Op koninklijk bezoek en schommelen boven de zee :-)

23 januari 2020 - Candidasa, Indonesië

Donderdag 23 januari. We hebben al weer een week vakantie. Wat gaat de tijd snel. Vanmorgen kwam Ketut weer met haar verse bloemen. Ik vroeg aan haar of zij zo'n grote tuin heeft. De bloemen haalt ze niet alleen uit haar eigen tuin, maar ook uit die van  familie en buren. Ze had een aantal soort orchideeën bij zich. Met een aantal stokjes uit de takkenbezem maakt ze een takje met orchideeën. Zo simpel kan het zijn :-)

Vandaag in de omgeving gebleven. Eerst naar een waterpaleis vlak bij ons huisje. Dit paleis vonden we eigenlijk mooier dan het andere paleis waar wij geweest zijn. Hier heerste een serene rust en de tuinen waren prachtig onderhouden. Het paleis  leek wel te drijven op het water. Het paleis is in 1921 gebouwd. Bij een vulkaanuitbarsting in 1963 en een zware aardbeving in 1979 werd het paleis nagenoeg helemaal verwoest. Daarna is het in oude glorie hersteld en erg mooi. Har heeft de vissen nog gevoerd. Dat kon je zelf doen. Er stonden twee bakken. 1 met zakje visvoer en 1 bak met wisselgeld. Zo open en bloot.

Na het bezoek aan het paleis zijn we naar ons huis terug gereden om te lunchen. Na het uitbuiken met de scooter naar Charlys Chocolate. Al crossend over een pad vol met scherpe keien (we hoopten dat we geen lekke band zouden krijgen) kwamen we bij bijzonder gevormde huisjes. Daar kregen we uitleg over hoe de chocolade gemaakt wordt. We hebben koude chocolademelk geproeft en chocopasta voor Har gekocht. Verder maken ze nog leuke zeepjes. Het leukste waren toch wel de schommels. Voor 1 schommel moest je op een platform klimmen en dan ging je met een grote zwaai richting de zee. We hebben er een filmpje van gemaakt. Echt lachen. We waren weer even kind :-).

Na het schommelen nog even naar Virgin Beach gescooterd. Bij het parkeren van de scooter begon een vrouwtje al naar ons te roepen of we een kokosnoot wilde. We beloofden dat we dit later zouden doen. Het was een aardige klim naar beneden in de felle zon (met de wetenschap dat we ook weer naar boven moesten). Onderweg zagen we dat je met de scooter helemaal tot bij het strand kan komen. Moeten alleen nog uitzoeken welke weg we dan moeten nemen. We zijn niet  helemaal naar beneden gegaan, omdat we niet aan het strand wilden liggen. Vandaag was kijken genoeg :-). Onze klim naar boven zorgde voor het reinigen van al onze poriën. Daar kwam zoveel vocht uit, dat we dit snel aan moesten vullen. Rondom de parkeerplaats zijn veel kramen, maar wij hadden het vrouwtje beloofd bij haar een kokosnoot te kopen. De vrouw is blij met onze komst en verteld dat haar man overleden is en dat om die reden in het dak van haar kraampje gaten zitten. Net als in haar shirt. Het lijkt ons dat het niet meevalt als je rond moet komen van de verkoop van artikelen die iedereen verkoopt.

We willen nog een paar boodschapjes doen en Har gaat even een nieuwe grote fles water halen. Daar willen we niet iedere keer Anom voor benaderen. Dat kunnen we zelf ook. Op weg naar ons huisje zien we dat ze in een straatje een varken aan het spit hebben geregen. Hij moet nog geroosterd worden. Nu zitten we weer heerlijk op het terras en na te genieten van onze leuke dag.

Groetjes van ons, de scootergang :-)

1. Ellen Brandt:
    23 januari 2020
    Hallo vakantiegangers, wat ziet het er weer mooi uit. Wel lachen die schommel. Leuk om het allemaal weer mee te beleven. Groetjes en genieten maar.
  2. Daphne:
    23 januari 2020
    Klinkt weer als een fijne dag! Mooie foto's! Groetjes
  3. Rita en Jos:
    24 januari 2020
    Mooi waterpaleis en lekker genieten van de chocolade,
  4. Rita en Jos:
    24 januari 2020
    schommelen heerlijk met je haar in de wind, even terug naar je kindertijd.