Paparazzi op de boot en een goed gesprek met de ´voorpieper´.

7 juni 2023 - Amsterdam, Nederland

Har is vanmorgen langs de warme bakker gegaan voor verse broodjes en iets bij de koffie. Dat was weer smullen 😊. Bij het uitvaren van het kanaal van Elburg zien we dat er na ons heeeeel veeeel schepen bij gekomen zijn. Gisteren waren de langsteigers in het kanaal nagenoeg leeg. Nu zijn er bijna geen vrije plekken meer. Hoe moet dit in het hoogseizoen? Vanmiddag hoorden wij dat ze dan 3 dik naast elkaar in het kanaal liggen. Ik moet er niet aan denken. Stel dat je aan de steiger ligt, lopen ze van 2 boten over je dek te banjeren.

Gelukkig is het niet zo druk. Wij hebben weer zin in onze volgende vaartrip. Meestal maak ik foto’s met mijn telefoon. Voor deze vakantie heb ik mijn systeemcamera’s weer eens tevoorschijn gehaald. Op 1 van de camera’s heb ik een telelens. Ik wil graag ‘wild’ fotograferen. Wild is wel erg ambitieus uitgedrukt haha. Hier zijn veel zwanen met en zonder jongen. Soms vliegen ze over de boot. Met mijn telefoon ben ik steeds te laat. Ik hoop met mijn andere camera’s meer geluk te hebben. Mijn telefoon hangt altijd aan een koord om mijn nek, omdat ik bang ben dat hij in het water valt. Nu hangt daar nog een fotocamera bij. Har zit opgescheept met de paparazzi van de lage landen 😊. Als ik er zo uitgezien had bij onze eerste ontmoeting, had hij vast geen verkering met mij gewild 😊.Het is mij een paar maal gelukt om vliegende zwanen op de gevoelige plaat vast te leggen.

Na de vele meren is het leuk om weer in een andere omgeving te varen. Om op de IJssel te komen, moeten we een aardig stuk om. Er is een nieuw kanaal gegraven. Dit kanaal gaat dwars door een natuurgebied. Volgens onze vaar app konden wij niet door de sluis omdat we te lang waren. Deze informatie bleek niet te kloppen. Wij hadden zonder problemen gebruik kunnen maken van de sluis volgens mensen die we gesproken hebben. Zij hadden het kanaal wel genomen en vonden de omgeving erg mooi. Nou de volgende keer dan maar door het kanaal 😊. We kwamen in ieder geval zonder problemen in Kampen aan. De eerste haven waar we in vaarden, sprak ons niet zo aan. Har kennende sprak die een man aan en die verwees ons naar dezelfde haven, maar dan aan de andere kant van de muur. Har had gekeken en zag een mooi plekje naast de stadsmuur. Het is een klein haventje net buiten de stadmuren van Kampen. 2x Vallen en je bent in het oude centrum. We hebben zicht op oude scheepjes en de IJssel. Hier blijven we 2 nachten liggen. Vandaag op voorverkenningen. Morgen gaan we de boel eens beter bekijken.

De eerste indruk van Kampen is erg leuk. Mooie oude panden en langs de kade liggen oude zeilschepen. We wilden nog naar een supermarkt voor zuivel en broodbeleg. We vroegen het aan drie tiener jongens. Die trokken alles uit de kast om ons op weg te helpen. We kregen  energie van die 3 geinige gastjes. Ze wensten ons succes en hadden ons de goede kant opgestuurd. Dat was een meevaller haha. Je weet het tenslotte maar nooit 😊.

Bij terugkomst in de haven, ziet Har het ‘voorpiepende’ schippertje. Hij gaat met de schipper in gesprek. Daar was de man erg blij mee. Hij en zijn vrouw hadden het er ook nog over gehad. De man en zijn vrouw hadden afgesproken dat de man geen orders meer aan zou nemen van zijn vrouw. Hmmm wat zal ik daar van zeggen haha. Het argument was dat de man als schipper, moet handelen en dat zijn vrouw dit niet altijd voor hem in kan schatten. Daarnaast was hij van mening dat hij in het hoofdwater vaarde en Har uit een bij-water kwam. Har gaf aan dat hij als 1ste lag te wachten voor de sluis en al van tussen de houten palen kwam. Hij kon geen kant meer op. Tijdens het gesprek ontstond begrip voor elkaar en was de lucht weer geklaard.

‘Een verstandig gesprek is toeven in het paradijs.’

De man bedankte Har wel 4x dat hij het gesprek met hem was aangegaan. Op dit moment genieten we van het heerlijke weer. Het beloofd de komende dagen erg mooi te worden. Daar hebben wij geen bezwaar tegen 😊.

PS: We hebben geen last meer gehad van vliegen.

1. Willy:
    7 juni 2023
    Wat een mooie foto's heb je weer gemaakt, alles ziet er zo vrolijk en kleurrijk uit!

En fijn dat iemand je op een leukere ligplaats attendeert en voor je het weet loop je weer door een leuke plaats met mooie gebouwen en doorkijkjes.

De inwendige mens wordt ook vertroeteld, mooi weer, wat wil je nog meer 😄

Nou geniet er maar lekker van hoor!
  2. Nicole:
    7 juni 2023