Stukje hout op de weg :-)

11 februari 2020 - Candidasa, Indonesië

Dinsdag 11 februari. Wat hebben wij toch een goed leven. Ook toen wij nog werkten. Achter onze tuin ligt een 'landerij' met waterspinazie. Regelmatig zien wij dat de waterspinazie geoogst wordt. Gisteren heeft een mannetje nagenoeg de hele dag op zijn hurken waterspinazie zitten oogsten. Zijn vrouw kwam de grote bos op haar hoofd halen. Daarna ging hij riet snijden. Dit riet wordt gedroogd en dan maken ze er mooie ceremonievoorwerpen van. Na het riet snijden ging hij nog bananenbladeren oogsten. Hij zat in de brandende zon.

Vanmorgen kwam onze tuinman met een stapel bamboestammen. Deze stammen ging hij verdelen in 8 stroken. Van deze stroken maakt hij schermen. Door het hevige weer van een aantal weken terug, zijn  de schermen kapot gegaan. Heel de dag is hij bezig geweest om 3 schermen in elkaar te zetten. Hij was blij met het water dat hij van ons kreeg. Een Arbowet is hier niet van toepassing. Wij vinden dat mensen hier hard moeten werken onder vaak onveilige omstandigheden.

Wij zijn naar Tulamben geweest. De rit langs de kust en door de bergen is erg leuk. Kennelijk heeft het de afgelopen nacht flink geregend want een paar keer staat de weg blank.  Voor Tulamben begon het te regen. We hebben onze poncho's ingewijd :-). In Tulamben hebben we gegeten op een resort aan het water. Een heerlijk stuk tonijn :-). Leuk om te zien hoe duikers hier vanaf de kant het water in gaan.

Met een voldaan gevoel willen we via de andere kant weer richting ons huisje. Net buiten Tulamben is een modderstroom ontstaan. Op de heenreis stond deze bedding nog helemaal droog en nu stroomt de modder met een vaart richting de zee. Kennelijk is dit bijzonder, want de Balinezen staan zelf ook te kijken en foto's te nemen. Geen idee waar dit vandaan komt. Het levert geen gevaar op voor de omgeving zo te zien.

We rijden verder en zijn lekker op weg als het ineens heel erg druk wordt op de berg waar we overheen moeten. Auto's beginnen te keren en we zijn benieuwd wat de reden hiervan is. Dat zien we snel, want er ligt een stukje hout op de weg. Nou stukje hout, zeg maar een forse boom. Hij heeft de elektriciteitskabels van de paal gerukt en de draden hangen over de weg. Ze zijn bezig om de boom in stukken te zagen, maar dat valt nog niet mee. We kijken het eens een half uur aan, maar verwachten niet dat de weg binnen een uur vrij komt. We besluiten om  weer via de kust terug te rijden. Dat is een flink stuk langer :-(. We hebben vandaag zeker 120 km gereden. We hoeven denk ik niet te zeggen hoe het met onze derriere is. Of eigenlijk met die van mij. Har heeft nagenoeg geen last. De bofferd.

Het was een mooie en intensieve tocht. Morgen maar even rustig aan haha.

Groetjes van de Heesbeestjes

1. Rita en Jos:
    11 februari 2020
    Dat is niet leuk als je net lekker op weg bent op weg naar huis. Om via de kust terug te gaan wat langer duurt. Smeer je billetjes maar goed in. Of zit er al eelt op 😩 au au
    Kan me voorstellen dat je af en toe een houten reet hebt. Maar jullie zien veel zo onderweg lekker sateetje of iets anders onderweg. Kokosnoot zag ik ook in het bekijken van de foto’s. Die geven het leven op Bali goed weer. Een verhaal op zich. Gaat het goed met de uitslag van Harry op zijn benen. Wij zijn weer thuis. Jullie genieten nog maar eventjes lekker door
  2. Willy:
    11 februari 2020
    Hallo Heesbeestjes,

Wat een werk heeft die tuinman verzet en dat alles met de hand! Wat zijn wij dan verwend, even een zaaltje erop, elektrisch vastschroeven en klaar. Respect voor die man ☺️, maar ook die man bij die landerijen is een harde werker.

Die tonijn zag er wel heel erg lekker uit en werd en weer een kokosnoot erbij 😉. Zit daar dan zoveel sap in?

Dat was een fikse modderstroom die daar opeens was. Het weer kan een hoop narigheid veroorzaken, kijk maar naar die boom met die elektriciteitsdraden 🙄.
    Helaas moesten jullie daardoor een eind omrijden en was de bilpartij wat minder blij...😝.

Maar ondanks dat, toch weer een mooie tocht gehad en hebben wij weer mooie foto's te bekijken 🤗.

Waarschijnlijk liggen jullie al te pitten dus voor morgen weer een mooie dag gewenst 😘