Weerstationnetje spelen

8 januari 2018

Vandaag heel de dag op zee geweest. In ons postbakje naast de deur zit de Diario di bordo. Dat is de dagkrant van vandaag. In dit krantje vind je informatie over het weer, zon op- en ondergang en de toestand van de zee. Die staat voor vandaag op: Ruw. Daar merk je nagenoeg niets van. Af en toe schut het een beetje, maar je hebt geen zeebenen nodig om de dag door te komen.

Verder staan er in het krantje belangrijke mededelingen. Voor vandaag is dat we een tijdelijke teruggave hebben van ons paspoort. Dit heeft te maken met ons bezoek aan Abu Dhabi over 2 dagen. Morgen zijn we heel de dag op Sir Bani Yas Island. Dan is er geen tijd om de paspoorten te verstrekken. Vandaar dat dit vandaag gebeurd. Alles is hier gestructureerd. Per 2 dekken staan de tijden vermeld wanneer je, je paspoort op kan gaan halen. Wij staan erop voor het tijdblok 11.00 – 12.00 uur. We hoeven ons niet te haasten.

De meeste mensen slapen kennelijk uit, want het is helemaal niet druk in het restaurant. We kunnen zelfs aan het raam ontbijten. We gaan vandaag het schip verder ontdekken. Er moet een winkelgalerij zijn. De fotogalerij hebben we gisteren al gevonden. Daar hing onze foto van het inschepen. Samen achter een stuurwiel met de vlag van Italië en Dubai. Kosten 19,99 euro. We blijven Hollanders en nemen de foto niet. Zo elegant zagen we er ook niet meer uit ’s nacht rond twee uur haha.

We hebben inmiddels wel door hoe het schip in elkaar zit. Twee maal verdwalen vonden we wel genoeg 😊. Via dek 2 kunnen we binnendoor de gehele lengte van het schip bewandelen en op dek 10 kan dit buiten. Via de liften of de trap kom je op de andere etages. We komen in het theater waar we de paspoorten op kunnen halen. Er is een route gemaakt zodat je niet verkeerd loopt. Overal staan mensen in matrozenpakjes. Is wel grappig om te zien. Een van de matrozen geeft aan dat we niet perse hoeven te wachten tot 11.00 uur. We gaan de formulieren uit onze kluis halen en weer naar het theater. Zo tippelen we op een dag aardig wat meters weg. Met de trappen erbij verbranden we de nodige calorieën.

De winkelgalerij is mooi (wel weer veel bling, bling natuurlijk). Er is veel Venetiaans glas aan boord. Dat is niet vreemd bij een Italiaanse rederij. Het geeft het schip een bepaalde uitstraling. Erv staat vandaag veel wind en de bewolking krijgt de overhand. Dat is wel lachen want op de dekken heeft iedereen zich geïnstalleerd. Als de zon verdwijnt komen de truitjes, vesten tevoorschijn en als de zon weer komt gaat alles uit. Wij zijn lekker uit de wind bij de bar gaan zitten met een bakkie leut. Het wordt steeds donkerder en er vallen wat spetters. Iedereen naar binnen en zodra het weer droog is en de zon schijnt, hup iedereen weer naar buiten. Het lijkt wel een weerhuisje waar de mannetjes en vrouwtjes naar buiten komen en naar binnen gaan.

Er komt een flinke bui en wij trekken ons terug in een rustig gedeelte voor in het schip. Met meer dan 3000 mensen is het best wel druk af en toe. Er is voor ieder wat wilds. We zijn nog even getuige van een spelletje voor Italianen. Twee vrouwelijke matrozen beelden iets uit op muziek en zij moeten raden wat het is. Maar er is ook sportinstructie, dansles en nog veel meer. Alle activiteiten staan in het krantje vermeld met de tijden en locatie. Je hoeft dus niets te missen. De zon is weer gaan schijnen en wij hebben plaats genomen bij het zwembad. Naast ons zitten 2 stelletjes uit Spijkenisse. Het is hun 3de cruise. De eerste twee waren met de Holland Americalijn. Daar is het niveau net iets hoger. Zowel financieel als de hectiek op het schip.

We doen nog een poging om wifi geregeld te krijgen. Bij de receptie regelt de man dit voor ons. Hoe hij het gedaan heeft, weten we niet en ik kan het ook niet zien op mijn telefoon. We kunnen nu in ieder geval whatsapp versturen. De mail niet. Het is een beperkt pakket voor 1 apparaat. We konden niet voor een paar dagen nemen. We kijken wel of we nog kunnen verlengen. Ondanks dat we heel de dag op het schip zijn, gaat de tijd toch nog snel. We gaan naar onze hut om te chillen en maken ons dan op voor het galadiner. Har strak in het pak en ik netjes in mijn jurk. We zijn benieuwd of iedereen zo opgetuigd is. We gaan het zien.