Regenwoud en mooie plek aan een lagune.

16 januari 2019 - Knysna, Zuid-Afrika

Vanmorgen kwam er van douchen niet veel. Er kwam nog een beetje water uit de kraan en daarna kwam er geen druppel meer. Volgens de eigenaar zat heel het dorp zonder water. Dat maakte voor het ontbijt gelukkig niet veel uit. Dat was net als gisteren weer prima in orde.

We reizen vandaag naar de West Kaap. Een deel langs de kust. Het landschap verandert ook. Voor ons gevoel lijkt het meer op Europa en zeker niet echt Afrikaans. Het wordt ook toeristischer. Dat is altijd jammer haha. Niet eerlijk natuurlijk, want wij doen er zelf ook aan mee..

Onze eerste stop is bij een grote boom. Die staat in een regenwoud. Of het een regenwoud is, weten we niet. Het regent wel 😊. We zijn niet alleen. Er staat een grote touringcar. We lopen over een planken pad naar de boom. Op de weg er naar toe komen we de passagiers van de touringcar tegen. Ze zijn op de terugweg en waarschijnlijk wat chagrijnig, want niemand zegt gedag. Dat is echt wat voor Har. Hij begint ze allemaal te groeten en dan komt er wat leven in haha. Misschien waren ze allemaal wel chagrijnig omdat ze steeds moesten wachten op een ouder echtpaar dat met een stok liep en elkaar moest ondersteunen. Ze gingen als laatste terug. Dat ging allemaal niet zo vlot. Wij hadden rond gelopen en kwamen hen op de terugweg weer tegen. Bij de parkeerplaats moest de vrouw ook nog even naar het toilet. Vanuit de bus kwamen meerdere mensen kijken of ze er al aan kwamen. Ik kan mij wel voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt. De vraag is of je alles wel kan doen met twee medepassagiers die niet zo goed ter been zijn. Deze mensen zouden misschien beter voor een Rijnreis kunnen kiezen. Alleen heb je die niet in Zuid Afrika 😊😊

Langs het planken pad staan grappige borden om te voorkomen dat je niet op ‘je plaat’ gaat. Dan doen ze hier altijd wel leuk. Zonder valpartij komen we bij de grote boom. Nou grote boom?? Dat valt wel mee. Deze boom zou 800 jaar oud zijn en een omtrek van 9 meter hebben. Dat is niet zo veel. We hebben wel veel grotere bomen gezien. Maar we hebben weer even de benen gestrekt en zonder kleerscheuren komen we weer bij de auto aan.

We rijden nog naar een kloof en drinken nog een bakkie in het naast gelegen restaurant. En weer op weg naar onze bestemming. Onderweg zien we nog wat krottenwijken. Op sommige ‘huisjes’ staat een schotelantenne op het dak. Dat vonden we toch wel bijzonder. Vlak voor ons hotel kijken we nog even bij een haven. Morgen willen we gaan varen. Eerst vergaren we info voor we onze keuze maken. Dan naar ons hotel dat aan een lagune ligt. Vanuit onze kamer hebben we daar mooi zicht op.

Voor jullie mogelijk een saai verslag, maar voor ons niet hoor 😊.

Groetjes van de plankenlopers.

1. Zhufkes:
    16 januari 2019
    Goedemiddag het is voor ons wel wat anders om het te lezen jullie beleven het gelijk maar het is voor jullie ook leuk om het aan ons weer te geven nu het blijft hier maar bewolkt en regen hij geeft voor van avond ook weer regen er zou wat gaan vriezen met in het oosten zou wat sneeuw kunnen vallen John stuurde nog een foto met een blauwe lucht dus die ziet de zon ook dus bij jullie hebben ze ook wel eens last dat er gee hoor Gr pan water uit de kraan komt nu nog veel plezier
  2. Willy:
    16 januari 2019
    Hallo plankenlopers,

Die boom lijkt wel op een Saqouia boom, die kunnen ook zo groot en oud worden. Het pad ernaartoe ziet er mooi uit.

Die waarschuwingsborden zijn inderdaad hilarisch 😂😂. Echt grappig geschreven!

En nu maar hopen dat jullie morgen wel kunnen douchen, maar dat zal vast wel lukken in jullie mooie onderkomen ☺️

Morgen lekker varen, ook altijd leuk om te doen. Ik ben weer benieuwd wat jullie dan weer beleven 🤗

Fijne avond!

Groetjes 😘😘😘
  3. Janine Buß:
    17 januari 2019
    Liebe Herma, Lieber Harry,
    Mit Begeisterung verfolgen wir jeden Tag eure Berichte mit einem Übersetzer!! Herma, Du schreibst so schön!! Habt noch einen schönen Urlaub!!
  4. Rita en Jos:
    18 januari 2019
    ha globetrotters, plankie op en plankie af. zag er inderdaad uitglijerig uit maar gelukkig ging het goed. lekker de zee en mooie golven. ja die krottenwijken liggen vaak een stukje voor de stad, hele dorpen wij hebben er een bezocht die werd geholpen door de mandela federatie voor het verbeteren van deze wijken er was een ook een school natuurlijk door giften van toeristen steun je dit ook weer,