Zuludansers en feest op het strand

24 juni 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Na een heerlijk ontbijt op weg naar Durban. We kunnen vanaf het strand achter ons guesthouse het stadion van Durban zien. Het is maar een klein eindje rijden. Onderweg staan we voor het eerst in de file. Er staat een verkeersbord van een omgeknakte boom. Blijkt dat ze aan het snoeien zijn. De verkeersborden zijn hier echt grappig. De file is dan ook weer snel opgelost.

We rijden naar de boulevard van Durban. Die is 8 km lang. We rijden er eerst langs. Het is er erg druk. We zien overal busjes met spandoeken van 1 of andere voetbalteam. Aan het einde van de boulevard is een parkeerterrein. Daar staan een aantal mannetjes die je een parkeerplek aanwijzen. Net als bij de benzinepomp, staan ze te springen en te zwaaien in de hoop dat je in hun gebied komt staan. Dat levert geld op, omdat ze op je auto passen. Dat komt hij vol trots nog even vertellen. Er komt nog een tweede ventje en die vraagt of hij onze auto moet wassen. Dat slaan we maar even over haha.

In de verte horen we trommels en zien we Zuludansers. Zij staan bij de ingang van een soort van winkelcentrumpje in Afrikaanse stijl. Het heeft een leuke uitstraling. Alleen stoppen de Zuludansers er net mee, als wij aan komen lopen. Dat is nou jammer. Het is een leuk centrum. Niet voor de winkels, want daar zijn wij niet van. De sfeer is wel heel erg leuk en gezellig.

Als we bijna bij de boulevard zijn, zien we de Zuludansers weer. Ze zitten op de grond te zingen. Al snel komen de trommels er bij en start het dansen. Het zijn allemaal jonge jongens, die de gekste caperiolen uithalen. Uit een sprong komen ze plat op hun billen terecht op de stenen vloer. Dat doet kennelijk behoorlijk zeer, als we hen mogen geloven. Het is een grappig gezicht. Ze hebben stenen neergelegd. Onder die stenen kun je geld neerleggen, als blijk van waardering. Nou dat hebben ze wel verdiend.

Op de boulevard is het gezellig druk. Vooral bij een auto staan veel zwervers (denken wij). Het lijkt of een soort van Leger des heils soep uitdeelt. Ze staan rijen dik te wachten. Over het algemeen zien we weinig zwervers. Verkopers van zonnebrillen e.d. zien we wel met regelmaat. Op het strand zijn ze met visnetten in de weer. De netten moeten in een krat op een rubberboot. Dat is nog zwaar werk.

Een km verder zien we een grote groep mensen in het water. Ze vieren feest. Ze zingen en dansen, maken foto's van een soort van trofee. Als een jongen met de trofee langs loopt, steek ik mijn duim op. We mogen gelijk de trofee aanraken. Har krijgt hem zelfs in zijn handen geduwd. Hij was erg zwaar. Zou hij echt van goud geweest zijn? haha. Volgens de jongen was het de originele trofee. Nou dat geloven we dan maar. Het is in ieder geval een gezellige boel.

Op de boulevard komen we ineens 2 Franse mensen tegen. In ST Lucia hebben we met hen gesproken. Hoe toevallig is het dat je twee mensen tegen komt op een boulevard die 8 km lang is. Zij zeiden, daar heb je de Hollanders en wij; "he daar heb je de Fransen". Zo klein kan de wereld zijn. De Fransen vinden het ook geinig en vertellen dat zij morgen weer naar huis gaan. Ze wonen in het Franse gedeelte van Martinique. Ze hebben fietsen gehuurd en zijn begonnen met de tour de France zeggen ze. Nu zal het wel de laatste keer zijn, dat wij hen zien.

Wij lopen heerlijk over de boulevard, nemen nog een lekkere ijskoffie en gaan dan richting de parkeerplaats. Het mannetje heeft goed op onze auto gepast. We denken dat deze jongens op een dag nog aardig wat geld bij elkaar scharrelen. Onze volgende bestemming is het stadion van Durban. Daar schijn je met een soort kabelbaantje bovenop het stadion te kunnen komen. Bij helder weer heb je dan een mooi uitzicht over Durban.

Het is even zoeken om de juiste weg te vinden. We volgen een TV wagen, maar die ingang mogen we niet binnen. Wij zijn niet van de pers haha. We moeten naar de andere kant. Het is een flink stadion en erg mooi om te zien. We hebben geluk en vinden een parkeerplek. Nu op zoek naar tickets om boven op het stadion te komen. We hebben pech. Vandaag gaat er geen kabelbaan meer naar boven.

We besluiten terug te gaan naar de plaats waar wij gelegerd zijn :-). In het centrum zijn wij getipt door de Belgische eigenaresse van het guesthouse om te gaan eten bij een super goed restaurant. We volgen haar raad op. Nou ze heeft niet gelogen. Ze hebben daar botermalse biefstuk. Een mooie manier om de dag af te sluiten. Tot slot nog langs de boulevard van Uhmlanga. Daar slaan de golven met kracht tegen de rotsen voor de boulevard. Altijd mooi om te zien. Morgen reizen we door naar Drakensberg. Har is de route aan het voorbereiden. Het was weer een heerlijke dag.

Groetjes van de boulevardlopers.
PS Ik heb nog twee filmpjes toegevoegd

1. Aart en Ria:
    Oh Bush Man Neck. Zo noemden ze het drakesgebergte. Ook mooi. Liefs
  2. Willy:
    Hallo boulevard lopers,

Deze keer geen dieren, maar heerlijk mensen kijken. Blijft ook leuk ;-)

Die zee ziet er behoorlijk woest uit, maar daardoor wel weer prachtige foto's. En leuk dat we jullie schaduw in de foto zien.

Het ziet er weer als een topdag uit!

Groetjes van de weekendvierders xxx
  3. Marius:
    24 juni 2017
    Het was een heerlijke dag.
    Dat geloof ik, alsmaar lekker eten in een interessand land, Marius is een beetje jaloers. Ik heb gisteren voor het eerst met mijn wandelstok een klein rondje gelopen. Vandaag regent het. Hoe is bij jullie het weer? Bij de zee lijkt me heerlijk. Hartelijke groeten Marius
  4. Nicole:
    24 juni 2017
    Wat een leuk verslag weer. Samen met de foto's geeft ne het gevoel dat ik er bijna bij was.