We hebben geluk!

15 juni 2024 - Leeuwarden, Nederland

Vanuit Dokkum vaarden we naar Leeuwarden. We hoefden ons geen zorgen te maken dat we over te laag water moesten varen 😊. Het regende heel de dag. Tijdens het varen hebben we de kachel aangedaan vanwege de kou. Deze keer geen sluizen. Wel een aantal bruggen die open moesten. De eerste klompen voor een geldelijke bijdrage werden ons ook al toegeworpen 😊. We hebben een aardige voorraad los geld, maar ongemerkt gaat het hard. Wij hebben vaak geen cash geld bij ons. We betalen altijd met de bankpas. Voor de zekerheid geld gepind zodat we de bakbiljetten kunnen wisselen voor munten. We willen niet voor aap staan bij de ‘klompenman’ 😊.

Na een vaartocht van 3 uurtjes bereikten we Leeuwarden. De ligplekken waren voor het uitkiezen. We liggen in de Prinsentuin. In 1648 werd dit park/lusthof aangelegd in opdracht van prins Willem Frederik van Nassau. In 1795 werd het park pas echt toegankelijk voor alle Leeuwarders. De Prinsentuin is tevens een passantenhaven met een schitterende ligging. Wij liggen vlak bij het centrum zonder er last van te hebben.

LEEUWARDEN

Het centrum van Leeuwarden is gezellig met leuke grachten, winkels en musea. Tijdens ons eerste rondje door de stad bezochten we de Blokhuispoort. Een oude gevangenis die naar de huidige tijd gebracht is. Diverse winkeltjes, zilversmederij, café, restaurant, kapper en een hostel geven de oude gevangenis elan. Er hangt een gezellige sfeer. Net als op de oude schepen in de grachten waar je iets kan eten of borrelen.

Tegenover de borrelboot is een Pindakaaswinkel. We proeven wat smaken en raken aan de praat met de jongen in de winkel. Die legt direct zijn hele leven aan ons voor. Op 7 jarige leeftijd vanuit Bosnië naar Nederland gekomen. Hij was gepest, mishandelt, problemen op school gehad, maar had hard aan zichzelf gewerkt en straalde nu veel positieve energie uit. Een boeiend en interessant gesprek. Met 2 potten pindakaas verlaten we de winkel 😊.

Vanmorgen zijn we gestart met een bezoek aan de Grutterswinkel in het historische centrum van Leeuwarden. Bij het binnenstappen kreeg ik het gevoel of ik in de kruidenierswinkel van mijn moeders moeder binnen stapte. Ben daar nooit geweest, maar kan mij voorstellen dat de winkel er vroeger zo uit heeft gezien. De hele winkel ademt nostalgie uit. In de voormalige woonkamer bestaat de mogelijkheid om een kop koffie te drinken. Daar begonnen we mee met een echt Friese oranjekoek. De koffie was ouderwets gezet. De dame voorzien van een smetteloos wit schort serveert de koffie met flair. De prijzen zijn niet nostalgisch 😊😊. En je kan met de bankpas betalen. Volgens de vrouw was die vooruitgang niet tegen te houden. Hadden wij mazzel. We hadden nog geen geld gepind. Anders moest Har mij als borg achter laten om zelf geld te gaan pinnen. Misschien was hij dan wel niet meer terug gekomen 😊. Het was mijn geluksdag!

Na de Grutterswinkel bezochten we het Natuurmuseum. Het museum huist in een voormalig weeshuis. We boeken de onderwatersafari extra bij en gaan op zoek naar de Big 5 😊. De Big 5 zijn de: de bever, otter, meerval, zeehond en bruinvis. De safari geeft een wat Efteling gevoel. We nemen plaats in een karretje die langs verschillende onderwaterwerelden draait. Beginnend in de winter onder het ijs en eindigend bij de Wadden. Ondanks het Efteling gevoel is het een leuke ervaring. Het museum is echt van grote klasse. Veel interactie mogelijkheden en onderwerpen worden creatief in beeld gebracht. In ieder geval de moeite waard. Het museum heeft eigen Taxidermisten (Iemand die dieren opzet). Een enthousiaste jongen vertelde met passie over zijn werk. Erg leuk om hier meer over te horen.

Vanmorgen werden we wakker van de harde regen op het dak van de Forever. De regen kletterde zo hard dat ik even de moeite genomen heb om het te filmen. Je kan maar lekker bezig zijn 😊. Daarna terug naar bed. Geen enkele reden om vroeg op te staan.

Een halve km bij ons vandaan is een bioscoop. Het is jaren geleden dat wij in de bioscoop geweest zijn. Wij houden vooral van films met humor. Daar is de keuze niet erg groot in. We kiezen voor Bad Boys. Een film met Wil Smith en Martin Lawrence. De bioscoop is voor ons een echte verrassing. Grote leren stoelen met veel beenruimte. Die beenruimte is nodig. De stoel kan bijna tot in de ligstand ingesteld worden. Beentjes omhoog 😊. Van de film zijn we niet onder de indruk. Er is veel aandacht besteed aan effecten met wat humor. Slachtoffers vallen er als mussen van een dak op een bloedhete dag. Het mag de pret allemaal niet drukken. We zitten droog en genieten vooral van de heerlijke stoelen. Dat is wat anders dan Har zijn stoel met schapenvacht 😊😊.

Op de terugweg ‘vechten’ we tegen de elementen van de natuur haha. Er gloort hoop, we zien blauwe lucht. We springen op de fiets voor de weekend boodschappen. Bij de slager vallen we met onze neus in de boter. De slagerij bestaat 30 jaar en viert dit uitgebreid. Heerlijk warme hapjes en broodjes met pouled pork. Tot slot mogen we ook nog aan het rad van avontuur draaien. Tegen de slager zeg ik dat ik gelukkig in de liefde ben en nooit prijs heb. Bij hem wel zegt hij. Iedereen heeft nl. prijs 😊. Dus ik ook! Een BBQ schraper met opener.  Het had slechter gekund 😊.

Ondanks het slechte weer genieten we volop. We hebben geluk vinden wij. Volgens ons bestaat geluk uit 3 dingen:

1.        Iets om van te houden

2.        Iets om te doen

3.        Iets om op te hopen

We hebben elkaar om van te houden. Iedere dag lukt het ons om iets leuks te doen. We hopen vooral op beter weer 😊😊.

Onze dagen in Leeuwarden zitten er nagenoeg op. Morgen varen we door naar Grou en daarna naar Sneek. Iedereen nog een fijn weekend.

1. Willy:
    15 juni 2024
    Ja de weergoden zijn niet met ons met al die wind en regen, maar jullie laten je er niet door kisten. Genoeg te zien en te doen. Af en toe een lekker bakkie leut met wat Friese lekkernijen erbij om warm te blijven.

Gave bioscoop hoor. Jullie hebben meer van de heerlijke stoelen genoten dan de film zelf 😅.

Gelukkig hebben jullie een kacheltje om warm te blijven.

Fijn weekend en tot de volgende keer 😘
  2. Harry en Herma Heester:
    15 juni 2024
    Het heeft geen zin om hé door het weer te laten leiden. Je kan het toch niet veranderen. 🙃
    Fijn weekend 😘
  3. Willy:
    15 juni 2024
    Klopt helemaal, want dan zou je heel de dag chagrijnig rondlopen 🤪
  4. Nicole:
    16 juni 2024
    Genieten kan op allerlei manieren en jullie doen dat perfect! ❤️😘
  5. Harry en Herma Heester:
    16 juni 2024