Woelig water, smalle sluis en waterlinie.

1 september 2022 - Gorinchem, Nederland

De kop is eraf. Vanmorgen zijn we om kwart voor 10 vertrokken. Volgens de vaarrouteplanner zouden we er ruim 5 uur over doen. De gemiddelde kruissnelheid zou dan 8 km per uur zijn. Wij zaten daar ruim boven haha. Met het stroompje mee vaarden we 12 km per uur. Dat liep de Forever op zijn sloffen 😊. Op de Merwede kregen we stroom tegen, maar ook daar bleef onze kruissnelheid 10 km per uur. Maar laat ik niet te veel blijven hangen bij al die snelheden, want het interesseert een ander geen biet natuurlijk 😊.

Er stond veel wind. Dat zorgde voor flinke golven. Langs de strekdammen zijn een soort draaikolkjes. Hierdoor werd de boot er naar toe getrokken. Geen strekdam, maar een Trekdam 😊. Het hield ons goed bij de les. Onderweg zijn er mooie vergezichten, roofvogels een troepen ganzen die over vliegen. Ik heb er verschillende foto’s van bijgevoegd.

Iets na 13.00 uur kwamen we bij Gorinchem aan. Het was nog een uitdaging om over te steken. In tegenstelling tot Dordrecht (het drukste vaarpunt van Nederland) was het hier echt druk. Veel binnenvaartschepen en duwbakken. En….. onze ervaring om vlak achter een duwboot over te steken, zijn we nog steeds niet vergeten. We vielen van onze stoelen en de inhoud van de kasten lag op de grond. Dat willen we nooit meer meemaken haha.

Met respectvolle afstand staken we achter een duwboot over richting de sluis van Gorinchem. De sluiswachter had ons gezien en al snel vaarden we de sluis in. We pasten er maar net in. Een heel smal sluisje. Net na de sluis, ligt de haven in de oude binnenstad. Hoe mooi wil je het hebben. Met Aan/Uit Net is het een fluitje van een cent om je liggeld te voldoen, aan de stroom aangesloten te worden, de code voor de sanitaire voorzieningen te ontvangen en toegang tot wifi. Echt helemaal top.

Na zo’n tijd aan boord is het tijd om de benen te strekken. We hebben een deel van het waterlinie pad gelopen. Het pad helemaal lopen is wel heeeel erg ver. Het gehele pad is 350 km lang. Het wandelpad loopt langs 2 voormalige verdedigingslinies. Te weten de Stelling van Amsterdam en de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Ze behoren tot UNESCO werelderfgoed. Via dit pad zie je goed wat een mooie vestingstad Gorinchem is. Vanaf de stadswallen heb je ook een mooi uitzicht op de Merwede. We zijn lekker cultureel bezig geweest. Tijd voor een hapje en een drankje. Heerlijk aan het water 😊.

We zitten nu heerlijk op het achterdek met zicht op de sluis. Net ging er nog een prachtige sloep de sluis in. Alleen knalde die met een bloedgang tegen de sluiswand. Daar knapte hij niet echt van op. Kijken bij een sluis is altijd leuk. Vooral als er getobd wordt. Ze zullen om ons ook wel eens gelachen hebben.

Soms:    Keert de wal het schip

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Willy:
    1 september 2022
    Wat een heerlijk begin van jullie vaarvakantie. Prachtig weer, een boot die er lekker vandoor snort en een leuke plek in een gezellig plaatsje, wat wil je nog meer.... ☺️.
    Dat gaat helemaal goed komen met jullie 😄.

Slaap lekker voor straks en morgen weer een mooie dag gewenst 😘😘
  2. De Heesbeestjes:
    1 september 2022
    Denk ook dat het wel goed komt 🙃
  3. Daphne:
    2 september 2022
    Hele fijne vakantie!

Groetjes van ons
  4. De Heesbeestjes:
    2 september 2022
    Dankje 😃. Jullie fijn weekend.