Struisvogeldag

18 januari 2019 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Vanmorgen bedankten we de eigenaresse voor het wassen van de auto. Oh zei ze: “Dat doen we elke dag”. Huh laten ze nu elke dag de auto’s van de gasten wassen. Het moet niet gekker worden. Toevallig zat er bij ons weer een flinke klodder vogelpoep op de auto. Maar anders is het toch wel een beetje zonde. Maar goed, we gingen weer spik en span op pad.

Vandaag hoeven we niet zo ver te rijden. Maar twee uurtjes, dus dat is lekker. We willen naar een winkel waar ze lederen producten verkopen van Struisvogelleer, een struisvogelfarm en naar een speciaal restaurant. Plannen genoeg dus. Onze eerste stop is bij de winkel met lederwaren. Daar kom je niet zomaar binnen. De deur wordt ontgrendeld en vergrendeld. Onder het toeziend oog van het personeel kijken we rond. Het lijkt wel of we bij de bank van Londen binnen zijn. Alle kleuren komen ons tegemoet, net als de prijzen. Phoe die zijn niet mis. Honderden euro’s voor een struisvogellederen tas. Als je het plat slaat is het eigenlijk gewoon ‘kippenleer’ 😊. Op de kassa hangt een bordje met daarop de tekst dat je niet mag afdingen. Strak geregeld daar. We vertrekken met een leuk portemonneetje.

Een stuk verder zitten een tiental Big Mama’s langs de weg met struisvogeleieren en veren. We lopen er naar toe. Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik een soort van krenterig wordt. Ik wil onderhandelen over de prijs. Twee dingen voor de prijs van 1. Har kan het niet over zijn hart verkrijgen. Ze hebben het hier al niet zo breed en dan wil ik nog afpingelen. Nou vooruit de volle prijs maar.

Nu op weg naar de stuisvogelboerderij. We verblijven vannacht zelf op een struisvogelboerderij, maar het is altijd goed om vergelijkend warenonderzoek te doen. We krijgen met nog twee Zuid Afrikaanse vrouwen een rondleiding over de farm. De jongen doet het leuk. We komen bij een kleine struisvogel. Hij vraagt of wij weten wat voor vogel dit is. Wij een jong dier. Nee, het is een DWERGIE. Wij lachen. Het klinkt leuk op zijn Zuid Afrikaans. We gaan zelf ook een paar keer met de struisvogels op de foto. Ik vind het zulke grappige dieren 😊.

Op naar ons volgende adres om te lunchen. Dat is echt een prachtige plek. Het restaurant is in een privépark en staat op palen boven een drinkplas. Terwijl we daar zitten komen er olifanten aangelopen. Dat is een prachtig gezicht. Een kleine domper is een begeleider die de dieren richting de drinkplas dirigeert. Het is wel erg geregisseerd. Want tegelijkertijd komen er nog meer dieren de ‘savanne’ op. In de plas zitten een aantal nijlpaarden en er moeten ook drie leeuwen zijn. Verder zien we een aantal hertensoorten en veel watervogels. Ondanks de geregisseerde omgeving, is het een prachtige plek om te eten. En het eten is helemaal super. Ik heb bobotie en die is echt verrukkelijk.

Voldaan gaan we op weg naar ons verblijf genaamd: Mooiplaas. We worden hartelijk ontvangen met een hapje en dessertwijn uit de omgeving. We hebben weer een mooi verblijf. Wil en Angelique zijn er ook al en op de patio voor onze kamer nemen we de dag door met een flesje wijn. De ober ziet Wil met een fles staan en hij zegt die moet je niet hebben. Je moet een lokale wijn nemen. Met veel egards opent hij de fles voor ons. Ik ga even bij de struisvogels op de boerderij kijken en maak een aantal leuke foto’s. Nog even zwemmen in het mooie zwembad met uitzicht op de struisvogels. Oh wat zal het straks weer wennen zijn. Vandaag is mijn vader jarig en via de telefonische whatsapp feliciteren we hem met zijn verjaardag. De bloemen zijn goed aangekomen. Nog even kletsen met mijn zussie (gezellig).

Straks gaan struisvogelbiefstuk eten. Dat past goed bij deze dag. Daarna zal ik niet meer praten over struisvogels. Nou misschien nog heel even, want morgenochtend is het winkeltje open en daar zijn heel veel leuke struisvogel hebbedingetjes 😊

Fijn weekend en groetjes van de struisvogelgekken 😊

1. Willy:
    Hallo stuisvogelgekken,

Wij moesten zo lachen om die struisvogel foto's. Ze hebben van die lekkere eigenwijze koppies. Ook waar jullie beide die beesten aan het voeren zijn, is grappig 😂. Ook wij vinden het leuke beesten.

En wat een gaaf zwembad is dit zeg! Echt mooi, ook dat met die handdoeken en bloemen ziet er leuk uit!

Wat kunstig wat ze met die eieren gedaan hebben, maar lijkt mij toch lastig meenemen naar huis, omdat het zo breekbaar is.

Luxe hoor iedere dag een schone auto, dat wil ik ook wel voor m'n kruimel 😉

Ik heb weer genoten van jullie belevenissen vandaag.

Slaap lekker voor straks 😴😴

Groetjes van de weekendvierders
  2. Willy:
    18 januari 2019
    Ps, het was inderdaad even gezellig om elkaar te spreken 😘🤗😍
  3. Rita en Jos:
    18 januari 2019
    Heerlijk dat zwembad en de zon op jullie snuit, leuk die struisvogels ik heb ze ook eten gegeven en dat gaat snel met die kop in de emmer. ik herken er veel van.
    Ja, het is net Europa en je merkt dat er nu veel meer blanke mensen zijn en inderdaad de zwarte mensen doen het meeste zware werk nog steeds.
    Gefeliciteerd met je vader, dat vond hij zeker wel leuk via de WhatsApp.
    het was weer een mooi avontuur op naar de volgende groetjes van de beertjes
  4. Nicole:
    18 januari 2019
    Leuk zeg! Geweldige foto's met die struisvogels. Gefeliciteerd met jullie vader.
    Succes morgen in het winkeltje😉.