Hardwerkende verkeersregelaar en mooie tocht door de bergen.

19 januari 2019 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Het eten gisteravond was een feestje. Marschal was onze tafelheer en heeft ons steeds in het Zuid Afrikaans toegesproken. 1ste is het taaltje super leuk, 2de was Marschal een grappenmaker en 3de was het eten super lekker. We hebben gegeten met uitzicht op de Struisvogels en op de bergen. We mochten aangeven welke struisvogel we wilden eten 😊. Van te voren was een houtkachel op temperatuur gebracht. Op deze houtkachel/BBQ werden de struisvogelbiefstukjes gebakken. Botermals. Har gaf aan geen saus bij zijn biefstuk te willen. Marschal zei. We doen saus in bakkie, meneer Harry kan kieze. Harry hoefde geen zalm bij zijn voorgerecht. Toen het voorgerecht werd uitgeserveerd had Wil twee stukjes zalm. Har zei tegen Marschal voor de biefstuk kwam: Wil vind het vlees niet lekker, leg dat maar op mijn bord. Waarop Marschal zei Ik zal biefstuk half medium en welldone laat bak. Heeft meneer Wil nog klein stukkie. 😊 Wil kreeg als dessert uitgekleed fruit (geschild fruit) met fruit. De rest kan ik mij niet meer herinneren, maar het was echt grappig. Na het ontbijt nog even in het winkeltje gesnuffeld. Daar hadden ze leuke dingen.

Vandaag een lange rit achter de rug. Door een schitterende omgeving. Onderweg weer de nodige opbrekingen. Terwijl we staan te wachten, raakt Har in gesprek met een vlaggenzwaaier. Deze wegwerkers werken 7 dagen per week en soms langer dan 12 uur. De afgelopen dagen was het boven de 40 graden geweest en dan staan ze heel de dag in de zon. Communicatie gaat via de vlaggen, want van portofoons hebben ze daar nog niet gehoord. Ze mogen geen radio meenemen om het een beetje gezellig te houden. Ons is niet duidelijk geworden of ze voor een bepaalde periode zo veel werken of dat dit een soort van project is. Het mannetje was blij werk te hebben. Toen hij geld kreeg om na het werk iets te drinken zei: Ik drink niet! 😊 Iets te eten kopen mag ook zeiden wij. Hij was er blij mee.

Onderweg zijn we bij een leuk tentje gesopt voor de lunch. Alles was in de stijl van pompoenen. Echt leuk. Zijn we klaar komt er een bus met Duitsers en een klein busje met Nederlanders. Mooi moment om af te rekenen en door te rijden. Onderweg nog een paar flinke Bavianen gezien.

Inmiddels aangekomen bij ons hotel. Mooie locatie, mooie kamer en uitzicht op de wijnvelden, maar niet zo sfeervol als de laatste 2 hotels. We zitten nog 45 km van Kaapstad vandaan en eigenlijk vinden we het zonde dat we hier nog een overnachting hebben. We hadden dat stukje nog wel door willen rijden. Geen probleem. We vermaken ons prima. Morgen gaan we nog wat wijnvelden/huizen bezoeken. Daarna rijden we door naar Kaapstad.

Iedereen nog een fijn weekend.