Ontbijten op een mooie plek en een bijzondere rit door Swaziland

7 januari 2019 - St Lucia, Zuid-Afrika

Het is weer droog als we wakker worden. We ontbijten aan het meertje naast het restaurant. Een vogeltje is een nestje aan het bouwen. Hij vlecht de takjes in elkaar zodat er echt een bolletje ontstaat als woning. Een eind verder zit een boom vol met een soort Ibissen. Dat laatste zal wel niet goed zijn (excuses Gerrit 😊) en in het water ligt een krokodil te zonnen. Je kan de dag slechter beginnen.

We gaan weer op pad en rijden door een gehucht waar twee vrouwen langs de kant zitten. Har kijkt de andere kant op. Er zit een flink gat in de weg, gevuld met water. Voor ik kan roepen pas op dat gat, rijden we er al door. Al het water uit het gat gaat richting de vrouwen. We schrikken ons rot. De mensen zien er altijd zo netjes uit en dan zouden ze door ons onder de modder komen te zitten. We stoppen en willen naar de vrouwen toe gaan, maar ze geven aan dat het net goed gegaan is. Volgens ons zijn ze op een haar na gemist. Gelukkig maar.

Als we net op de snelweg zitten. Komen we in de file. Dat hebben we nog niet meegemaakt. Blijkt dat er een politiecontrole is. De file is dan ook snel opgelost. We crossen lekker door. Voor de dorpen zitten er in de weg flinke verkeersheuvels. Die zie je niet altijd. Als je niet oplet, wordt je gelanceerd. Bij de dorpen en rond kruisingen is het lekker chaotisch. Overal staan mensen die een lift willen. Vrouwen met kleine kinderen op de rug of met spullen op hun hooft. Zo krijg je wel echt het Afrika gevoel.  Swaziland is een bijzonder land. De natuur is prachtig, maar verder ziet het er allemaal wat verwaarloosd uit. Het land is volgens ons nog niet zo welvarend.

We tanken nog in Swaziland en daar proberen twee jongens kettingen te kopen. Een ketting hebben we niet gekocht, maar met twee koeken zijn ze ook blij. Voor ons staat een auto met een dikke blanke man erin. Hij moet betalen voor het tanken en doet de deur op een kiertje open en geeft het geld aan het meisje dat de auto heeft af getankt. Dat voelt toch niet echt lekker. Je stapt toch even uit en maakt een praatje met de persoon die de auto tankt.

Tijdens de route komen we langs suikerrietplantages. De vrachtauto’s zijn hoog geladen met het suikerriet. Op een centraal punt wordt er gelost en zorgen tractoren dat het verder verplaatst wordt. Het passeren van de grens verloopt weer zeer voorspoedig. Har zegt het voelt als thuiskomen als we weer in Zuid Afrika zijn. Zo snel kan dat gaan 😊. Rond twee uur komen we aan bij ons hotel. Onze kamer is de bruidssuite 😊. We krijgen uitleg over alle excursies die hier mogelijk zijn. Wij hebben een Turtle tour geboekt. Om 19.15 uur worden we opgehaald en komen tussen 1 en 2 uur ’s nachts weer bij ons hotel aan. Morgen houden we een rustdag. De afgelopen week hebben we veel gedaan en een mens heeft soms ook wat rust nodig haha.

De groetjes van de schildpaddenspotters.

1. Zhufkes:
    7 januari 2019
    Goedemiddag dus jullie ontbijten bij het water nu hier hebben we nog niet veel zon gezien hoor het blijft maar bewolkt en regen voor morgen geven ze storm op dan hebben jullie het beter dan hier nog veel plezier hoor grpa
  2. Willy:
    Hallo genieters,

Ook in Zuid Afrika heb je dus grote verschillen, zo waan je je in Canada en dan weer in Swaziland waar het overal wel een likje verf mag hebben...., maar overal spotten jullie wel mooie beesten en kleurrijke mensen 😊.

Die dames hebben dus echt geluk gehad dat ze geen modderdouche over zich heen hebben gekregen 😆.

En als afsluiter van de dag nog de bruidssuite om in te slapen. Wat wil je nog meer 🤩😍😀

Slaap lekker voor straks en droom maar fijn over hemelse sferen 😋😋!

Groetjes van de niet in een hemelbed slapende zwoegers 😂
  3. Nicole:
    Klinkt weer goed!
  4. Gerrit & Hetty:
    7 januari 2019
    Hoi vakantiegangers, het is heel goed mogelijk dat jullie Ibissen gezien hebben hoor maar welke soort kan ik hiervandaan niet zeggen. Die van de bolletje zijn Wevervogels denk ik.

Veel plezier nog!
  5. Rita en Jos:
    8 januari 2019
    Hoi Harry en Herma,
    jullie hebben al heel wat kmetertjes afgelegd, en ook heel wat gezien. lijkt me leuk die turtel game en dan daarna jullie romantisch bruidssuite opzoeken want turtel lijkt een beetje op tortel dus tortelen haha.
    Dat oranje vogeltje heb ik ook vel gezien. en er zijn ook gele vogeltjes die een soort korfje maken en daar onder hun nest bouwen.
    geniet maaar lekker verder en pas op de kuilen.