File varen over de Vecht en Har de elektriciteitsman 😊

28 juni 2023 - Maarssen, Nederland

Tot kwart voor 10 vanmorgen heerste er rust langs de kade waar alle boten aangemeerd lagen. Om 10 uur zou de brug voor de eerste keer draaien. Er lagen ongeveer 15 boten aan de kant. Om 5 voor 10 lag er nog maar 1 vast 😊. De rest was klaar voor vertrek. Iedereen ging voorsorteren haha. Het werd druk voor de brug.

Die drukte heeft zijn voor- en nadelen. Als er een brug open moet en je bent niet de eerste boot, hoef je niets te regelen. Volg de eerste boot en alles komt goed. Het nadeel van zoveel boten is dat er een soort Gierhoorn op de Vecht ontstaat. Vanwege de beperkte snelheid (6km) is het file varen. Dat file varen doet niet af aan de schitterende omgeving. Wat een mooi huizen zijn er eeuwen geleden gebouwd. De hortensia’s staan in bloei en kleuren de omgeving.

Rond half 12 arriveerden we bij Maarssen. Een leuk dorp waar we aanmeerden voor een kop koffie. Al snel besloten we hier een nachtje te blijven. Er waren nog wat plekjes met stroom vrij. Alleen werkte er 2 stroom palen niet. Hmmm dat was jammer.

Har is niet voor 1 gat te vangen. Een eind bij ons vandaan was nog 1 stroompunt beschikbaar. Door verschillende kabels aan elkaar te koppelen, zou de afstand overbrugt kunnen worden. De buurman achter ons kwam vragen of hij van ons stroom kon krijgen. Hij wilde de helft wel betalen. Hij had ook de nodige koppelstukken en zo zou Har samen met hem het stroomprobleem tackelen. Praatjes had de buurman genoeg, van koppelstukken en hulp was geen sprake. Har moest wat sleutelwerk verrichten om e.e.a. gekoppeld te krijgen. Toen er een paar druppels vielen, keek de buurman vanachter de voorruit van zijn boot naar Har zijn verrichtingen. Watje!!

Uiteraard fikste Har het probleem en hadden wij en de buurman stroom. We hebben hem de helft van de elektriciteit kwijtgescholden. Het is zo’n klein bedrag. De eerlijkheid gebied mij te bekennen dat ik er op een bepaald moment wel klaar mee was. Har kon al het werk doen en het gezegde ‘praatjes vullen geen gaatjes’ was hier zeker van toepassing. Har is een veel te goed mens! Hij wil altijd iedereen helpen. Wat een mooie eigenschap is, maar voor mij zitten daar toch wel wat grenzen aan. Ik stond op het punt om te zeggen dat hij de stekker maar in zijn …. kon steken 😊. Zo ver kwam het niet 😊. Er loopt nu een kabel door ons raam zodat de buurman stroom heeft. Ik heb hem wel in zijn oren gefluisterd dat wij morgen de stroom afkoppelen als we weg gaan en hij nog niet wakker is. Hij vindt de stekker dan op zijn dek 😊. Hij zou op tijd wakker zijn, zei hij.

Een bezoek aan het Vecht museum was een bijzondere ervaring. We werden hartelijk ontvangen. Een man met een odeurtje wilde ons een rondleiding geven. Daar hebben we vriendelijk voor bedankt. Het was niet direct ons geurtje. Hij bleef bij ons in de buurt voor het geval we vragen hadden. Alles was duidelijk en we hoefden geen gebruik te maken van zijn goede intenties.

1. Willy:
    28 juni 2023
    Dat was zeker filevaren, maar daardoor wel alle tijd van de wereld om je te vergapen aan aal mooie huizen....

Tja, Harry is inderdaad soms te aardig en helaas heb je er altijd mensen bij die daar misbruik van maken. Gelukkig had z'n vrouw het wel door dat Harry hard voor hun bezig was en werden jullie verwend met Merci.

De volgende keer misschien een beetje lekker ruikende odeur meenemen in een museum voor het geval er nog een keer een 'geurend' persoon jullie wilt rondleiden..... of weer een mondkapje voor 🤣🤣🤣🤣

Maar jullie hebben weer een leuke dag gehad!
  2. Nicole:
    29 juni 2023
    Wat is het mooi daar aan de Vecht!!
    En wat en watje die buurman!