Maarten van der Weijden en wij maken ‘een slag om het Dok’.

19 juni 2023 - Lemmer, Nederland

Het eerste vlees lag op de BBQ toen er mensen naar ons toe kwamen en zeiden dat Maarten van der Weijden zo langs zou komen. Maarten is bezig met een 11 steden triatlon. Hij wil 200 km zwemmen, 200 km fietsen en 200 km lopen. Zondagmorgen -6.30 uur was hij aan zijn monstertocht begonnen. Dat wilden we wel even zien.

We lieten alles achter en met een net gebakken stukje vlees in de hand liepen we richting het water waar Maarten langs zou komen. Diverse mensen stonden al te wachten. We hadden goed zicht tot er een grote boot precies voor ons ging liggen. Har zei we gaan via een steeg verderop naar de andere kant. Goed dat we die middag de 11 stegentocht gedaan hadden. We wisten waar de stegen waren 😊. De nieuwe plek gaf een nog beter zicht op Maarten. We zagen hem in de verte al aankomen.

Rustig zwemmend kwam hij voorbij. Met in zijn kielzog ondersteuningsboten en een camera die alles vastlegt. Via een live blog is Maarten te volgen. Op het moment dat hij langskwam had hij er al ruim 11 uur zwemmen op zitten. Chapeau! De kop was eraf. Hij hoopt over 8 dagen de triatlon volbracht te hebben. Van zijn doorkomst in Woudsend heb ik een filmpje gemaakt. Vanmiddag hoorden we op de radio dat hij zijn 4de stempel iets na 11.00 uur in Stavoren gehaald had. Daarna ging hij op weg naar Hindeloopen. Daar haalde hij rond 16 uur zijn 5de  stempel. Maarten zwemt voor de kankerstichting en hoopt met zijn actie veel geld op te halen.

We waren blij dat we gekeken hebben. Een mooi moment om mee te maken. We hoopten dat al onze spullen er nog zouden staan als we terugkwamen. We waren zo snel weggerend, dat alles nog op de picknicktafel stond. Het vlees hadden we wel terug gezet in de koelkast. Hoe mooi is het als al je spullen er gewoon nog staan. De wereld is nog niet helemaal verloren 😊. De wind had in kracht toegenomen en het vlees werd bijna niet warm. Alles weer opgepakt en op de boot verder gegaan. Dat scheelde aanzienlijk.

De wind was vanmorgen nog niet echt afgenomen. We waren benieuwd hoe het zou gaan als we het Slotermeer over zouden varen. Goed aangekleed en met een petje op kwamen we er al snel achter dat de Forever redelijk stabiel in het water ligt. We vonden de overtocht een leuke ervaring. Het ging er heftiger aan toe dan op het IJsselmeer 😊.

Onderweg hebben we de nodige klompen van bruggengeld voorzien. Rond 11.30 uur kwamen we in Lemmer aan. Daar lagen de havens bommetje vol. Dat hadden we niet verwacht. Net voor de brug in het centrum was nog 1 plekje vrij. Die hebben wij direct ingepikt 😊. Alweer een plek van een daalder. Of wij zijn snel tevreden haha.

Lemmer is een super leuk dorp. Overal zie visnetten. Ze hangen tussen bomen of hangen over de muren aan de kant. Dat geeft het dorpje een bijzonder uitstraling. De inwoners worden LEMSTERS genoemd. Wij maakten ‘een slag om het Dok’. Oftewel we wandelden door de straten rondom het water in het centrum. In de leuke straatjes is geen gebrek aan toffe restaurantjes en leuke winkeltjes. We hoeven ons weer niet te vervelen. In elk dorp of stad is de betaling anders geregeld. Hadden we de afgelopen dagen te maken met I Marine. Nu moeten we gebruikmaken van de betaalautomaat. De automaat print een label dat je zichtbaar achter de ruit van je boot moet plaatsen. Voor de elektriciteit hebben we de jachthavenbetaalkaart nodig. Deze kaart kun je in meerdere havens gebruiken. Je moet niet te veel geld (tegoed) op je kaart zetten, want het bedrag is niet overal in te wisselen. Naast Lemmer kan je in nog 2 havens het gereserveerde bedrag benutten. In een andere haven moet je opnieuw je tegoed opwaarderen. Even wennen, maar als je het weet is het niet erg.

1. Willy:
    19 juni 2023
    Wat gaaf sdat jullie Maarten van der Weijden voorbij hebben zien zwemmen. Ik blijf dat zo ontzettend knap vinden wat hij doet, 🧢-af hoor.....

Er stond een straf windje op het Slotermeer, dat jullie pet niet afwaaide.... Fijn dat de boot ook dit weer prima aankan. Ik zag ook dat jullie regen hadden, maar dat was maar tijdelijk, want daarna weer korte broeken weer.

Bbq-en werd even onderbroken, maar daarna kon het feest weer verder gaan ondanks dat het binnen moest gebeuren.

Leuk verhaal, foto's en video's weer 🤩🤩🤩🤩

Fijne avond
  2. Nicole:
    20 juni 2023
    Wat een mooie foto's weer! En wat speciaal dat jullie Maarten nog zagen zwemmen. Wat een prestatie inderdaad.
  3. Ellen Brandt:
    20 juni 2023
    Hallo daar, weer leuk hoor jullie verhalen en belevenissen te lezen!
    Zo leer ik Friesland ook nog een beetje kennen. 😉
    Top dat jullie precies Maarten voorbij zagen zwemmen. Hele prestatie van hem!!

Groetjes en genieten maar! ( volgens mij doen jullie dat ook wel) 😀👋