Nog een keer een safari op zoek naar de Big 5 en voorverkenning in Kaapstad

20 januari 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Gisteravond op een Wijn Estate wezen eten. Via een lange oprijlaan kwamen we bij het restaurant. We hebben het simpel gehouden, maar wel met een schandalig toetjes 😊.

Na ons ontbijt zijn we naar het centrum van Stellenbosch gereden en gekeken naar o.a. Ome Saabie se winkel. Een winkel die nog steeds in dezelfde staat is als toen hij was opgericht. Je loopt niet zomaar naar binnen. Het hek bij de deur moet eerst ontgrendeld worden. Binnen is het net een ruimte van Malle Pietje. Heel veel oude spullen en van alles door elkaar. Ook wat nieuwe spullen. Voor de winkel zat een zwerver en ik gaf hem een stuk noga (van het hotel). Dat was niet de bedoeling, hij wilde liever geld. Er wordt geadviseerd om dat niet te doen. Kleding, eten of een kaart voor een daklozenopvang is beter om te doen. Daar heb ik mij dan maar aan gehouden.

In het centrum van Stellenbosch is een wielerkoers. We moeten omrijden omdat een groot deel is afgezet. Komen we op de doorgaande weg waar je 100 km mag rijden gaat de wielerkoers gewoon door. De rijders rijden over de vluchtstrook langs de weg. Je zou toch verwachten dat ze daar ook maatregelen nemen. Bijzonder volk die Zuid Afrikanen.

Na 12 km komen we bij de wijnboerderij aan. We hebben gehoord dat ze hier een safaritour hebben met de Big 5. Dat lijkt ons wel grappig. Eerst langs de beveiliging en dan naar het gebouw. Bij aankomst zien we al een safarivoertuig staan. We zijn benieuwd. Om 11.00 uur gaat de eerste tour. We mogen eerder zodat we niet te lang hoeven te wachten. Een privétour over de wijnvelden. Dat is toch wel leuk vinden wij. We krijgen uitleg over de werkwijze en over het landgoed. Op het hoogste punt krijgen we uitleg over de Big 5. Leuk zoals ze de wijnsoorten gekoppeld hebben aan de dieren. Bovenop hebben we ook zicht op de tafelberg. Dat is mooi, omdat ons verblijf vlak bij de tafelberg is. Zo komen we al een beetje in de stemming. Na een proeverijtje gaan we langzaam weer naar beneden. Daar proef ik de Cabernet Fant (de olifant). De smaak is een beetje grondig en omdat de olifant altijd in de modder zit, hebben ze deze koppeling gemaakt. Hij is erg lekker. We hebben 2 verschillende flessen gekocht. Een doos wordt een beetje zwaar in de koffer haha. En vandaag hebben we wel de Big 5t gezien.

Het wordt tijd om richting Kaapstad te gaan. Binnen 3 kwartier zijn we er. Eerst zoeken wij ons verblijf op. Een oud gebouw dat in oude stijl is ingericht. Een dikke big mama heet ons welkom. Het is een echt Big mama met een grote zwarte krullenpruik, lange haren op haar kin en ze sloft 😊. Ze loopt te puffen en te kreunen. Als we aangeven morgenochtend op tijd te willen ontbijten omdat we om 09.00 uur met de boot naar Robbeneiland moeten, wordt ze helemaal moe. Nu moet ze om 7 uur op om ons ontbijt te maken. Het valt allemaal niet mee 😊.

Volgens de Big mama kunnen we om kwart voor acht eten, dan zijn we op tijd. Ons gevoel is dat we hier niet zomaar op moeten vertrouwen. We gaan op voorverkenning. De tomtom geeft aan dat het een kwartier rijden is. Parkeren in een parkeergarage en dan moeten we nog een aardig stuk lopen. Bij de vertrekhal van de boot geven de mannen aan dat we om 8.30 uur verwacht worden. Onze tassen moeten door een scanner vanwege de veiligheid. Dat v raagt natuurlijk meer tijd. Dat wordt allemaal wel heel erg krap. We besluiten om eerder weg te gaan en bij het Waterfront (vlak bij de vertrekhal) te ontbijten. Het Waterfront is een leuke locatie (hadden we al van Jos en Rita gehoord 😊). Verschillende muzikanten zorgen voor de muzikale omlijsting. Ik heb nog een kort filmpje gemaakt en zal deze proberen te plaatsen. Ik heb eergister nog een aantal filmpjes geplaatst, waaronder die van het luipaard.

Na een heerlijke lunch gaan we terug naar ons verblijf zodat we Big mama nog kunnen informeren dat we morgen niet komen ontbijten. Maar Big mama is al naar huis. De tafel voor het ontbijt staat al gedekt. Misschien wel omdat ze morgen vroeg op moet. Ik heb een mailtje naar de eigenaar gestuurd met het verzoek om Big mama te informeren dat ze uit kan slapen haha. Misschien denkt haar baas daar wel anders over. We zitten nu op het balkon in het zonnetje te chillen. Het leven kan slechter.

Groetjes van de safari-wijnjunken

f

1. Willy:
    20 januari 2019
    Hallo wijnproevers,

Bij die oome Saabie de winkel kon Harry z'n hart ophalen van alle rommeltjes waar je wat mee kan doen. Ziet er wel gezellig uit!

Echte waaghalzen die wielrenners zo lang de rijksweg, maar het zal wel goed gaan anders zouden er niet zoveel deelnemers zijn....

Leuk dat jullie nu de Big five gezien hebben. Kan je ook weer afvinken. Eigenlijk zijn jullie nu klaar dus kan je weer naar huis komen 🤣, maar dat is vast niet de bedoeling 😉. Jullie verzinnen vast nog iets waardoor je toch je tijd vol kan houden 😂😂😂

Die big mama boft maar met jullie dat ze er niet vroeg uit hoeft om ontbijt klaar te maken.....groot geluk dat je het zo oplost. Zou zonde zijn als je door het ontbijt je boot mist....

Leuk die filmpjes en wat een mooi beest zo'n luipaard! Ook met die olifanten blijft indrukwekkend!

Succes morgen met jullie ontbijt en het op tijd zijn bij de boot. Maar daar hebben jullie geen moeite mee 😉.

Groetjes van de nog even weekend hebbers
  2. Zhufkes:
    20 januari 2019
    Dus er wacht een mooie boot tocht te maken voor de Tafelberg gaat beklimmen ik hoop dat jullie veel gezien krijgen Gr pa
  3. Rita en Jos:
    21 januari 2019
    We hebben al een heleboel herkend leuk filmpje die komen ons bekend voor. En ook oom sams winkeltjecin Stellenbos. Robbeneiland is best indrukwekkend ende boottocht is leuk er naar toe wij hadden toen nog een walvis gespot. Ook vanaf het robbeneiland een mooi uitzicht op de tafelberg en als je van boord stapt staan er bussen die je naar de gevangenis brengt. Na afloop nog een ritje over het eiland. Waar je wat kan drinken zijn er ook pinqins..
    Fijne dag en ga lekker ontbijten bij het waterfront. Big mamma maar lekker laten zuchten. Groetjes van de meegenieters