Kater van festival en eindelijk in Friesland.

11 juni 2023 - Sloten, Nederland

Van bewoners in het stadje Blokzijl hoorden we dat de artiesten en VIPS met de boot opgehaald werden. Deze VIP watertaxi´s vaarden langs onze boot zodat we e.e.a. eens goed konden bekijken. We installeeerden ons op het voordek met een hapje en een drankje. Voor de artiesten waren we kennelijk al te laat. We hebben er geen 1 gezien 😊. Al snel werd John de Bever aangekondigd. Wat zullen we daar van zeggen 😊. Muziek hoeft je genre niet te zijn. Je gaat ervan uit dat een artiest een leuke sfeer neer weet te zetten. Dat viel wat tegen haha. Voor ons was de toon gezet. Eigenlijk vonden wij het hele festival 20x niks. Dat klinkt negatief en voelde voor ons ook zo. De VIPPERS gingen los op de muziek. Dat was gelukkig, want die hebben zeer waarschijnlijk veel geld betaald. Wij vonden de avond er voor veel leuker. Waarschijnlijk omdat de muziek ons meer aansprak en de band Limonade echt hun best deed een feestje te bouwen. We hadden dus een beetje een kater.

Wat we wel grappig vonden was het feit dat er meer gasten voor het festival waren dan dat er inwoners zijn. 1500 gasten voor het festival tegenover 1200 inwoners van het stadje Blokzijl.

Vanmorgen namen wij als eerste en enige de sluis. Blokzijl lag nog op 1 oor haha. Zodra je de natuur invaart,  is het genieten geblazen. Tot 10 uur voelden we ons soms alleen op de wereld. En wat een zalig weer!! Kwart over 10 hebben we de parasol op het achterdek gezet. Zelfs ik vond de zon te warm. Maar voor alle duidelijkheid: Mij hoor je niet klagen 😊. Helemaal mijn weer. Vandaag vertrokken we naar Sloten. 1 van de steden van de 11 stedentocht. Daar gaan we beginnen. Om in Sloten te komen moeten we 41 km varen. Wat een schitterende route. Dwars door mooie natuur. Dan weer door kleine dorpjes. Genieten geblazen. De eerste sluis in Friesland is behoorlijk druk. De sluiswachter propt de sluis echt helemaal vol. Het paste allemaal net 😊.

Als we de sluis weer kunnen verlaten, roept een vrouw: “Meneer Forever!, gaat u eerst?” Meneer Forever laat de andere kant voorgaan. Wij hebben verkeerde wind. Als we eerder gaan, bestaat de mogelijkheid ergens tegenaan te varen. Er is weinig speelruimte. Nu start het ‘filevaren’. We passeren de nodige bruggen en dat zorgt voor zo’n vaarlint. Op het Tjeukemeer waaiert alles weer wat uit. In de kanalen ontstaan weer nieuwe files. Dit weekend is het weer super en zeer geschikt voor de watersport. Begrijpelijk dat iedereen het mooie weer benut. En nu is het  nog niet eens hoogseizoen.

In Friesland begint de betaling in de klomp voor een brugopening. Har vraagt aan de brugwachter of iemand wel eens een klomp tegen zijn hoofd heeft gehad? Nog nooit gebeurd, maar Har mag het proberen 😊. Hij bedankt voor de eer. Na een prachtige vaartocht van 6 uur bereiken we Sloten. Naast de molen en vlak bij de stadskern vinden we een ligplaats. We proberen aan te melden via I Marine, maar dat werkt nog niet goed. We horen dat de havenmeester langskomt en je bij haar kan betalen. Voor het sanitair moeten we een stukje lopen. Dat is geen probleem. We moeten in beweging blijven. Vlakbij is een super leuk ijszaakje. Een soort van museumpje volgens de eigenaar. Voor ons lijkt het op een klein kruidenierswinkeltje. Erg leuk. We blijven hier weer 2 nachten liggen. Kunnen we morgen Sloten verder verkennen. Gelet op de temperatuur zal schaatsen er niet in zitten 😊.

1. Willy:
    11 juni 2023
    Hahaha, ja ik was er al bang voor dat het niet de leukste muziek voor jullie zou zijn toen ik al die namen las gisteren 😅. Gelukkig voor die artiesten, zijn er die daar anders over denken 😆.

Dat ziet er inderdaad uit als een hele mooie route om te varen. Jullie waren zeker niet de enige die dat bedachten.....

Maar uiteindelijk zijn jullie op de plaats van bestemming aangekomen en kunnen jullie weer een gezellig plaatsje bekijken.
    Het begin is al goed met een heerlijk ijsje uit, inderdaad, een heel leuk winkeltje.

Fijne avond 🥰
  2. Nicole: