Schade na de regen en 'poepkoffie' :-)

31 januari 2020 - Candidasa, Indonesië

vrijdag 31 januari. Het heeft flink gespookt hier. Vanmorgen zaten we aan de voorkant van het huis te ontbijten toen we de tuinman zich op het hoofd zagen krabben. Dat wekte onze nieuwsgierigheid op :-). Bleek dat de schutting met de buren het begeven had. De tuinman probeerde de schutting terug te zetten, maar die had het echt begeven. Met behulp van Har en een paar stokken lukte het om de schutting weer overeind te zetten. De buurman gaf aan dat het heftige weer van gisteren niet verwacht en zeker niet voorspeld was. Ons zwembad zijn we inmiddels weer kwijt :-).

Gisteren hebben we ons hotel voor zondag toch geannuleerd. We hebben naar het weer gekeken en het wordt daar komend weekend maar maximaal 21 graden. Daarnaast wordt er daar ook aardig wat regen voorspeld. Na onze ervaring van gisteren leek ons dat met bagage voor een overnachting niet echt een succes. De reden van ons bezoek aan het Baturmeer was uiteraard voor het meer, maar ook voor de bijzondere begraafplaats. Op internet hebben we gelezen dat ze woekerprijzen vragen voor de begraafplaats en zo graag willen we dat dan ook weer niet. De voorspelling van het weer gaf wel de doorslag. Mogelijk dat we nog met Anom met de auto naar het meer gaan.

Vanmorgen op pad gegaan voor poncho's en op zoek naar een kapper. Dit om te voorkomen dat het haar voor Har zijn ogen gaat hangen haha. Onderweg zien we ook de effecten van het slechte weer. De weg ligt bezaaid met takken en andere rommel. Er is een grote boom op een stroomkabel gevallen en we kunnen even niet verder omdat er takken boven de weg de afgezaagd moeten worden voor de veiligheid. Zodra het even kan, scheuren alle scooter er weer langs.

De poncho's zijn snel gescoord. In de scooter zitten nu standaard 2 sarongs, poncho's en twee flessen water. Ons kan in principe niets meer gebeuren :-). Het vinden van de kapper is een grotere uitdaging. Maar je zou bijna vergeten dat je op zoek bent naar een kapper, want er gebeurd altijd wel iets geinigs. We lopen langs een jongen die op het trottoir zijn vogel zit te douchen met een plantenspuit. Hij moet ontzettend lachen als ik vraag of ik hem op de foto mag zetten. De vogel vindt het heerlijk. Een stuk verder vinden we ineens een grote winkel. Het lijkt meer op een kermis. Er klinkt harde muziek door elkaar, botsauto's, kinderspeelplaats, auto's en scooters te koop en een grote supermarkt. Ze hebben daar echt van alles. Har vindt de lokale supermarkt toch net iets leuker. Veel minder te kiezen zegt hij :-). Onderweg hebben we een kapper gezien. Die gaan we later opzoeken.

Na de lunch gaan we naar een biologisch bedrijf waar ze Luwak koffie produceren. De koffie wordt gemaakt van koffiebonen die de Luwak opeet. De Luwak is een soort das o.i.d. De bonen blijven in zijn geheel in de maag van het dier en enkele uren later poept hij het weer uit. Eigenlijk is het dus 'Poepkoffie' :-). De fermentatie van de bonen vindt  in het dier plaats. Daarna gebeurt er nog van alles en is de koffie geboren :-).Het is de duurste koffie ter wereld.  We krijgen een rondleiding op de plantage. Er worden verschillende soorten koffie en thee verbouwd, groente, fruit en er hangen overal bijenkorven. Uit de bijenkorven wordt 2x per jaar honing gehaald. Daar gebruiken geen rook voor zoals bij ons, maar speciale bladeren, waar de bijen niet van houden.

Na de rondleiding kunnen we verschillende soorten thee, chocolademelk en koffie proeven. Met als laatste de Luwak koffie. We zijn benieuwd. We hebben er nog een kopje Bali koffie bijgekregen om te vergelijken. De Bali koffie is niet zo sterk en de Luwak valt eigenlijk ook best mee. Onze eigen koffie thuis is veel sterker. De ervaring is super leuk. De jongen is 2x in Europa geweest, waarvan 1x in Nederland. Hij kon niet op de naam komen, maar er waren veel grote kazen :-). Wij Gouda of Alkmaar? Het was Alkmaar. Nederland vond hij wel gehaast. Hij bleef steeds achter zei hij toen ze aan de wandel waren. We raken niet uitgepraat. Zelfs als we al bij de scooter staan, blijft de jongen praten.

Zo gebeurd hier altijd wel wat leuks. We krijgen er geen genoeg van. Het weekend kan beginnen. Geniet ervan!!

Groetjes van de koffie-slurpers.

1. Willy:
    31 januari 2020
    Hallo poepkoffie slurpers 😜,

Dat was weer een hele beleving vandaag.

Ik heb dat een keer gezien op tv van die Luwak dat ze zo verwerken. Volgens mij heb je het ook ergens waar ze dit met olifanten doen, maar dat zou ook met cacao bonen kunnen zijn, dat weet ik niet meer. Maar grappig is het wel 😊.

Die Balinese kleding is zeker kleurrijk en die pet staat Harry goed 😉.

Jullie zijn nu overal op voorbereid, je kan tempels netjes gekleed binnen, komt er een regenbui dan blijven jullie wat droger, wordt het warm, dan verdorsten jullie niet.

Nu nog een kapper vinden en dan ziet Harry er weer tiptop uit 👍🏻.

Eet smakelijk voor straks en jullie ook fijn weekend 💓💓💓
  2. Ellen Brandt:
    31 januari 2020
    Hallo vakantiegangers, jullie beleven weer van alles. Leuk om te lezen.
    Groetjes weer van ons.