De savanne van Bali :-)

13 februari 2020 - Candidasa, Indonesië

Donderdag 13 februari. Ik had ergens gelezen dat langs de kust richting het noorden een soort van savanne was. Dit was aan de voet van de Vulkaan. Op de savanne zouden paarden moeten lopen. En paarden hebben we hier nog niet gezien. Het leek ons een leuk ritje. We hebben besloten om geen tour met de auto te gaan maken. We vinden de toeristische plekken niet zo leuk, omdat het er druk is en je overal 'lastig' gevallen wordt door allerlei types die iets willen verkopen. Goed te begrijpen van die mensen, maar op die locaties zijn ze extreem dwingend. Daarnaast zijn we op de scooter overal sneller en zitten we heerlijk buiten. Als we meer van het andere deel van Bali willen zien, moeten we nog maar een keer :-).

We gaan als een speer. Al snel zijn we op de plaats waar de boom over de weg was gevallen. De boom is in stukken gezaagd en ligt naast de weg. De elektriciteit is weer hersteld. Na ongeveer 1 uur en een beetje komen we in de buurt van de savanne. We moeten linksaf en binnen no time zitten we op een zandweg. Een stuk verder wordt de weg bijna onbegaanbaar en zitten we voor ons gevoel niet goed. We vragen aan een mannetje de weg en hij geeft aan dat we een stukje terug moeten en dan naar links. Het is daar zo stijl dat ik voor de zekerheid maar afstap. Op een bepaald moment komen we inderdaad op een open vlakte. Dat zie je niet vaak hier op Bali. Alles is altijd begroeit met bamboe, palmen of banenbomen. Op zich is het een bijzonder gezicht. We stoppen bij een bord en Har omarmt daar de wereld :-). Een vrouw met boodschappen op haar scooter geeft aan dat we nog een stukje door moeten rijden.

En daar zien we inderdaad paarden. 3 om precies te zijn. En het blijven er drie haha. Jammer genoeg zit de vulkaan in de wolken. We denken dat anders het plaatje completer zou zijn geweest. Terwijl we een en ander staan te bekijken ziet Har een aantal grote graafmachines. Daar rijden we naar toe en worden direct aangeroepen door mannen. 1 van hen wenkt ons. We lopen naar hem toe. Hij is de manager van dit wegenbouwproject. De grond wordt hier afgegraven en de stenen worden vermalen tot kleine steentjes. De manager wil van alles van ons weten, maar als hij hoort welke baas ik gehad heb, bekoeld hij wat :-). Zou hij iets op zijn geweten hebben haha. Even later komt er nog een man bij en dat is zijn  bodygard zegt de manager met een lach. Nou wij zijn niet onder de indruk. We hebben onszelf en een scherpe zakdoek :-). Bij het wegrijden worden we door alle mannen hartelijk uitgezwaaid. De savanne zou een nieuw toeristisch gebied moeten worden, hebben wij gelezen. Dat gevoel hebben wij totaal niet. De uitzichten waren wel mooi.

Op de terugweg komen we nog langs een aantal viskwekerijen. We vragen ons af waarom kwekerijen? Ze zitten vlak aan zee en overal wordt veel vis gevangen. Mogelijk zijn het zalmkwekerijen. We hebben het niemand kunnen vragen helaas. Onderweg stoppen we bij een duikresort. Het restaurant heeft uitzicht op de zee en er komen aardig wat duikers naar het restaurant om te eten. Geinig om te zien wat voor werk er allemaal bij komt kijken als je duikt. Je ziet hier trouwens niet anders dan mogelijkheden om te duiken.

Na de lekkere lunch gaan we huiswaarts en laten we nu net nog een bui op onze knar krijgen. De bui duurt nog geen 10 minuten, dus de poncho's kunnen al weer uit. Vlak voor onze stop komen we weer een ceremonie tegen. Eén op de weg en één beneden bij de rijstvelden. Mannen dragen 4 kistjes op een draagbaar. Wat er in die kisten zit, weten we niet. Hebben we gisteren ook niet meegekregen toen we in het museum waren. Vandaag krijgen we dus niet op alle vragen antwoord. Zo blijft Bali een beetje mysterieus :-).

De rest van onze terugreis rijden we weer in de stralende zon. Heerlijk :-). Morgen is het Valentijnsdag en gaan we naar de Spa voor ons Valentijns arrangement. We zijn benieuwd.

Het weekend staat al bijna weer voor de deur. Groetjes van de savannezoekers.

1. Daphne:
    13 februari 2020
    Zo te lezen, vervelen jullie je nog lang niet!
    Alvast een hele fijne Valentijnsdag!

Groetjes van Rémon, Daphne en Roos
  2. Willy:
    Hallo Savannazoekers,

En weer een prachtige dag achter de rug, een mega savanne gezien in de ogen van de Balinese mensen dan 😉 en zelfs mét 🐴🐴🐴.

Harry weer kunnen kletsen met werklui, gezellig uitgezwaaid worden door dezelfde lui 👋👋, mooie vergezichten, de wereld kunnen omarmen, een lekkere lunch en op de koop nog even jullie regen poncho's kunnen testen en daarna weer een zon op je bolletje ☺️😊.

Jullie hebben echt een zwaar leven 🙄. Ik snap niet hoe jullie het volhouden 😂😂😂.

Morgen veel plezier bij de spa en mochten Harry's nagels toch gelakt worden, dan verwachten we natuurlijk wel een foto daarvan 😉📸

Groetjes van ons ♥️♥️♥️
  3. Rita en Jos:
    13 februari 2020
    Ha Savannezoekers, weer een mooie dag gehad lezen we. lekker gebruind met en zonder poncho of genietend van jullie overheerlijke lunch zo zag dat er wel uit op de foto.
    omarm Bali nog even en bedank jullie scooter want die heeft het ook zwaar elke dag met die 2 paar billen op zijn rug.
    morgen bij de spa het eelt op die plek met een goede scrub laten behandelen haha
    alle gekheid op een stokkie laat jullie maar lekker verwennen morgen fijne dag morgen valentinoos liefs van