Tocht over het IJsselmeer en op bezoek bij Jopie.

14 juni 2023 - Workum, Nederland

Hier in Friesland maken ze gebruik van de I Marine app als betalingsmiddel. Net zoiets als Aan/Uit net. Alleen werkt I Marine niet echt lekker. Ons lukte het nog niet 1 keer om netjes aan te melden. Gelukkig komt er altijd wel een havenmeester langs en kunnen we onze schuld voldoen. Gisteravond kwam de havenmeester met een lange stok op zijn fiets langs. Bij elke boot stopte hij, tikte met de stok op de boot. Op Appèl bij de havenmeester!! 😊. Zo kwam hij ook bij ons zonder zijn stok te gebruiken. Wij zaten aan dek en waren direct beschikbaar haha. Aan zijn stok zit een pinapparaat zodat je direct kunt betalen. Hij beaamde dat I Marine nog niet echt goed werkt. Daar hoefden wij ons niet druk om te maken, want ze komen altijd langs, gaf de havenmeester aan. Goed dat we dit weten.

Rond 9 uur vaarden wij vanmorgen naar de sluis en hadden mazzel. De eerste boten vaarden naar binnen en als laatste pasten wij daar nog net bij. Naast ons lag een model ‘torenflat’. De schipper zat 2 etages hoger dan zijn vrouw die de fenders en touwen moest ‘bedienen’. Na een korte schutting, vaarden we de haven uit het IJsselmeer op. We schatten in dat het windkracht 3 a 4 was. Niet extreem en goed te varen. Al kwamen soms de spetters over het bovendek heen. Op het IJsselmeer is een groot windpark met 89 turbines die 500.000 huishoudens van stroom voorzien. We hebben getracht de turbines te tellen. Volgens ons waren het er zelfs meer. Voor wat het waard is. Dit windpark is wereldwijd het grootste in zijn soort op een binnenwater.

Mooi dat zoveel huishoudens van stroom worden voorzien, maar ik blijf het echt spuuglelijk vinden. De tocht over het IJsselmeer vonden we een leuke ervaring. Voorbij Hinderlopen zijn we naar binnen gegaan richting Workum. Daar hadden we weer een volgepropte sluis. Een schutting kostte 5 euro en de sluiswachter liep met zijn stok (net als de havenmeester) langs alle boten. De stokken met pinautomaat komt voort uit de Coronatijd. Dat is waarschijnlijk 1 van de weinige dingen die vanuit de Coronatijd iets positiefs hebben opgeleverd 😊. De havenmeester in Stavoren gaf dit in ieder geval bij ons aan.

In Workum liggen we vlak bij het oude centrum. Naast ons lag een grote boot met een paar Duitsers. Die vertrokken kort na onze aankomst. Zou dit aan ons gelegen hebben 😊😊? Har en nog een man uit de haven kwamen de Duitsers te hulp, want die man kende alleen standje boegschroef. Hij botste steeds tegen de kant en kwam niet weg. Bleek dat de boot nog op 1 punt vast lag. Met behulp van Har en de man vaarde de Duitser uiteindelijk zonder schade het haventje uit. Wij vroegen ons steeds af waarom zoveel Duitsers met van die grote huurboten varen. In Duitsland hebben zij een vaarbewijs nodig en hier in Nederland mogen zij tot 15 meter en niet sneller dan 20 km/uur zonder vaarbewijs varen. Vandaar al die Duitsers op die grote boten.

Vanmiddag hebben we Workum verkend. Een leuk dorp met een gezellige sfeer. We hebben het Jopie Huisman museum bezocht. Jopie Huisman was een voddenman, kunstenaar en een verhalen verteller. Het leuke in het Jopie Huisman museum is dat de combinatie van een schilderij en de ingesproken toelichting je meer gevoel geeft wat Jopie precies bedoeld heeft. Een voorbeeld is een schilderij van 2 boterhammen met kaas. Het duurde 2 dagen voor het schilderij klaar was. Daarna at hij de boterhammen nog op haha. Zo kruip je toch een beetje in zijn gedachten. Hij heeft zijn schilderijen nooit verkocht. Nadat 3 schilderijen gestolen waren tijdens een uitleen in Nuenen, haalde hij alle uitgeleende schilderijen terug. Aangezien niemand zijn schilderijen meer kon zien, besloot Jopie om zijn werken in een museum in zijn geboorteplaats Workum ten toon te stellen. Wij vonden het de moeite waard.

We blijven hier 2 nachten, omdat we morgen nog naar Hindeloopen willen. Dan hebben we 3 steden van de 11 stedentocht gehad 😊.

PS: Ik heb een paar filmpjes geplaatst. Niet te veel op de kwaliteit letten :-)

1. Willy:
    14 juni 2023
    Dat IJsselmeer is echt groot 😮, maar ook lekker qua temperatuur denk ik zo met die wind.
    Het is hier iets koeler en er staat ook een lekker windje. Genieten dus...

Het zijn allemaal hele leuke plaatsen die jullie aandoen, het ziet er in ieder geval gezellig uit.

Morgen Hindeloopen, dat is ook zo'n leuke plaats. Je waant je daar echt in het verleden. Dat was tenminste 40 jaar terug.
    Jeetje wat klinkt dat lang geleden 😅

Handig hoor die pinautomaten op een stok, zo komen jullie wel van je euro's af 😉.

Veel plezier morgen 💞
  2. De Heesbeestjes: