Ploeterend door de modder ๐Ÿ˜… en veilig in Blokzijl aangekomen.

9 juni 2023 - Nederland, Nederland

De voorspellingen voor dit weekend zijn heerlijk. Het warme weer zorgt vast voor veel watersporters die gaan genieten. Het is niet zo ver varen naar Blokzijl (18 km). Toch vertrekken we op tijd. Rond 9 uur varen we de haven van Kampen uit. Steken de IJssel over en kunnen nagenoeg direct de sluis invaren. De sluis is niet zo erg groot. Er passen maar net 2 boten in. Van verval is bijna geen sprake. Een paar centimeter. 5 minuten later gaat de sluisdeur al weer open. Dat zorgt niet echt voor oponthoud.

We varen door prachtig gebied. Har heeft op zijn vaar app 2 routes over het Zwarte meer gezien. Hij kiest voor de route over bakboordzijde. Andere boten varen over stuurbootzijde. Ik zeg voor de grap tegen Har, straks komen we vast te zitten. Het eerste stuk gaat goed, maar dan merkt Har dat zijn stuur wel erg zwaar gaat. Het lijkt wel of we vastzitten aan de grond. Met wat extra gas, trekt Har de Forever erdoor. Echter een stuk verder lopen we weer vast. We hebben mazzel. Het is losse modder. De motor moet heeeel erg hard werken om ons weer terug te laten keren naar dieper water. De motor rookt als een gek. Alsof hij wil zeggen: โ€˜Zijn jullie helemaal gek geworden!โ€ Nu snappen we waarom die ander boten stuurboord uitgingen ๐Ÿ˜Š.

Wat we wel vreemd vinden is dat er nergens borden staan met een aanduiding van de diepte of een verbod om in te varen. Daarnaast gaf de vaar app aan dat je het meer recht over kon varen. De eerlijkheid gebied ons om te zeggen dat we een lichtelijke verhoogde hartslag hadden op het moment dat we vastliepen. Het grappige is dat we beiden direct in de scenario modes schieten. Welke mogelijkheden hebben we allemaal? Gelukkig was het niet nodig en liepen we alleen wat vertraging op.

We varen terug en pakken nu wel de andere route. Als we aan de andere kant van het Zwarte meer aankomen, staat de vaargeul duidelijk aangegeven. Een leermoment voor ons. Als er geen duidelijke betonning of borden zijn, kunnen we er beter niet invaren. Je bent nooit te oud om te leren ๐Ÿ˜Š.

Zonder problemen komen we een klein uur later in Blokzijl aan. Daar is het al flink druk. Van Blokzijl is bekend dat watersporters hier graag naar toe gaan. Het is een leuk oud stadje, dat ook wel de parel van de Zuiderzee genoemd werd. Morgen is er een festival met Nederlandse artiesten. De voorbereidingen zijn in volle gang. Het podium is op het water gebouwd en de dranghekken worden geplaatst zodat niemand te water valt. Vanaf 2 uur morgenmiddag kun je niet meer langs het festivalgebied. Alleen met een kaartje heb je toegang. Wij liggen vlak bij het podium. Hebben geen zicht, maar bij het proefdraaien hoorden wij de muziek luid en duidelijk. Maken we morgenavond ons eigen vip plekje met een tapasje en een wijntje ๐Ÿ˜Š.

We blijven hier 2 nachten liggen, omdat we verwachten dat het in andere havens druk zal zijn. We hebben een prima plek en Blokzijl lijkt ons een leuke plaats. Een eerste verkenningstocht gaf ons al een goed gevoel. Bij de sluis is een restaurant met de naam Sluiszicht. Daar staan banken recht tegenover de sluis. Een toepasselijke naam dus ๐Ÿ˜Š. We willen daar morgen iets drinken om op ons gemak naar het โ€˜getobโ€™ in de sluis te kijken. Inmiddels is de haven nagenoeg vol. Ze kunnen hier heel wat boten kwijt. Wij komen onze tijd wel door. Iedereen een fijn weekend.

Fotoโ€™s

1. Zhufkes:
    9 juni 2023
    Dat was bijna inde modder vastblijven zitten maar gelukkig is hetnog goed gekomen en het drinken zag ook goedut hoor gr pa
  2. Willy:
    10 juni 2023
    Zo dat ging dus maar net goed, die motor heeft zichzelf wel bewezen dat hij jullie uit de modder kon trekken, wel met wat rookontwikkeling, maar dat terzijde ๐Ÿ˜‰.

Gelukkig is het goed afgelopen en hebben jullie je leermoment weer gehad ๐Ÿ˜….

Jullie zitten vanavond dus eerste rang met de Hollandse muziek. Eigenlijk hoort daar geen tapas bij, maar een bitterbal, kaas en worst ๐Ÿคฃ, Hollandser kan dan bijna niet ๐Ÿ˜†.

Nou geniet van jullie weekend ๐ŸŒžen muziekspektakel ๐ŸŽผ
  3. Rita Pals:
    11 juni 2023
    Wat een avonturen en gezelligheid want om jullie heen gebeurt er van alles. Mooie verhalen en anekdotes. Gelukkig niet bruin geworden van de modder maar wel van de zon, die heeft goed zijn werk gedaan, jullie zijn echte goudhaantjes en goud kip. Om het neutraal te houden.