Proeven, proeven, proeven en weeromslag.

7 februari 2020 - Candidasa, Indonesië

Vrijdag 7 februari. Vanmorgen ons vaste ritueel gedaan (als we niet ver weg gaan). We gaan meestal naar de (super)markt in Amlapura via de rijstvelden. Dat is altijd leuk om door heen te rijden. Wat boodschappen gedaan en daarna nog een deel langs de kust gereden. Rond half twaalf waren we terug bij ons huisje. Rond de bergen was het flink donker en het kwam onze kant op. Precies op tijd terug :-). Onze poncho's hebben we nog steeds niet hoeven gebruiken. Na een fikse regenbui werd het weer droog en ging zelfs de zon schijnen. De lucht blijft onbestendig. Volgens de weersvoorspelling krijgen we de komende dagen regen. We zijn benieuwd.

Vanmiddag zijn we vanwege het weer gaan lopen naar een chocoladeproeverij vlak bij ons huisje. Op de scooter zie je al aardig wat, maar als je loopt zie je natuurlijk nog meer. Een boer die zijn koe gaat wassen in een stromend riviertje. De koe heeft er niet zo veel zin in. Het kost de boer aardig wat moeite om hem de goede richting op te krijgen. Maar als de schoonheidsbehandeling eenmaal  aan de gang is zien we de koe 'gelukzalig' kijken :-). Lopend tussen de kokosnootbomen, bamboe en palmen zie je het dagelijkse leven. Een varken met een touw om zijn buik zodat hij niet te ver weg kan. Net als haar biggetjes. Ze kijken ons wat lodderig aan. De Balinezen zijn gek op varken aan het spit. We hebben het al meerdere malen gezien. Blijft een beetje een rot gezicht, zo'n dier met een stok door zijn kont en kop.

Vlak achter ons huisje liggen verschillende rijstvelden. Via de rijstvelden komen we bij Sorga Chocolate. We worden hartelijk welkom geheten en krijgen een rondleiding met uitleg over het proces van chocolade maken. Alle werkzaamheden worden handmatig verricht. Wat ik echt bijzonder vond was dat een vrouw handmatig de laatste stukjes schil uit de gemalen cacaonoot  zit te halen. Je zou verwachten dat ze hier een zeef voor zouden hebben. Je zou dit maar heel de dag moeten doen. Daarna de proeverij.

We beginnen met 100% pure chocolade. Dat vonden we niet echt naar chocolade smaken. Het is zelfs een beetje zuur. Eerst vonden we het vreemd dat ze met het hoogste percentage begonnen, maar gaandeweg snapten we dat dit een goede keus was. De chocolade van 85% is met een klein beetje suiker wat milder gemaakt. Daarna volgen wat andere smaken met 85% en de laatste 6 smaken zijn 65% met veel verschillende ingredienten. De man verteld met passie en het is proeven, proeven, proeven :-). Tot slot krijgen we nog 3 soorten chocolade-ijs. Echt heerlijk. We zeiden al, als we eens trek hebben in een ijsje dan kunnen we hier wel naar toe :-). Inmiddels is het gaan onweren en onder de paraplu lopen we romantisch langs de zee naar ons huisje.

We hebben een heerlijke relaxte dag gehad. Misschien de komende dagen nog wel meer als het zo blijft regenen als het nu doet :-).

Groetjes aan iedereen. Fijn weekend van de chocolademonsters :-)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Zhufkes:
    7 februari 2020
    Goedemiddag Julie Hebben weer goed kunnen smullen en een goede uitleg gekregen maar het schokolade huisje is wel dicht in de buurt bij jullie en het weer bij jullie is ook een beetje van streek hier schijnt hier ook vandaag dus wij mogen ook genieten ik ben weer wat haar kwijt dus kan weer even voor uit nog fijne avond pa
  2. Willy:
    7 februari 2020
    Hallo chocoladesmullers,

Wat een straf om dit allemaal te moeten proeven. Ik heb echt medelijden met jullie 😜☺️😉. Ook fijn dat het zo dicht bij huis is, heb je zin in een lekker ijsje, even aan de wandel en smullen maar 😋😋.

Dat zijn inderdaad wel hele donkere wolken bij jullie, maar de temperatuur zal vast nog steeds aangenaam zijn. Kan je je paraplu ook eens gebruiken 😉.

Hier schijnt volop de zon, vannacht had het zelfs een beetje gevroren, dus heerlijk weer. Beter dan die regen, maar dat geven ze morgen op en voor zondag zelfs nog storm erbij. Dus we hebben 1 nacht winter gehad en dat was het dan weer 🙄.

Geniet van jullie gekochte chocolade mits Katut weer niet veel te lekker en te veel gekookt heeft 😄.

Groetjes van ons 😘♥️🤩