Altijd vrolijk

18 juni 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Zoals gisteren aangegeven was het erg koud. Gelukkig werd het halverwege de nacht iets warmer. Het opstoken van de open haard was vanmorgen niet nodig. Wat heerlijk dat we binnen onder de douche kunnen haha. Onze vorige locatie was geweldig, maar buiten naar toilet en douchen was iets minder. De lodge waar we nu verblijven was vroeger een bananenplantage en is gebouwd in een oud Hollandse stijl. Echt leuk. Er ligt een mooie tuin omheen.

De jongen die ons komt bedienen spreekt echt Zuid Afrikaans. We vertellen hem dat wij het zo'n leuke taal vinden. Dat vindt hij grappig om te horen. In dit gebied is een laarzen trend. Veel dames lopen met een muts op en laarzen aan, terwijl ze een shirt met korte mouwen aan hebben.

Zoals ik gisteren al aangaf hebben we vandaag een rustdag. We zijn naar Hazieview geweest.  We hebben wat winkels bekeken en een paar boodschapjes gedaan, waaronder een Zuid Afrikaans vrouwen blad. Het blad heet VROUEKEUR. Dit lijfblad voor de vrouw beschrijft hoe je, je huwelijk goed kunt houden (Oor sukses, vier seuns & 'n huwelijk wat hou), hoe je vader verwend met een picknick (Bederf pa met 'n piekniek), kook tips (​Bak varkies in die kooi) en nog veel meer. Het is een soort Libelle of Margriet op zijn Zuid Afrikaans. Echt lachen.

We hebben een beetje pech met het weer. Het is zwaar bewolkt en het regende zelfs eventjes. Hier is het 20 graden en bij jullie 30 graden. Verschil moet er zijn. Het is vandaag zondag en er lopen veel mensen langs de weg op weg naar de kerk. Ze hebben zich mooi aangekleed. Toch lijkt het of we jaren terug zijn in de tijd. De dames dragen hoedjes, hebben lange rokken en dragen soms van die capes zoals de kinderen van Maxima die dragen. Bij de kerk staan grote rijen mensen. Misschien mogen ze pas in 1x naar binnen. De mannen dragen allemaal licht blauwe pakken. Geen idee of dit voor een speciale gelegenheid is. Het is in ieder geval een mooi gezicht.

Morgen gaan we naar Swaziland. We zorgen dat we  met een volle tank kunnen vertrekken. Het is lachen bij de pomp. We worden geholpen door een vrouw en een man. Ze beginnen gelijk te kletsen. Zuid Afrikanen zijn zo wie zo sociale mensen. Ze lachen altijd en zijn in voor een dolletje. Terwijl Har staat te wachten terwijl de tank gevuld wordt, vraagt de vrouw wat Harry en Herma achter op de bumper betekent. De auto zit ernstig onder het stof na onze toch in de bush. Har heeft onze namen op de bumper in het stof getekend. Har legt uit dat ik links zit en hij rechts. Ze lachen zich rot. Ze willen van alles weten. Of we kinderen hebben. Har verteld vol trots over zijn nakomelingen en aanhang. En hij laat de foto's van Roos en Devin zien. Ze vinden het schitterend. Met een vette handdruk neemt Har afscheid. We moesten nog maar eens langs komen.

We zijn tot nu toe alleen nog maar vrolijke mensen tegen gekomen. Ze lachen allemaal. Veel mensen zingen en dansen zomaar op straat. Gisteren zagen we nog een groep vrouwen die bij een benzinepomp zomaar naast de auto aan het dansen en zingen waren. Bij een vorige locatie in Palaborwa werd een training aan politiemensen gegeven. Voor ons hotel stond een politiebusje en daar zaten zo'n 12 a 14 jonge (politie)mensen in. Voor de bus en in de deuropening waren ze met elkaar aan het zingen en klapten ze in hun handen. Daar word je zelf toch ook vrolijk van.

We gaan ons bezoek aan Swaziland voorbereiden. We hebben van het autoverhuurbedrijf een formulier gehad om de grens met Swaziland over te gaan. Dit formulier mogen we niet afgeven. We hebben het nodig om Swaziland weer uit te mogen. We zijn benieuwd hoe dit gaat. Volgens onze info, hebben we wifi op de locatie. Mocht dit niet zo zijn en er komt geen bericht, geen zorgen twee dagen later komen we wel weer boven water hihi. Maar ga er vanuit dat we een bericht kunnen maken.

Geniet nog van jullie zondag.
Groetjes van de vrolijke Heesbeestjes.

1. Rita en Jos:
    18 juni 2017
    Ik heb mijn man ook verwend met een prosecco piekniek in de tuin, wilde eerst gaan varen maar er staat geen wind dus lekker relaxen in de tuin. Hier 30 gr pffffff
    Vrolijke mensen kwamen we niet tegen vandaag behalve ons zelf haha. Maar groot gelijk dat juliie even en stap op de plaats maken en bijkomen. Succes met de trip van morgen en veel plezier in het komende avontuur.
    De tuinluilakken
  2. Willy:
    18 juni 2017
    Hallo Heesbeestjes,

Klinkt allemaal weer heel gezellig en leuk. Jullie vermaken je prima. En die mensen worden natuurlijk ook hartstikke vrolijk van jullie en zingen jullie gezellig toe......

Heel apart die grote temperatuurverschillen bij jullie, je moet dus echt overal op ingesteld zijn qua kleding!

Vandaag is pa gezellig bij ons komen lunchen voor Vaderdag. We zijn maar in de pergola gaan zitten, want onder het zonnescherm was het niet te doen. In de pergola stond ook een licht briesje, dus was het er goed vertoeven.
    De BBQ hebben we vanavond ook maar daar gedaan. De spinnen waren er minder blij mee en kozen snel het hazen (spinnen)pad.....

Van pa moest ik doorgegeven dat hij steeds een foutmelding krijgt als hij een reactie wil sturen. Het lukt hem dus niet om op jullie verslagen te reageren. Hij kan ze wel nog lezen.

Wij gaan weer aan onze werkweek beginnen en morgen begint bij Lisa haar toetsweek. We moeten dus weer allemaal aan de bak.

Succes morgen en we zijn weer benieuwd naar jullie belevenissen morgen!

Liefs van ons xxx
  3. Marius:
    19 juni 2017
    Hoi vrolijke reizigers,
    WAAR REIZEN AL NIET GOED VOOR IS.
    HEEL FIJN DAT DIE ZUIDAFRIKAAN ZO VROLIJK BLIJKT TE ZIJN. EN DAT JULLIE DAT OVERBRENGEN OP DE THUIS-BLIJVERS. VIVE PAUL KRUGER=
    MANDELA EN DIE ROOINEKS NIET TE VERGETEN. JULLIE KOMEN DUBBELVROLIJK WEER IN HOLLAND.
    GENIET ZE, GROETEN MARIUS