We hebben vandaag iets met bruggen en snelheidsduivel op de step 😊😊

27 juni 2023 - Loenen aan de Vecht, Nederland

Gisteren heerlijk gevaren. Eerst 18 km vanaf Amersfoort en daarna nog eens 27 km naar Muiden. Om herhaling te voorkomen, gisteren geen verslag gemaakt. De route hebben we eerder gevaren. Ik heb wel een aantal mooie foto’s bijgesloten.

In Muiden lagen we recht tegenover het Muiderslot en de Groene Draeck. Alleen heet de Groene Draeck geen Groene Draeck meer. Het schip heet nu de Groene Vecht. Deze nieuwe naam zagen we vanmorgen tijdens het wegvaren bij de haven. Of is er nog zo’n zelfde schip?? Op internet kon ik er niets van vinden. Mogelijk horen we er nog iets over.

Achter ons lag een boot van 22 meter lang en 5 meter breed. Het dek voor de bijboot was groter dan ons achterdek 😊. De eigenaar vertelde dat ze vandaag nog β€˜even’ naar Willemstad vaarden. Op het Amsterdam Rijnkanaal mocht hij maar 7 knopen (net geen 13 km per uur). In een dag van Muiden naar Willemstad gaat ons nooit lukken haha.

Wij kozen ervoor om via de Vecht af te zakken richting Utrecht en dan via de IJssel weer naar huis. In Weesp vroegen we om een opening van de Lange Vechtbrug. De brugwachter gaf aan dat de brug niet open kon vanwege een storing. De slagbomen gingen niet meer omhoog en dan gaat ook de brug niet open. Er moesten monteurs uit Amsterdam komen en hij had geen idee wanneer die zouden arriveren. Voor de bewoners van Weesp waren de problemen met de slagbomen ook geen pretje. Bij het aanvaren zag ik mensen knielen. Eerst dacht ik dat er iemand gevallen was. Gelukkig niet. Mensen kropen geknield onder de slagbomen door. Hielpen elkaar door de fietsen Β onder de slagbomen heen te schuiven.

Ons alternatief was door het centrum van Weesp te varen en dan via het Amsterdam Rijnkanaal een stuk verder de Vecht weer op te varen. Als het niet anders kon, zouden we dat gedaan hebben. We deden een poging om de windschermen naar beneden te halen, de mast omlaag en de vlag weg te halen. Op die manier waren we laag genoeg. Heel veel hadden we niet over 😊. Mooi toch.

De Vecht is een schitterend riviertje om over te varen. We kachelden lekker door tot Loenen aan de Vecht. Nadat de oude Vechtbrug voor ons geopend was, vaarden we door tot de volgende brug ( +/- 100 m verder). Een opening moest telefonisch aangevraagd worden. Gelukkig kreeg ik weer een robot ☹. Maar mijn aanmelding was geaccepteerd. In afwachting van een opening dobberden we voor de brug. We hadden flinke zijwind en dan is recht voor de brug blijven liggen een uitdaging.

We dobberden en dobberden…. Tot een man tegen ons zei dat de brug beperkt draaide. Hebben hem hartelijk bedankt voor deze informatie. We meerden af en speurden op internet. Daar lazen we dat de brug alleen om 10.00, 12.00, 14.00, 16.00, 18.00 en 20.30 uur draait. Wij lagen om 12.45 uur voor de brug. We moesten nog even geduld hebben 😊. Er lagen meer boten en Har kennende, die ging hier en daar eens een praatje maken. Bleek dat veel mensen geen kennis hadden van de aangepaste tijden. Ik kom er weer op terug (sorry), goede communicatie zou meer duidelijkheid geven. Op het plekje waar we afgemeerd waren, zat een stroompunt in de grond. Stroom vind ik belangrijk πŸ˜‡ en daar werd aan voldaan. We besloten hier te blijven liggen en morgen met de eerste opening om 10.00 uur door te varen richting Utrecht. Het is een prima plek 😊.

Har toverde de fiets en step boven water. Onderweg zagen we een snelheidsmeter. We wilden wel eens weten hoe Har op zijn step zou gaan. Daar ging hij op volle kracht vooruit haha. Hij haalde 22 km per uur. Snelheidsduivel 😊😊. Loenen is een mooi oud dorp. Er wonen iets meer dan 4.000 inwoners. Deze inwoners rijden overwegend op elektrische bakfietsen en in dure auto’s. De Morris Mini Cooper is veruit favoriet. En dan niet het goedkoopste model. Het lijkt het boodschappen autootje van mevrouw. Tijdens ons ankerbiertje zagen we het allemaal aan ons voorbij trekken. Grappig om te zien 😊. Combineer dit met inwoners die ongeveer een mud aardappelen achter in de keel vibreren, dan krijg je gevoel bij dit leuke (yuppen) dorp. Mogelijk is ons beeld gekleurd. Wij zijn tenslotte twee boertjes uit IJsselmonde haha.

Alle gekheid op een stokje. De mooi sfeervolle huizen, smalle straatjes en de Vecht zorgen voor een leuke sfeer. Hier komen we de rest van de dag wel door. Morgen gaan we gewoon weer verder 😊.

1. Willy:
    27 juni 2023
    Zo, Harry is zeker een snelheidsduivel..... dat is echt snel op een step. En jij fietst natuurlijk net zo hard mee πŸ˜‰.

Jullie tuffen er weer lekker op los richting Rotterdam. Maar geen haast, de brug bepaalde tijd open, blijf je toch gewoon liggen tot de volgende morgen. Jullie hebben de relaxmodus goed in de vingers gekregen πŸ˜€.

Je hebt weer mooie foto's geplaatst, zo genieten we gezellig mee....

Goede vaart en niet de brug missen morgen he πŸ˜†πŸ˜…πŸ€£