St Pieter in het klein, apenkooien en toch nog naar het Arboretum.

8 september 2022 - Oudenbosch, Nederland

De Basiliek in Oudenbosch is 16x kleiner dan de St Pieter in Rome. De bouw heeft 27 jaar geduurd. Als je binnen bent dan snap je ook waarom dit zo lang geduurd heeft. Vanbinnen is de  Basiliek werkelijk schitterend. In 1865 had men nog lang niet zoveel hulpmiddelen als tegenwoordig. Alle werkzaamheden zijn handmatig verricht We hebben ook nog van alles geleerd 😊. Zo wist ik niet dat in 1522 de eerste en enige Nederlandse Paus Adrianus VI getracht heeft grote veranderingen door te voeren. Hij wilde mistanden aanpakken. Dit  bleek en blijkt nog steeds lastig. De huidige Paus heeft zichzelf dit ook tot doel gesteld. Ik wist niet eens dat er een Nederlandse Paus geweest is. Je komt die Hollanders echt overal tegen 😊.  Moest aan het refrein van het liedje van Alexander Curly denken.

Dat waren wel die Hollanders

Die stijfkoppige Hollanders

Dat waren mooi die Hollanders

Die stijfkoppige Hollanders

Verder hebben we geleerd dat de mensen die lid werden van het vrijwilligersleger de zogenaamde ZOUAVEN na het lidmaatschap hun Nederlandschap verloren. De paus had een oproep gedaan aan alle jongeren in de wereld om lid te worden van zijn leger. Oudenbosch was de verzamelplaats voor het vertrek naar Rome. Het vrijwillige leger werd uiteindelijk 11.000 manschappen groot. Waarvan 3100 Nederlandse jongeren. De Zouaven moesten de Pauselijke staat verdedigen tegen de Italiaanse nationalisten. Ze waren te herkennen aan hun uniform met pofbroek. Het huidige leger van de paus draagt deze pofbroeken nog steeds. In tegenstelling tot de Nederlandse staat werden de jongens bij terugkomst in Oudenbosch door de kerk geprezen om hun daden. In de Basiliek is een bord met namen van Oudenbosche jongens die gestreden hebben voor de Paus. Het spreekt voor zich dat we ook nog een kaarsje voor Har zijn ouders en ma hebben aangestoken. 1 die 9 dagen brandt.

Ze zijn hier wel van de tijd. 12.00 uur begint de lunch. Het lijkt hier dan wel uitgestorven haha. De Basiliek sloot ook zijn deuren om een uurtje te eten. Wij moeten daar wel om lachen. Wij denken dat de 3 R-en hier nog heel belangrijk zijn. Rust, Reinheid en Regelmaat 😊.

Weer terug bij de boot, wilde Har de radio inbouwen, maar die blijkt te groot. Kan weer terug naar de gulle gever. Een ander klusje is het plakken van de letters op de boot. Om dit achterop goed geregeld te krijgen, tijgert Har over de boot, hangt met zijn arm vast aan de reling en hangt met zijn bil over de zwemplank. Het lijkt wel apenkooien 😊. Wat een lol zullen de kijkers hebben als hij in het water duikelt 😊. Gelukkig gaat alles goed. Al was het wel even puzzelen om het goed recht te plakken. Niets is recht, zodat alles op zicht moet. Maar het is gelukt.

Een 2de poging bij het Arboretum leverde meer op. Het was open. Een mooie tuin met een 3de koepel die symbool staat voor Italiaanse stijl waar de pastoor zo gek van was.  In de tuin ook leuke kunst gemaakt van oude boomstammen. Na de tuin zijn we weer even naar Tivoli geweest om te borrelen.  Je moet wat doen om invulling aan je dag te geven haha.

Het leven is wat je vandaag viert!

1. Willy:
    8 september 2022
    Wat een mooie dingen hebben jullie vandaag gezien. Echt heel knap hoe men dat vroeger allemaal voor elkaar kreeg en het er ook nog zo mooi eruit te kunnen laten zien. En....dat het nu ook nog steeds staat zegt genoeg over de kwaliteit.

Harry heeft echt weer z'n best gedaan op de letters en het ziet er keurig uit. Jullie kunnen niet meer over het hoofd gezien worden met hoe jullie boot heet.

Jammer dat de radio niet paste, maar ook daar zal Harry een oplossing op vinden ;-)

Fijne avond nog en tot de volgende keer
  2. De Heesbeestjes:
    8 september 2022
    Ja we hebben veel mooie dingen gezien. Nu is de beurt aan jullie. Goede reis en nogmaals veeeeel plezier 😊
  3. Willy:
    8 september 2022
    Ja zo'n zin in. Zo naar bed en vannacht om half 4 aan onze trip beginnen!!!
    Morgen liggen we in een ander bed in een ander land, vind ik altijd een grappig maar ook een heerlijk idee
  4. Nicole:
    9 september 2022
    Wat komen jullie op mooie plekjes !
    En wat is Harry toch handig met al die oplossingen.
    Nog veel plezier. x
  5. De Heesbeestjes: