Ingewijd in de tradities van Bali

12 februari 2020 - Candidasa, Indonesië

Woensdag 12 februari. Na wat dagen waarop we starten met wolken aan de hemel, hebben we vandaag weer een strak blauwe hemel. Heerlijk :-).  Vandaag willen we geen grote rit maken. Dat hebben we gisteren al ruimschoots gedaan :-). Ons doel voor vandaag is Samsara. Een museum waarin de cirkel van het Balinese leven inzichtelijk wordt gemaakt. Op weg er naar toe zien we een 'politiemacht' die bij 2 winkeltjes spandoeken aan het weghalen zijn. Bij de kleine winkeltjes staan veel politiemensen die met stokken de spandoeken (met reclame) verwijderen. De achtergronden kennen wij niet, maar in onze ogen had dit ook met minder mensen gekund. Mogelijk oordelen we over iets waar we totaal geen verstand van hebben :-). Het kwam op ons wel overweldigend over.

Het vinden van het museum is een flinke uitdaging. Volgens de routeplanner zijn we er, maar niets wijst daarop. We rijden verder en onderweg komen we twee mannen tegen, die zelf over Samsara beginnen. De man begint gewoon te stralen, als hij het er over heeft. Hij wijst ons weer terug. We moeten het nog 2 keer vragen om het museum te vinden. Er staat nergens een bord langs de weg en  de locatie die de navigatie aangaf was het ook niet. We zijn dus nog niet helemaal seniel haha.

Het was wel de moeite waard. We waren de enige bezoekers en worden misschien daarom wel met alle egards ontvangen. Eerst moeten we een sjaal om en krijgen we spray tegen de muggen. Het meisje loodst ons langs de cirkel van het leven en de daarbij behorende ceremonies. Daarna gaan we naar een alcoholstokerij van kokosnoten. Er staat een grote ketel op het vuur en via een bamboebuis loopt de drank in een glazen fles. Elke dag wordt er een fles 'geoogst'. Verder koken ze daar een soort deeg voor koekjes. We krijgen Balinese koffie met de koekjes zoals waar ze het deeg voor aan het koken zijn. De rondleiding gaat verder langs verschillende instrumenten, handwerk en de groente en bloemen die nodig zijn voor de ceremonies. Ik doe nog een poging om ook een offer mandje te maken. Maar dat lukt mij in het geheel niet haha. Ik breek alle stokjes die door de blaadjes moeten af. Ik geeft het op met een lach. De vrouw, maakt het voor mij af en ik mag de mandjes vullen. Nou dat lukt gelukkig nog wel :-). Ik vind het knap zoals de dames de mandjes maken. Tot slot komen we bij een instrument met grote slagpalen. Har zegt als ik met de palen in de weer ga, komt er regen. Prompt vielen er een paar druppels 😂. Onder het geklop van de slagpalen worden we uitgezwaaid. We zijn heel wat wijzer geworden over de tradities en ceremonies van Bali. Wat ons hier vooral opviel was dat er geen enkel commercieel gedoe was. Dat is zo lekker.

We zijn ook nog een keer naar de apen geweest. Als we aan komen rijden roept de bananenman al: Hi, you are back :-). Ja we komen bananen voor de apen kopen. Die hebben dat snel in de gaten. En de baas (opperaap) laat niet veel ruimte voor de andere apen. Hij wil alle bananen wel hebben. De apen zitten in de kraam van de man (die al zijn spullen, achter gaas heeft). Er zijn ook een paar hele kleintjes bij. Echt leuk om te zien. De apen zijn totaal niet agressief. Ze wachten rustig tot ze iets krijgen en proberen ook geen spullen van je te pakken. De onderlinge rangorde zie je wel goed.

Op de berg zijn twee groepen verteld de man. Hij heeft ons al een aantal keren voorbij zien rijden en hij vraagt hoelang we hier zijn en waar. Het is een open man, want hij verteld ook veel over zichzelf. 7 dagen per week staat hij hier met bananen voor de apen. Zijn vrouw staat een stukje verderop met etenswaren. Zij komt er ook nog even bij staan. Volgende keer moeten we de tempel bezoeken, adviseert de man. We kunnen de scooter naast zijn kraam zetten, dan let hij wel op. Of we wel bananen willen kopen voor de apen bij de tempel. Dat is iemand met handelaarsgeest. Leuk toch.

We kopen nog wat zuivel en eieren en als we bij de winkel komen, staat er weer zo'n verkoper van zonnebrillen. Hij begint al te lachen als hij ons ziet. Jullie komen uit Holland zegt hij. Ja zegt Har: Kijken, niet kopen 😂😂 We vallen wel op, hebben we al een aantal malen gemerkt. Er zijn in deze omgeving niet zo veel toeristen en twee van die ouwe sokken op een scooter zien ze waarschijnlijk ook niet vaak. Har maakt ook altijd een geintje (ook als we niets kopen). Dat vinden ze kennelijk leuk. Als we wegrijden, zwaait de zonnebrilverkoper ons hartelijk uit.

Zo is het hier iedere dag leuk. Ook al vallen we wel in herhaling met deze opmerking :-). Excuses daarvoor.

Groetjes van de apenspotters.

1. Rita en Jos:
    13 februari 2020
    weer een mooie dag met leuke fotos weer een nieuw instrument voor Harry en een nieuwe hobby voor jou Herma bloemen mandjes maken dus het blijft crea bea,
    grapje. Jullie ontmoeten leuke lieve mensen van uit jullie omgeving die hun leven leiden en dat met jullie een stukje delen en dat geeft een mooi kijk op het balinese leven ,leuk om te lezen en te zien, mag je apentrots op zijn