Slome schipper, dobberen door het Brabantse land en tanken aan de pomp 😊

7 september 2022

Varende vanuit de haven van Oosterhout kwamen we al snel bij de Marksluis aan. We hadden mazzel. Er kwam een schip de sluis uitvaren. We konden samen met een binnenvaartschip de sluis invaren. Dat was nog eens een mooie timing (gewoon mazzel natuurlijk 😊). De sluiswachter vroeg ons wel om pas in te varen nadat het binnenschip vastlag. We zijn eigenlijk altijd voorzichtig als er een groot schip in de sluis ligt. Achter zo’n schip zijn altijd flinke draaienkolken van de schroef. Even niet opletten en je ligt dwars in de sluis. Nog een paar keer bonk, bonk en er is weer veel opknapwerk.

Bij het uitvaren zeiden wij tegen elkaar: ‘Dit is wel een heel nette schipper. Hij vaart rustig de sluis uit.’ We waren er zelfs blij mee. Alleen hij bleef zo langzaam varen op het midden van het water. Wat een slome schipper. We vaarden stationair achter hem. De rookpluimen uit de uitlaat werden ook steeds groter. Dat schoot niet echt op. Na een half uur werd het water wat breder en heeft Har gas op de lolly gegeven en zijn we hem voorbij gegaan. Toen hadden wij weer heel veel rook uit de uitlaat. Alle opgehoopte overbodige brandstof kwam met grote witte rookpluimen naar buiten. Het leek of er een nieuwe paus gekozen was 😊.

We hebben de motor even schoongebrand en hebben onze snelheid weer naar 8 km per uur terug gebracht. Zo dobberden we tussen de landerijen door. Dat blijft toch altijd wel een Zen moment. Als enige mede dobberaars kwamen we een aantal roeiers, suppers en rondvaartboot tegen. We hadden het Brabantseland vaak helemaal voor ons zelf. Vlak voor het plaatsje Oudenbosch was een tankstation aan het water. Dat is stukken eenvoudiger dan met jerrycans op de fiets diesel halen. In de Forever zit een flinke tank. We schatten zo’n 400 liter. Er ging net geen 100 liter bij. We kunnen dus wel weer even vooruit.

Van verre zie je de koepel van de Basiliek in Oudenbosch overal bovenuit steken. Je zou het ook klein Rome kunnen noemen. Een voormalige pastoor Willem Hellemons had een voorliefde voor het Romeinse leven. Er schijnt zelfs een vrijwilligersleger van de Paus geweest te zijn. Al weet ik nog niet precies hoe dat zit 😊. De koepels van de Basiliek en de kapel vallen in ieder geval op. Zeker is wel dat die pastoor lekker is losgegaan met zijn Romeinse voorkeuren haha.

Onze ligplaats is midden in het centrum van Oudenbosch. Misschien blijven we hier morgen ook nog wel liggen. We willen de basiliek van de heilige Agatha en Barbara bezoeken en Har wil wat kleine klusjes verrichten. Zoals een andere radio inbouwen en kijken of hij alle (4 st) speakers aan de praat kan krijgen. Eigenlijk gewoon een beetje aanrommelen 😊. Maar het kan ook maar zo weer veranderen. Tijdens het ontbijt besluiten we altijd wat we gaan doen.

Vanmiddag hebben we Oudenbosch alvast wat verkend. We wilden naar het arboretum. Helaas was dit gesloten. Tegenover het arboretum heb je het gebouw Tivoli. Een sterrenwacht en restaurant. Daar was het goed toeven onder de parasol. Tegenover de basiliek is een restaurant en dat heet ‘De Biecht’. Hoe toepasselijk haha. Veel mooie gebouwen, straatjes en een voormalig jongensinternaat met de kapel van de broeders van Saint Louis. Genoeg te zien dus.

Het is beter de eerste te zijn in uw dorp dan één van de laatste in Rome. (uitspraak Caesar)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Willy:
    7 september 2022
    Weer een heerlijke relaxte dag met heerlijk weer. Mooie foto's ook,

Heeft het bij jullie gisterenavond ook zo hard geregend en veel onweer? Het was hier echt een grote flits festijn en de sluizen gingen flink open met water.
    Maar vandaag scheen weer lekker de zon en was de temperatuur heerlijk.
    Jullie hebben de eerste week in ieder geval geboft met het weer. Hopelijk blijft dat komende week ook zo.

Veel plezier morgen met de Basiliek bekijken en alle andere leuke dingen die jullie gaan doen.
  2. De Heesbeestjes:
    7 september 2022
    Ja hier hadden we ook een flits festein. Het heeft ook flink geregend. Dat klinkt wel gezellig ☺️. We hebben zeker geluk gehad met het weer.
    Jij succes met je voorlopige laatste werkdag!