Eindelijk het grote water op 😊, zandstorm onder de brug en droog roeien met Maurits.

9 september 2022 - Willemstad, Nederland

Vanmorgen waren we er snel uit. We gaan richting Willemstad. Jaren geleden zijn we met de zeilboot in Willemstad geweest met Jos en Rita. Zeilend er naar toe vonden we dat toen een prachtig avontuur. We varen weer door een mooi stuk natuur. Op onze route liggen twee sluizen en 1 brug die voor ons open moet. Gaan we eindelijk het grote water op. Daar kijk ik wel naar uit.

Bij de brug geeft de brugwachter aan dat hij met liefde voor ons de burg opent. Nou dat hebben we nog niet meegemaakt 😊. Zoveel hartelijkheid. We hebben geluk als we bij de Mandersluis komen begint het net stevig te regenen. We zijn Hollands welvaren en kunnen wel tegen een stootje. Capuchon op en touwen vast maken. We zien er heel erg charmant uit haha. Na deze sluis varen we het Volkenrak op. Heerlijk! Voldoende uitdagingen zoals de binnenvaartschepen en juiste betonning volgen. Kan er niets aan doen, ik vind het gewoon leuk. Vind dat dobberen ook leuk, maar hou iets meer van wat reuring.

Bij de Volkenraksluizen is er 1 speciaal voor jachten. Desondanks is het nog een flinke sluis. We hoeven niet lang te wachten voor we de sluis in kunnen varen. Ik heb dat gefilmd (vond ik gewoon leuk). Om te zorgen dat alles goed verloopt, hebben we geleerd om goed te communiceren. Het is belangrijk dat wij  beiden hetzelfde beeld hebben. Anders verloopt het aanleggen wat chaotischer. Wat voor andere schippers ongetwijfeld vermakelijk zal zijn 😊.

Vanwege de regen spreken we af om onder de brug in de sluis te gaan liggen. Wat er gebeurde weten we niet, maar ineens komt er een lading zand over ons en de boot heen. Ohhhh daar gaat Har al zijn poetswerk. Dit zorgt voor werk aan de winkel. Het verval is nog geen 50 cm. We liggen dan ook niet lang in de sluis . Uit de sluis komen we direct flinke luxe en binnenvaartschepen tegen. Hier komt echt het grote geld 😊.

Het is niet zo ver meer naar Willemstad. Als we aangemeerd zijn bij de meldsteiger  in de jachthaven, vraagt de havenmeester via de intercom hoelang we willen blijven. Hij wijst ons een box toe. Die is wel wat lastig in te varen zegt hij, maar hij komt ons helpen. Het is inderdaad een bijzondere box, maar Har (rustig als altijd) vaart hem er op zijn gemak achteruit in. Hij krijgt de complimenten van de havenmeester. Kanjertje he 😊. De buurman helpt ook met aanleggen en met deze vereende krachten liggen we in no time op onze plek. Jos en Rita, het is vlak bij de plek waar wij jaren geleden gelegen hebben. Leuke herinneringen komen boven 😊. 1 Van Har zijn eerste activiteiten is het afspuiten van de boot. Anders zorgen de grove zandkorrels voor beschadigingen aan het nieuwe verfwerk. Hij heeft zich tenslotte niet voor niets de blubber gewerkt.

Het wordt tijd om Willemstad te bezoeken. Via de vestingmuur zijn we naar het stadje gegaan. Dat blijft toch leuk. De havenmeester attendeerde ons op het vernieuwde Mauritshuis. Dat was een goede tip. Echt de moeite waard. We begonnen met een film over Willemstad die op een bijzondere manier geprojecteerd werd op de muren. Maar ook veel interactie met informatie. Een voorbeeld hiervan; Har ging ‘droog roeien’ om het informatiescherm in gang te zetten. Je hoorde zelfs het geluid van de roeispanen in het water.  Geinig he.

Tijdens de rondgang door Willemstad zien we dat er veel zeilboten in de haven liggen. Allemaal naast elkaar. Ik krijg er de rillingen van 😊. Een stuk verder ligt een gigantisch jacht van v.d. Valk. We dachten even dat het schip onderdeel was van de hotelketen, maar na wat googelen blijkt dat het schip afkomstig is van scheepswerf van der Valk. Misschien wel familie 😊. Het schip is 25 m lang, 6 meter breed en heeft 3 motoren. Ach veel te groot voor ons haha.  Wie het kleine niet eert is het grote niet weert 😊.Maar zonder twijfel een schitterend schip.

Terug op onze boot nemen we er een kopje koffie op met wat lekkers. Je moet tenslotte je eigen slingers ophangen.

Als je goed kijkt, kun je elke dag iets moois zien!

1. Zhufkes:
    9 september 2022
    Zo jullie zijn nu in Willemstad en het jacht vande valk was jullie boot nog iets groter ik kom net terug van biljartten hebben Julie ook veel regen gehad hier valt het met bakken neer nogen fijne avond hoor pa
  2. De Heesbeestjes:
    9 september 2022
    Wij hebben regelmatig regen, maar nog geen bakken 😊. Maar je weet het maar nooit.
    We hebben geruild met de vd Valk boot 🤣🤣
  3. Willy:
    9 september 2022
    Helaas is de internetverbinding hier iets minder dus laad hij je foto's niet 😔, maar jullie hebben er ondanks het weer er een leuke dag van gemaakt 😃.

Dat was even wat minder dat er zoveel zand over jullie en je boot kwam. Ik snap dat Harry dit gelijk weg wil spuiten anders zo zijn harde zwoegen voor niets zijn geweest....

Maar een boot besturen en hem netjes aanleggen in een lastige box, is hem wel toevertrouwd..

Fijn weekend 😘
  4. De Heesbeestjes:
    10 september 2022
    Jullie ook fijn weekend 😘. Maar daar twijfel ik niet aan 😁
  5. Ellen Brandt:
    11 september 2022
    Leuke foto's, zo "leer" ik ook gelijk nog wat bij van ons mooie Nederland!
    Trouwens ziet er lekker uit dat glaasje slagroom met advocaat..😋😉
  6. De Heesbeestjes:
    12 september 2022
    Wij hebben ook weer veel bijgeleerd 😉. Je bent nooit te oud om te leren haha. Ouderwets hé een advocaatje met, maar wel lekker 😋