Het is zomer in Nederland :-)

26 juni 2024 - Kampen, Nederland

Waar je druk mee kan zijn 😊. We lagen een dag extra in Woudsend en wij dachten; ‘ze hebben hier zoveel was- en droogmachines, laten we een was draaien’. Voor 4 euro kreeg je een token en voor 50 cent waspoeder. Zal alle details besparen 😊, maar het was niet direct een gestroomlijnd proces haha. We zijn bijna heel de dag met de was bezig geweest. Onze problemen varieerde van onvoldoende tijd op de klok (waar we een extra token voor kregen) tot mensen die net de laatste machine in gebruik namen. En van alles wat je daar tussen maar kunt bedenken. Har sprak nog een vrouw die haar man vond het in een andere haven te duur en stelde voor om in Woudsend gebruik te maken van de machines. Daar had ze heeeeel veeeel spijt van 😊. Het leverde wel leuke gesprekken en mooie samenwerkingen op. Har haalde samen met een vrouw haar was uit de machine en de vrouw gaf ons haar tijd voor de droger.

Tussendoor zijn we wat boodschappen wezen doen en hebben we een terrasje gepakt. De droger deed er 2x zo lang over dan die bij ons thuis. De medewerkster van de haven gaf aan dat het waardeloze machines waren. Zij moest er zelf ook gebruik van maken. De haven heeft namelijk ook trekkershutten en het beddengoed wast men zelf. Op deze manier werd het een bijzondere zondag.

Vandaag zijn we van Woudsend naar Lemmer gevaren. Een mooie tocht door de polder en over een aantal meren. We hadden gehoopt dat we op dezelfde plek konden liggen als vorig jaar. Die was al bezet. Om die reden zijn we doorgevaren tot aan de kom bij de oude historische sluis. Een heerlijke rustige plek aan de langsteiger. Een deel van de steiger mag niet gebruikt worden door de pleziervaart. Daar staat een bord verboden te parkeren/aanleggen. Wij liggen net voor het bord. De steiger loopt aardig vol en al snel legt een zeilboot achter ons aan. Har wijst de mensen erop dat ze hier niet aan mogen leggen. Het is het eind van de middag en Har geeft aan dat het vanwege de drukte mogelijk geen probleem is. De mensen nemen geen risico en vinden iets verder toch nog een plaatsje.

10 minuten later komt er een mannetje op de fiets en zegt: “Stuurde je nu net mensen weg?” Har gaf aan dat hij ze niet weg stuurde, maar attendeerde op het verbodsbord. Dat gold niet na 14.00 uur ?!?! Volgens de man bellen de chartermaatschappijen als ze eraan komen. Als ze er na 14.00 uur niet zijn, dan kon je er gewoon gaan liggen. Wij vinden het bijzonder omdat het nergens aangegeven staat. Je moet deze ongeschreven regels maar kennen 😊. In eerste instantie kwam de man wat agressief over, maar na een praatje reed hij lachend weg.

We hebben zicht op de historische Lemstersluis. Een prachtige oude sluis die de binnenstad van Lemmer verbindt via een kanaal met het IJsselmeer. Morgen varen we via de sluis naar buiten 😊.

De tocht over het IJsselmeer was heerlijk. Wat een genot om met dit mooie weer te varen. In Urk worden we door de (varende) havenmeester opgevangen. Er zijn niet zo heel veel plekken meer beschikbaar. Gisteren waren er 105 passanten. Ze stomen op naar het hoogseizoen. We kiezen voor een plek achter een historisch schip (op advies van de havenmeester). Daar liggen we vlak bij het strand en hebben we wind. Dit in tegenstelling tot in het centrum. Daar blijft de warmte hangen tussen de huizen.

Op de fiets crossen we door Urk. Het blijft een leuk dorp met een aparte dynamiek. We zien veel moeders op de fiets. Kind achterop en daartussen een strandstoeltje dat zij op hun rug meedragen. Mogelijk is dit typisch Urks. Er zijn twee strandjes. Op het ene strand zie je jonge gezinnen en vlak bij de haven het strand van de jeugd. We verbazen ons over het feit dat hier de jeugd met snelle bootjes vaart. Soms zijn ze nog geen 12 jaar. Voor snelle motorbootjes moet je minimaal 16 jaar zijn en in het bezit van een vaarbewijs. Daar wordt hier niet naar gekeken. Op een bepaald moment komt er een grote groep jongelui. Zij springen van het historische schip. Een aantal kan niet aan de kant komen en vraagt of ze via onze zwemtrap op de kant mogen klimmen. Wij vinden dat geen bezwaar. De meiden komen hun slippers en rokje op het dek leggen. Het wordt een dolle boel. Op een bepaald moment waren er meer dan 30 jongeren. De sfeer blijft gemoedelijk.

Later op de avond verandert het beeld. De jeugd heeft de bootjes van stal gehaald en scheuren over het water. Varen over het IJsselmeer was een stuk rustiger dan aan de kant liggen achter het historische schip. Op een bepaald moment liggen er 3 kleine bootjes tussen het historische schip en de Forever. Botst er zo’n polyester bootje tegen de Forever. Hebben we toch een deukje en een zwarte streep. Har spreekt de jongens aan en stuurt ze weg. Later komt er weer zo’n polyesterbootje richting onze boot. Har vraagt de jongen om weg te gaan en raakt in discussie met een knaapje van max 14 jaar. Hij was niet van plan om weg te gaan. Zegt een ander ventje op het historische schip; “Je hoort toch wat die man zegt, hij heeft je liever niet hier. Dus wegwezen!” Dit ventje was rond de 12 jaar.

Hoe verhoudingen hier liggen is ons niet helemaal duidelijk. Kennelijk is er sprake van hiërarchie. Een ventje geeft aan dat het schip van zijn vader is. Hij noemde de naam nog. Wij sloegen er niet op aan 😊. Maar kennelijk betekende het in Urk wel wat haha.

Op dit moment kijken we naar het Nederlands elftal en staan ze met 1-2 achter. Ze zijn door naar de volgende ronde, maar in onze ogen is dat niet echt verdiend. Ze liggen meer op de grond te rollen dan dat ze voetballen. Wij als niet voetbalkenners schatten in dat ze niet ver komen in de volgende ronde😊😊.

Rond 22.00 uur keerde de rust weer in Urk. Het was een bijzondere ervaring 😊. Achteraf gezien hadden we beter in de haven kunnen gaan liggen. Op advies van de havenmeester kozen we voor deze plek vanwege de wind vanaf het IJsselmeer. In de haven was het erg warm volgens de havenmeester. Aan de jeugd had zij even geen erg 😊.

De vaartocht over het Markermeer was heerlijk. Sorry dat ik steeds in herhaling val. De nagenoeg lege haven in Kampen stelde ons in de gelegenheid om een lekker plekje uit te kiezen. In het centrum kozen we voor een terras voor de lunch. Har bestelde een 12-uurtje. Een uitsmijter en een boterham met kroket. Komt zijn 12-uurtje. Liggen er 2 boterhammen met 1 gebakken ei en een met een kroket. Naast de 2 boterhammen lag een handvol sla. Har had speciaal om ham/kaas gevraagd. Onder zijn gebakken eitje lag een plakje ham en een plakje kaas. Eigenlijk was het een zielig bord. De smaak was goed. Har deelde zijn teleurstelling over de hoeveelheid. Hij gaf nog als tip mee dat ze het er beter bij kunnen zetten als dit de hoeveelheid is. De jongen bedankte vriendelijk voor de tip. We hebben opgezocht wat een uitsmijter is en volgens Wikipedia 😊heb je 1 of 2 boterhammen met minimaal 2 gebakken eieren, zuur en eventueel ham of kaas.

Na een wandeling door Kampen steeg de warmte naar ons hoofd en streken we neer bij een Italiaanse ijszaak. Daar hebben we Har zijn 12-uurtje gecompenseerd met een grote ijscoupe. Die heb ik niet eens helemaal opgegeten 😊. Je kan maar problemen hebben haha. In landen waar hongersnood heerst, zouden ze misschien wel een ‘moord plegen’ voor een boterham met ei. Nu hou ik er echt over op 😊

Achter ons ligt in de haven van Kampen een bootje met Amsterdammers. 010 en 020 samen vredig op de steiger. De buurman is een grappig mannetje. Hij spreekt plat Amsterdams en zit de helft van de tijd te bellen. Zijn gesprekken kunnen wij ongegeneerd meeluisteren. Hij is mogelijk wat hardhorend en zet de telefoon op de speaker. Vandaar dat wij getuige zijn haha. Daarbij komt dat het een grappig mannetje is om te zien. Hij draagt sandalen met sokken, een gebloemde broek met een hemd en op zijn hoofd draagt hij een te klein hoedje. Ik heb stiekem een foto gemaakt. Bij voorbaat mijn excuses dat ik dit gedaan heb. De man is niet herkenbaar in beeld, maar je krijgt wel een beeld. Hij zorgt voor kleur in de haven 😊

Morgen varen we door naar Elburg. We zijn langzaam aan het zakken richting Rotterdam. Morgen zijn we al weer 5 weken onderweg. Nog 1 week te gaan.

1. Willy:
    Hallo genieters,

Je moet er wat voor over hebben om een schone was te krijgen 🤣, maar het is gelukt!
    Die tochten over het water zien er zo relaxed uit, ik word er bijna zen van laat staan hoe jullie je voelen 😉.

Ik kijk wel een naar dat programma over Urk en ze hebben daar inderdaad hun eigen regels. Ik kan er wel om lachen hoe ieder dorp z'n eigen ding heeft 😊.

Die ijskoffie en dat ijs zag er weer heerlijk uit. Jammer van dat 12 uurtje van Harry, maar dat heeft hij prima gecompenseerd 😅.

Ja de tijd vliegt echt voorbij, nog even niet aan naar huis gaan denken en gewoon blijven genieten 🥰🥰
  2. Harry en Herma Heester:
    Ja tijd vliegt. We denken nog niet te veel aan thuis. Genieten nog volop 😊
  3. Willy:
    Groot gelijk 👍🏻👍🏻
  4. Rita en Jos:
    26 juni 2024
    Haha huisman en vrouw. Maar zondag is ook geen wasdag. Daar is de maandag voor. Ik denk dat het daar aan gelegen heeft 😜
  5. Harry en Herma Heester:
    27 juni 2024
    Haha dat zal het geweest zijn. Of anders gezegd: Een zondagse steek, houdt geen week 😉

Jouw reactie