Voorbereiden van roostervarken langs de weg.

18 februari 2020 - Candidasa, Indonesië

Dinsdag 18 februari. We merken goed dat de voorbereidingen voor Galungan in volle gang zijn. Overal zijn mannen met de penjols bezig. Het is zelfs 'druk' bij de supermarkt. Normaal lopen er niet zo veel mensen, maar vandaag zijn dat er best aardig wat. Er zijn zelfs 3 kassa's open. Normaal maar 1. Of ze hier het beleid van de Jumbo hanteren, weten we niet, maar er staat maximaal 1 klant voor je bij de kassa. Vrouwen hebben veel boodschappen gedaan en dat nemen ze allemaal mee op de scooter. We zien twee vrouwen die 4 boodschappentassen hebben en daarmee samen op 1 scooter gaan. Of 2 jonge meisjes die samen op een scooter een grote doos tussen zich in hebben. Mooi om te zien. Bij de markt is het ook megadruk. Er is zelfs even sprake van een scooterinfarct :-)

Na het boodschappen doen, gaat Har nog even een gallon water halen. Blijkt dat hij het water bij de broer van Anom koopt. Dat is grappig, want dat wist hij niet. Anom, Ketut en de kinderen wonen naast de 'waterwinkel'. Anom is buiten met de penjol bezig. Hij zegt; "ga Ketut maar even verrassen". Har loopt naar binnen en de dochter van Anom en Ketut schrikt, maar als Ketut begint te lachen is de schrik snel verdwenen. Ketut vraagt aan Har of hij mama ook bij zich heeft. Nee, zegt Har. Het is of mama of water, beide doe ik niet :-). Nou hij heeft de lachers weer op zijn hand.

Voor meer sfeer, hebben we een tocht door de omgeving gemaakt. Overal zijn de mensen bezig met Galungan. In een straat zijn ze langs de weg een varken aan het leeghalen. Al zijn ingewanden lagen er al naast. Het varken was al kaal en zal daarna wel aan het spit gaan. Ik heb geprobeerd een foto te maken, maar dat is niet helemaal gelukt.  Voor onze begrippen is het bijzonder om een varken op straat voor te bereiden, maar hier maakt dit gewoon onderdeel uit van het leven. Mensen staan hier veel dichter bij de natuur.

De straten zijn mooi versiert. Al valt ons op dat het in de kleine dorpen meer leeft dat in de grotere plaatsen. Maar misschien hebben we het mis. Bij de grote tempels is veel bedrijvigheid. De tempel wordt mooi versiert. Wij denken dat het sociale aspect hier een belangrijk onderdeel is. Het zou niet gek zijn als onze steeds individualistischere samenleving socialer zou worden. Ik heb de indruk dat men hier meer samen doet. Wij krijgen wel meer gevoel bij het festival als we zo de voorbereidingen ervaren. Echt leuk.

We kijken nog wat in de buurt van onze eigen omgeving en komen bij mensen achterom terecht. Langs de weg stond een groot bord Spa. Wij konden nergens de Spa vinden, maar wel een oudere vrouw en een jonge man. Zij geven aan dat de Spa een stukje terug is. Is toch wel grappig. Aantal dagen terug zochten we een museum en dat werd nergens aangegeven. Staat er een groot bord van Spa en dan is er niets te vinden. Grappig toch. Dat houdt het hier altijd spannend :-).

Terug bij ons huisje loop ik het terras op en zie ik nog net een flinke varaan de oversteek maken naar de buurman. Jammer dat ik er geen foto van kon maken. Er zit van alles, maar je ziet de dieren niet vaak. Onderweg en bij ons in het straatje zijn we al 3 dode slangen tegen gekomen. Gemiddelde lengte een meter. Ze waren allemaal ergens plat, doordat ze waren dood gereden. Gelukkig hebben wij dat niet op ons geweten.

We kijken uit naar morgen en hopen een aantal mooie ceremonies te zien. We gaan het jullie laten weten.

Groetjes van de Heesbeestjes :-)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Willy:
    18 februari 2020
    Hallo genieters,

Wat leuk dat jullie deze feestdagen nog mee kunnen maken en al die voorbereidingen kunnen zien.
    Er zitten inderdaad hele mooie penjols tussen wat de straat gezellig maakt.

Nee daar zouden we in Nederland niet aan moeten denken dat er langs de weg een varken geslacht en geroosterd zou worden 😜.

En zo te zien en te lezen, staan jullie zelfs daar eventjes in de file. Alleen niet met de auto, maar met de scooter 😂😂.

Ik ben zeer benieuwd hoe morgen bij jullie gaat verlopen. Het zal vast een kleurrijke happening gaan worden.

We gaan het allemaal lezen en zien op de mooie foto's die je gaat sturen 🤩😄

Liefs Willy 😘
  2. Nicole:
    18 februari 2020
    Wat een mooie versieringen en wat gaaf om dit mee te maken. Mooie foto's weer!

Groetjes Nicole
  3. Mark:
    19 februari 2020
    Ik woon al heel lang op dit eiland, meer dan 30 jaar, en ik moet jullie wel een beetje teleurstellen wat betreft de deelname van de Balinezen aan de ceremonies. Wie niet deelneemt aan de ceremonie moet een boete betalen aan de BANJAR, dat is de buurtgemeenschap. Als men niet betaalt, moet men arbeid leveren zoals tempels schoonmaken.
    Dit is de reden waarom er altijd zoveel mensen aanwezig zijn bij ceremonies. Ze kunnen niet anders, want ze willen de boete niet betalen. Vraag maar aan Ketut : Kalau tidak ikut upacara, disuruh bayar denda oleh banjar?"