Gouden pinguins en nu echt de laatste dag.

24 januari 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Het is vandaag echt de laatste dag van onze super vakantie. We hebben zoveel verschillende en mooie dingen gezien. Vandaag maken we nog een rondje langs de kust rondom Kaapstad. Big mama had vandaag haar pruik niet opgezet. We herkenden haar eerst niet haha. Nadat we de koffers hadden ingeladen zijn we op weg gegaan naar Bout bay en vandaar op weg naar Kaap de goede Hoop.

De route is echt prachtig. Helemaal langs de kust met mooie vergezichten, woeste zee en prachtige natuur. Onderweg kwamen we nog een troep apen tegen. Ze liepen op hun gemak over de weg. Kennelijk weten ze waar de apen zijn, want we werden gewaarschuwd door een mannetje met een vlag. Van de andere kant liep er een ranger over de weg. Overal stonden waarschuwingsborden dat ze gevaarlijk zijn en dat er boetes opgelegd worden als je de apen iets te eten geeft. Wij vonden het leuk om ze te zien. Langs de kust was de zwarte vlag gehesen met een haai erop. We hebben het nagevraagd en het betekent dat er haaien voor de kust zwemmen. Niet zo’n lekker idee om dan te gaan zwemmen 😊.

Bij het nationaal park Kaap de goede hoop, stond een flinke rij voor de kassa. Daar hadden we geen zin in. Achter elkaar door het park en dan op het zuidelijkste puntje van Kaap de goede hoop in de rij te gaan staan om een foto te kunnen maken, trok ons al helemaal niet aan. We zijn doorgereden tot de pinguïns. Ook hier weer de nodige mensen, maar niet zo extreem als eerder. Je kan op 2 manieren bij de dieren komen. Eerst waren we aan de kant van het strand. Daar waren er niet zo veel, maar via een planken pad kwamen we aan de andere kant. Daar waren heel veel pinguïns. Het waaide extreem hard en de meeste pinguïns stonden allemaal met hun rug in de wind. Ze hadden nog gelijk ook. Het is een leuk gezicht. Er wordt trouwens in Zuid Afrika nog steeds gediscrimineerd. De Zuid Afrikanen hoeven aanzienlijk minder toegang te betalen dan de Zuid Afrikanen uit een ander deel van het land. Van buiten Zuid Afrika betaal je 5x de reguliere toegangsprijs. Zo brengen die pinguïns goud op, want het zijn voornamelijk toeristen van buiten Zuid Afrika die hier naar toe komen.

Door gereden naar St James Beach. Daar staan leuke gekleurde strandhuisjes. Een klasje kinderen kregen daar zwemles in een zwembad dat tussen de rotsen op het strand gemaakt was. De tijd gaat snel als je zoveel leuke dingen ziet. Via een andere weg richting Kaapstad/Waterfront voor de laatste keer. Dat hebben we gevierd met een soort cocktail 😊. Daarna nog tapas en wijn. Dan is het feest echt over en rijden we richting het vliegveld. Daar zitten we inmiddels. Over ruim 2 uur gaan we aan boord en als we op tijd vertrekken, stijgen we 23.30 uur (Nederlandse tijd) op. We hopen dat het stijgen rustig verloopt, want het waait heel de dag al heel erg hard. De kabelbaan van de Tafelberg was zelfs gesloten vanwege de harde wind.

Allemaal de hartelijke groeten van de vakantievierders 😊