens de rangers heeft zij 50 eieren gelegd. Dat is relatief weinig. Meestal leggen zij er meer dan 100. Daarna begon zij het nest weer vol te storten en aan te stampen. Het was hard werken, want met regelmaat hoorden wij haar kreunen en zuchten. Daarna maakt zij nog een aantal valse nesten om rovers van het nest in verwarring te brengen.

Wij gingen in de tussentijd terug naar de jeep voor een hapje en een drankje. Nou het was een feestmaal. Allemaal verse lekkere hapjes. Het is speciaal om in het stikdonker bij een klein lampje, met de ruisende zee op de achtergrond te staan snacken. Nadat iedereen zich had vol geknabbeld, gingen we terug naar de schildpad. De ranger verwachtte dat zij weer op weg zou zijn naar de zee. Ze was nog steeds bezig met het maken van valse nesten. Ze had er een waar kunstwerk van gemaakt. Maar uiteindelijk ging zij op weg naar de zee. De rode lamp werd nu ook niet meer gebruikt worden. Er mocht pas weer flitslicht gebruikt worden al zij bij de vloedlijn was aangekomen. Daar sta je dan met elkaar in het pikdonker te wachten op een schildpad die wel even de tijd neemt om weer bij het water te komen. Toen ze bijna bij de vloedlijn was, begin iedereen te flitsen. Kennelijk vond zij dit niet zo leuk. Ze keerde zicht om en ging de andere kant op. Dat klinkt snel, maar net als bij de Fabeltjeskrant waar Stoffel niet zo snel is, duurt dit alles wel even. Uiteindelijk ging zij weer de goede kant op en zwom de grote oceaan in.

Het zoeken naar de schildpadden moet tijdens eb. Heel het proces van eieren leggen duurt alles bij elkaar 2 tot 2,5 uur. Jullie snappen dat wij daar wel een poosje geweest zijn. Het was een heel bijzondere ervaring die wij niet hadden willen missen. Jammer is dat ik niet van die goede foto’s heb kunnen maken. Ik heb maar een heel klein flitsertje en dat belicht onvoldoende. Ik heb dus geen foto dat zij op weg was naar de oceaan. Dat is wel jammer, want dan hadden jullie kunnen zien wat een groot dier met een enorme kop het was. Geloof mij maar op mijn bruine ogen 😊. We moesten haast maken omdat de vloed snel op kwam. Net buiten het strand werden de banden met een compressor op spanning gebracht. We zochten verder naar dieren. We hebben nog een grote groep buffels gezien en verschillende nijlpaarden. Die lopen in de nacht zo’n 40 a 50 kilo gras bij elkaar te schransen.

Om kwart voor twee waren we weer bij ons hotel. We zaten dik in de overuren haha. Dat kon ons niets schelen. We vonden het super. Op onze kamer hebben we een glas wijn genomen op deze mooie ervaring.

Groetjes van ons.

1. Rita en Jos:
    8 januari 2019
    Dat is een super ervaring, en dan die sterren ja zoveel is ook bijzonder kan niet anders als super gaan op die bruidsuite
  2. Willy:
    Hallo nachtbrakers 😉,

Wat zal dat indruk gemaakt hebben! Zoals je het schrijft beleven wij het helemaal mee.

Echt gaaf!
  3. Daphne:
    8 januari 2019
    Wat bijzonder! Fijn dat het gelukt is om ze te zien!
  4. Nicole:
    Gaaf!