Dwars door Utrecht en gelukkig hebben wij een scherp mes.

29 juni 2023 - IJsselstein, Nederland

Onze buurman was vanmorgen nog niet wakker 😊. We hebben zijn snoer op zijn dek gelegd. Op de valreep kwam zijn vrouw nog even zwaaien en bedanken voor alle moeite die Har gedaan had. Die snapt beter hoe sommige dingen werken.

Bij de eerste opening van de brug waren wij startklaar. Het laatste stukje van de Vecht afgevaren. Wij vinden het middelste deel van de Vecht echt het mooist. De Vecht eindigt bij de sluis van Utrecht. De sluisdeuren worden nog met de hand bediend. Mooi om te zien.

We wilden de route dwars door de stad volgen. Ter voorbereiding had Har voor de sluis de mast en het windscherm al plat gegooid. Zodat we onder alle boogbruggentjes door zouden kunnen. Daar hebben we geen spijt van gehad. Echt super leuk! Het vroeg wel wat stuurman vaardigheden van Har. Doordat je zo zachtjes vaart, kun je niet zo goed sturen. Goed voorvaren bij de boogbruggen is dan belangrijk. Onderweg kwamen we verschillende werkscheepjes tegen. 1 kwam achteruit onder een boogbruggetje vandaan omdat er een boot aankwam. Dit gebeurde in een klein ‘kommetje’. Het was passen en meten, maar super leuk om mee te maken. Ik heb een paar video’s geplaatst.

Na Utrecht kregen we nog heel veel bruggen en 2 sluizen. De eerste sluis voor het Amsterdam-Rijnkanaal was prima te doen. Alhoewel…. Har zet altijd het touw (landvast) achter vast nadat hij aan de sluismuur ligt om de motor uit te zetten. Dat doet hij ook als hij de motor weer start. De sluisdeuren waren al open en dat leek Har een goed moment om de motor weer te starten. Kennelijk zakte het water nog verder, want de knoop van het touw (landvast) waar de boot mee vast lag aan de sluismuur zat muur en muur vast. Har rende naar de stuurhut, waar wij altijd een mes klaar hebben liggen voor het geval we een touw door moeten snijden. 1 Grote haal was voldoende om de Forever vrij te maken van de sluismuur. Hij zakte achter direct zo’n 10 a 15 cm. We hebben een stukje touw minder en zijn weer een ervaring rijker 😊😊.

De oversteek van het Amsterdam-Rijnkanaal is even opletten. Op het juiste moment tussen de grote schepen de oversteek maken. De tweede sluis na het Amsterdam-Rijnkanaal was een bijzondere ervaring. Er lagen al zo’n 5 recreatievaartuigen te wachten voor de sluis. Achter ons kwam een huurboot. De huurboot vaarde als laatste de sluis in. Er was 5 man aan boord en niemand kon echt varen. Binnen no time lagen ze dwars in de sluis. De sluiswachter gaf aanwijzingen vanaf de kant. Dat had niet zo veel effect. De achterkant van de huurboot lag tegen achterkant van onze boot. De sluiswachter werkte zich in het zweet nadat hij met het touw de huurboot aan de kant probeerde te krijgen. En de mensen op de huurboot??? Die keken het allemaal eens aan. Niemand kwam echt in actie. Je maakt wat mee als je zo aan het varen bent 😊. Dat maakt het ook zo leuk. Of zoals we vandaag ervaarde. 4 Meisjes op de fiets begonnen spontaan 'Forever young' te zingen toen ze naast ons fietste. We krijgen regelmatig leuke reacties op de naam Forever.

Na al deze ervaringen hebben we verder door kleine plaatsjes en weilanden gevaren en zijn we aangemeerd in de haven van IJsselstein. Een haven midden tussen de weilanden. Er is een leuk restaurant, verhuur van boten/sloepen, camperplaatsen en mooie natuur. Een leuke locatie voor 1 nachtje. We verwachten zaterdag, uiterlijk zondag weer in Rotterdam te zijn.

1. Willy:
    29 juni 2023
    Zo dat waren wel huzarenstukje qua varen... Harry heeft z'n stuurmanskunst weer goeg kunnen laten zien, maar zo zie je ook wel weer gave dingen en verveel je je geen moment 😉.

Jullie komen steeds dichter bij huis, maar nog steeds op jullie gemakje, want je hebt tenslotte nog vakantie 😉

Goede vaart verder 💖
  2. Nicole:
    3 juli 2023
    Je kunt wel zien dat Harry professor in de stuurmanskunst is!!! Wauw zeker in Utrecht 😅