Urker jeugd en we namen voor de 2de maal het IJsselmeer.

22 juni 2023 - Elburg, Nederland

Gisteravond hebben we met plezier naar de Urker jeugd gekeken. In grote getale kwamen ze naar het strand naast de plek waar wij lagen. De meeste hebben een klapstoeltje bij zich. Naast de klapstoel heel veel bier en een getto blaster. 80 procent van de jongens is voorzien van de gouden oorbel. Soms zelfs twee. We waren benieuwd of ze van die oorbellen een begrafenis konden betalen. Die kans is klein. 1 oorbel kost max 399,-- euro. Daar betaal je tegenwoordig geen uitvaart van. Ook niet als je twee oorbellen hebt. We schatten in dat vooral de historische waarde belangrijk is. In de avondschemer vallen de oorbellen op doordat ze glinsteren. Ze zijn er trots op. Mooi om te zien ๐Ÿ˜Š.

Naast ons speelde een groep jongeren volleybal. Er woedde een fanatieke strijd. De puntentelling zorgde wel eens voor een verschil van inzicht ๐Ÿ˜Š. Een andere groep haalde veel blikjes bier of hadden een krat bier bij zich. Wat opviel was dat er van overlast geen sprake was. De saamhorigheid was groot. Misschien kwam dit doordat 3 dagen geleden een aantal kotter medewerkers uit urk voor de Deense gepakt waren voor de smokkel van cocaรฏne. Of het gebruik van cocaรฏne onder jongeren nog steeds hoog is in Urk hebben wij niet ervaren. Laten we hopen van niet. We hebben vooral genoten van de gezelligheid onder de jongeren.

De voorzieningen in de haven van Urk zijn echt super. De sanitaire ruimte is mega schoon, er speelt muziek en je kan overal gratis gebruik van maken. Dan moet je wel je liggeld betalen natuurlijk ๐Ÿ˜Š. Vanmorgen vroeg vertrok om 8.30 uur een schoolreisje met de rondvaartboot. Dat vertrek was ook leuk om te zien. De jonge gastjes gingen uit hun dak, terwijl de ouders het met lede ogen aanzagen. Ze maakten er in ieder geval een feestje van.

Rond 9.00 uur vaarden wij de haven van Urk uit, het IJsselmeer op. Het weer bood die mogelijkheid. Weinig wind, die ook nog uit het oosten kwam. Een mooie tocht richting het Ketelmeer. Daarna varen we verder via de Randmeren op ons gemak richting huis. Ook al duurt dat nog 1,5 week. Har wil graag de brandstof aanvullen. Om die reden arriveren we omstreeks 13.30 uur in Elburg. We meren af vlak bij de plaats waar we de vorige keer gelegen hebben. Vlak bij de pomp. Har kan weer op zijn step 80 liter diesel halen.

Gelukkig haalt Har de brandstof op zijn step. Het dorp staat al meer dan een uur helemaal vast. Het verkeer kan geen kant op. In Biddinghuizen is een festival. Men verwacht er 70.000 bezoekers. Op de radio hoorden wij dat in de omgeving van Elburg, Harderwijk en omstreken een verkeersinfarct was. Het festival start vanavond en zou de grootste ter wereld zijn (volgens internet). Als de wind gunstig is, horen wij er niets van (en daar lijkt het op). Mocht de wind onze kant op zijn dan hebben we vanavond een concert.

In Elburg willen we bij een kleine bierbrouwerij een proeverijtje. Dat zit er even niet in. Har staat in de deur en de man van de brouwerij vraagt of hij Har kan helpen. Har zegt: โ€œIk kom even snuiven ๐Ÿ˜Š. Van de lucht alleen wordt ik al dronken. Dat is niet zo duur hahaโ€. De man kan er wel om lachen. Een flesje van de brouwerij kost 2,50 euro en je krijgt er 4 voor een tientje ๐Ÿ˜Š. Dat is een flinke aanbieding. Wij kunnen er wel om lachen.ย  Na Har zijn vertrek gaat de deur van de brouwerij direct op slot. Het is hier wat gaan regenen. Kennelijk is dit voor de Elburgse middenstand een reden om hun zaken dicht te doen. Meer dan de helft van de zaken sluit hun tent. Bijzonder ๐Ÿ˜Š. We maken onze eigen portproeverij en genieten daar van. Zo komt alles weer goed haha.

Fotoโ€™s

1. Willy:
    22 juni 2023
    Jullie worden door de jeugd goed vermaakt zo te horen en fijn dat jullie geen last van ze hadden...

70.000 bezoekers is niet niks.... ๐Ÿ˜ณ. Ik ben blij dat ik daar niet tussen hoeft te lopen ๐Ÿ˜…. En duimen dat de wind gunstig blijft staan, of jammer als het om leuke muziek gaat dat je niets hoort ๐Ÿ˜‰

Harry heeft z'n beweging weer gehad met de diesel halen en jullie kunnen weer wat kilometers weg tuffen....

Morgen geven ze weer droger weer op en kunnen jullie je avonturen weer verder beleven ๐Ÿฅฐ

Fijne avond ๐Ÿ’–