Amsterdamse verdedigingswerken met een Rotterdamse blik bekeken.

3 juni 2023 - Muiden, Nederland

Gisteren hadden we al het een en ander gehoord over de Amsterdamse verdedigingswerken. Ook wel de Stelling van Amsterdam genoemd. Op ongeveer 15 tot 20 km rond het centrum van Amsterdam liggen 45 forten en zijn aangelegd tussen 1880 en 1920. De omgeving van Rotterdam kent niet zoveel verdedigingswerken. Voor zover bij ons bekende verdedigingswerken bevinden zich in Hellevoetsluis (Fort Haerlem) en Hoek van Holland (Fort Hoek van Holland).

Fort Pampus behoort ook tot 1 van de 45 verdedigingswerken en is het boegbeeld. Daar kan je alleen met de boot komen. Om 10.30 uur namen we het veerpontje naar Fort Pampus. De tocht er naar toe was al leuk. Wat een bouwwerk zo in de voormalige Zuiderzee. Ruim 400 jaar geleden gebouwd op bijna 4000 houten palen. Dat waren wel die Hollanders ๐Ÿ˜Š. Op het eiland bouwde men een Fort waar 200 soldaten lange tijd woonden, werkten en leefden. Zij waren toen al zelfvoorzienend. Hoezo is dit een nieuwe trend in deze tijd? Boven op het Fort zijn twee geschutskoepels. In elke koepel stond een roterend kanon met een reikwijdte van 8000 meter. Op die manier kon men in de eerste wereldoorlog de hele Zuiderzee bewaken. Nederland wilde goed voorbereid zijn op een oorlog en had hier geld voor over. Nu huren wij materieel van bijvoorbeeld Duitsland. Waren zij nu zo slim of zijn wij nu zo dom?? Geen idee. Wij hebben er geen verstand van ๐Ÿ˜Š.

Om het geheime wapen van Amsterdam te ontdekken stapten we in een virtuele luchtballon. Deze virtuele tocht zat super goed in elkaar. Met een aantal mensen stapten we in een echte mand van een luchtballon. Rondom was een scherm waarop de verdedigingswerken te zien waren. Het geheim van Amsterdam was dat men het land een tiental centimeters onder water zette. Hierdoor dacht de vijand in die tijd dat zij niet bij Amsterdam konden komen. Deze manier van verdedigen had geen zin meer toen er vliegtuigen kwamen. De uitdrukking voor Pampus liggen, komt voort uit de tijd dat zwaarbeladen schepen voor de zandbank Pampus lagen en moesten wachten tot het vloed werd. Men lag letterlijk voor Pampus. Tijdens het wachten werd er het nodige genuttigd en lag men niet alleen voor Pampus, maar kreeg het ook de betekenis van dronkenschap. Ja we hebben weer het nodige geleerd.

Na het eiland Pampus zijn we gelijk doorgegaan naar het Muiderslot. Ook een verdedigingswerk gebouwd in de 13de eeuw. Een andere manier van verdedigen, maar zeker niet minder interessant. We verbazen ons elke keer weer over de knappe manier van bouwen in die tijd. Deze mensen hadden niet de beschikking over allerlei kranen e.d. Wij trokken zelf de vergelijking met het zoeken van adressen met behulp van kaarten in plaats van de navigatie. Wij beschikken over heel veel middelen om het werken/leven eenvoudiger te maken. Toch ervaren we in het algemeen veel stress. Hoe zal dit vroeger geweest zijn? Wij denken dat mensen hard moesten werken, maar dat het leven wel eenvoudiger was. Voor wat onze gedachte waard is ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š.

Na het Muiderslot hebben we plaats genomen op het terras bij de sluis. In een sluis is altijd wat te beleven. We hoefden erย  niet eens op te wachten haha. Een grote huurboot vaarde de sluis in en ramde gelijk even de sluisdeur. Daarna lag hij dwars in de sluis. De jonge Deense schipper vond het allemaal best. Die zat met zijn armen over elkaar in afwachting wat er allemaal zou gaan gebeuren. De sluiswachter moest er aan de pas komen met de pikhaak om te zorgen dat de boot goed recht kwam te liggen. Hij duwde de boot naar de kant en creรซerde op die manier ruimte. Er moesten nog meer boten de sluis in. We zaten eerste rang ๐Ÿ˜Š. We liepen net van het terras weg toen we de driemaster Sanne Sophia aan zagen komen. Wij hebben een aantal jaren geleden zelf ook een tocht gemaakt met dit schip en toen vonden we de sluis echt geweldig. De Sanne Sophia past er namelijk maar net in. De matroos en de kaptein communiceerden met handgebaren en zonder brokken, vaarde de Sanne Sophia naar binnen. Daar konden die Denen nog iets van leren.

IK BEN NIET BANG VOOR STORMEN, WANT IK BEN AAN HET LEREN HOE IK MET MIJN SCHIP MOET VAREN.

Fotoโ€™s

1. Daphne:
    Groetjes van Roos!
  2. De Heesbeestjes:
    3 juni 2023
    En op deze manier nog een keer de groetjes terug :-)
  3. Willy:
    3 juni 2023
    Jullie hebben je geschiedenislessen weer goed bekeken.

Fort Pampus is echt indrukwekkend. Net wat je zegt, hoe hebben ze het zo lang geleden, zo kunnen bouwen. Heel knap.

Jullie genieten volop, leuk om al jullie belevenissen weer te lezen!

Fijne avond ๐Ÿ˜˜
  4. De Heesbeestjes:
    3 juni 2023
    Leuk dat jullie als vriendengroep ook bij Pampus geweest zijn. Heb je er toch een ander beeld bij. Wij genieten volop :-)
  5. Zhufkes:
    3 juni 2023
    Jullie hoeven niet verder varen als ik het leest is in de sluis genoen te zien nog veel plezier hoor pa
  6. De Heesbeestjes:
    Haha inderdaad. Maar we gaan morgen toch weer verder ๐Ÿ˜‰
  7. Rita Pals:
    10 juni 2023
    Wat een mooie excursie hebben jullie zelf in elkaar gedraaid. We keren er nog van mooie plaatjes geschoten. ๐Ÿ“ท