Heftig verhaal en waar is toch dat vrouwtje?

13 juni 2023 - Stavoren, Nederland

Voor ons in de haven ligt een stel dat van 5 op 6 mei dit jaar een heftige ervaring had. Zij lagen op hun boot in Leeuwarden te slapen toen rond 02.30 uur een heftruck van de kant op hun boot reed. De heftruck was bezig met opruimwerkzaamheden na het bevrijdingsfeest. De bestuurder was vergeten de heftruck op de handrem te zetten. Hierdoor ging de heftruck rollen en reed het water in op de plek waar de mensen lagen te slapen. De boot werd gedeeltelijk ingedrukt en ging direct onder. De geschrokken eigenaren zagen beiden kans om de boot te verlaten. De vrouw door een ruit die er (gelukkig) uit was en de man via de kuip. Door omstanders werden de mensen uit het water gehaald. Na controle door de ambulance bleek dat zij beiden onderkoeld waren. De man liep gekneusde ribben op, maar voor de rest zijn ze er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Die twee hebben wel een beschermengeltje gehad. Inmiddels hebben ze weer een boot en waren ze gisteren voor het eerst weer op pad. Hun ervaring waren ze nog niet vergeten. En daar kunnen wij ons van alles bij voorstellen. Het maakte ons ook weer bewust om de vluchtroutes in onze boot nog eens goed te bekijken.

Net buiten de haven van Sloten gingen we door de eerste brug met een klompenmomentje 😊. De brugmeesters hebben ervaring in het ‘toewerpen’ van de klomp. Je kan hem eigenlijk niet missen. De tocht van vandaag was echt schitterend. Door smalle sloten en over 4 meren. Het Slotermeer, Heegermeer, Fluessenmeer en Morra. Van de drie laatste meren hadden we echt nog nooit gehoord. De vaargeul werd druk bevaren. Hoe zal dit hier zijn in het hoogseizoen?

In Stavoren vonden we nog net 1 plekje in de haven voor de sluis naar het IJsselmeer. Na een anker sjuutje (ipv een ankerbiertje) hebben we Stavoren verkend. Via de dijk hadden we zicht op het IJsselmeer. Via het IJsselmeer willen we morgen naar Hindeloopen varen. Om vastlopen te voorkomen informeerde Har bij de havenmeester. Als we voldoende uit de kant blijven zou dit geen probleem moeten zijn. De wind komt u de goede hoek. Als deze uit het westen of zuidwesten zou komen wordt varen over het IJsselmeer niet aangeraden. We zijn benieuwd 😊.

Iedereen heeft wel eens van het vrouwtje van Stavoren gehoord. Wij wilden haar wel eens zien. Dat was wel even zoeken. Wij keken uit naar een groot beeld aan de dijk of vlak bij de haven. Ze staat wel bij de haven, maar is echt niet groot. Het beeld staat symbool voor een legende. Een rijke redersvrouw gaf aan 1 van haar kapteins de opdracht uit te varen en het kostbaarste ter wereld mee naar huis te nemen. De kaptein kwam terug met een ruim vol graan. Het vrouwtje liet in haar woede de lading overboord zetten. Als straf voor haar hoogmoed verzandde de haven en kwam er een einde aan de periode van welvaart en rijkdom in het stadje. Van een verzandde haven is in onze beleving geen sprake meer. Echt overal waar water is in Stavoren, liggen boten aangemeerd 😊. Waaronder wij dus ook, haha. We doen gewoon aan de ‘gekte’ mee.

1. Willy:
    13 juni 2023
    Zo dat lijkt mij ook een benarde situatie als zo'n heftruck op je boot beland. Gelukkig kunnen ze het navertellen...😅

Ik denk dat jullie nog wel meer vreemde plaatsnamen en meren zullen gaan zien.

Het ziet er allemaal schitterend uit daar in Friesland 🤩. Jullie kunnen je hart ophalen qua varen.

Ja dat vrouwtje van Stavoren is echt een klein beeld. Wij hebben er toen ook naar lopen zoeken. Het verhaal erachter wist ik niet meer, weer wat geleerd😉

Wat een topweer is het toch, echt genieten zowel voor jullie als voor ons 🌞😎
  2. Rita Pals:
    13 juni 2023
    Ja wij hebben toen ook gezocht naar dat vrouwtje van Stavoren. En inderdaad wij dachten dat het een groot beeld moest zijn. Maar we hebben haar gevonden. 😊👏🍀