In een achtbaan langs de kust :-)

25 januari 2020 - Candidasa, Indonesië

Zaterdag 25 januari. Gisteravond kwamen de vleermuizen en vliegende hondjes weer langs. We dachten eerst dat het alleen vleermuisjes waren, maar toen hij op zijn kop hing dachten wij toch echt dat het een vliegende hond was (klein soort). We hebben het opgezocht op internet en volgens ons klopt het, maar mogelijk zitten we helemaal fout. Het is een komen en gaan bij de bloem van de bananentros. Ik heb geprobeerd een foto te maken en dat is gedeeltelijk gelukt. Ze vliegen zo snel dat je het moet hebben van een moment als ze zitten te eten. (Ik heb nog een filmpje geplaats)

Vanmorgen hebben we voor volgende week zondag een hotel gereserveerd bij het Baturmeer. Dat is ongeveer 70 km op de scooter. Dat lijkt niet zo veel, maar met de soms slechte wegen, lijkt het wel het dubbele. Terug op 1 dag is echt te veel van het goede. We willen bij het Baturmeer varen en naar een dorp waar ze overleden personen zo in de lucht laten drogen of door dieren op  laten eten. Dat moet een heel bijzondere begraafplaats zijn. Het is een toeristische attractie. We hoeven ons dus niet te generen om te gaan kijken. Mocht het heel slecht weer zijn, dan kunnen we tot 1 februari kosteloos annuleren. Ketut komt niet op zondag, vandaar dat we het wel een mooie dag vonden om wat verder weg te gaan.

Vandaag zijn we via de bergen en langs de kust naar Amed gereden. Dat was echt super leuk. Het leek soms wel of we in een achtbaan zaten. Stijl omhoog en soms zagen we het vervolg van de weg niet. Dan gingen we ineens met een bloedgang naar beneden. Met alle gaten in de weg is het voor har een uitdaging om ons veilig op onze bestemming te brengen. Eigenlijk kan hij zelfs niet opzij kijken, want we zitten zo naast de weg. Rijdend door kleine dorpjes krijg je wel een beeld van Bali. Onderweg kwamen we nog twee leuke beelden tegen. Als dat ons voorland is dan worden we er niet mooier op :-) :-). Verbazingwekkend zijn de vele (kleine) winkeltjes onderweg. In het kleinste plaatsje is wel een winkeltje. Onderweg veel mooie verzichten.

In Amed veel vissersboten. Verder ook duikscholen, winkeltjes en eettentjes. We stoppen bij een eettentje met zicht op het water. Een lekker plekje. We hebben nog niet besteld of er komen 3 kinderen met mandjes op hun hoofd aan onze tafel. Ze hebben een schriftje waarin in het Engels om geld gevraagd wordt voor school. We zouden best iets willen geven, maar er staan er nog twee om even te komen buurten. Met een vriendelijk gebaar geven we aan niets te willen geven. Ze zijn nog niet weg of er komt een man met zonnebrillen en even later twee dames met armbandjes en andere rommeltjes. Uiteindelijk kunnen we rustig eten :-).

We reizen weer verder en op een kruising tussen het verkeer is een kleine ceremonie gaande. Ik wil er een foto van maken en voel me heel even bezwaard, maar ik heb gelezen dat je best foto's mag maken als je maar gepaste afstand houdt. Dat heb ik natuurlijk gedaan. De foto's lijken dichtbij, maar zijn echt ingezoomd. Ik vind het mooi dat de ceremonies hier onderdeel uitmaken van het dagelijks leven. Voorbij Tirtaganga stoppen we bij een restaurantje voor een lekkere mocktail. Het restaurant ligt midden in de rijstvelden. Echt mooi om te zien.

Op de rijstvelden wordt de rijst geoogst. Wat is dat hard werken voor de mensen in die warmte. Een stuk verder ligt de rijst te drogen langs de weg. We hebben bewondering voor hen dat ze dit zware werk verrichten. Bij thuiskomt ontvangen we van Anom een WhatsApp met een foto van hem, Ketut en hun tweeling. Ze zijn bij een tempel en dragen mooie traditionele kleding. Met de vertaler laten we hen weten dat ze er prachtig uitzien: Kamu terlihat can it.

Op de terugweg zijn we nog even langs een apotheek gereden. Har heeft 'enkelroos' :-). Waarschijnlijk een allergische reactie van de zon. Hij heeft allemaal rode vlekjes op zijn enkels. Har kan kiezen uit zalf of tabletten. Hij gaat smeren :-). Zo'n bezoek aan de apotheek is ook gewoon weer erg leuk. Je hebt hier altijd een gezellig gesprek. Ze zijn in voor een grapje en heel erg vriendelijk.

Het wordt misschien vervelend maar het was weer een superdag :-)

Groetjes van de Heesbeestjes

1. Willy:
    25 januari 2020
    Hallo Heesbeesten,

Gaaf die vliegende honden, kan mij voorstellen dat je die bijna niet op de foto krijg. Ze vliegen zo snel.....

De scooter wordt goed gebruikt door jullie en brengt jullie overal naar mooie plekjes.

Ik vind die foto waar jij op staat met die rijstvelden, een hele leuke foto. Ook die foto van Katut en haar familie is mooi. De traditie straalt ervan af.

Dat is minder van Harry z'n enkel, hopelijk werkt het smeersel snel.
    Maar ondanks dat vermaken jullie je uitstekend 😊.

De groetjes van ons drietjes 🤗🤗🤗
  2. Rita en Jos:
    26 januari 2020
    Gelukkig zijn jullie maar 6 weken op balie dus het voorland van de beelden zal zich beperken tot een lichte aftakeling.
    mooie spannende wegen en lekkere cocktail zag ik in het voorbij gaan.
    toch maar even in de gaten houden met de plekjes op zijn enkel.
    dat het geen wondroos kan zijn.
    je weet maar nooit. ik had dat ook gekregen in de warmte in cuba.
    maar we houden het op een allergie.
    wij gaan pakken dus zonnebrand voor de kou muts berenvel haha fijne zondag