Na regen komt zonneschijn en communicatie blijft een belangrijk ding 😊

21 juni 2023 - Urk, Nederland

Gisteravond kwam dan toch de verwachte regen. Vanuit Rotterdam en Dordrecht kregen we de situatie van de ‘thuishaven’ door. Ondersteund door foto’s en video’s 😊. Voor de grap stuurden wij foto’s met zon. Wel een beetje flauw. Al hoefden wij niet lang te wachten toen wij ook ons portie kregen.

Maar…. Na regen komt altijd zonneschijn. Dat spreekwoord ging ook dit keer weer op. Vanmorgen wakker geworden met een stralende zon. We hebben onze plannen wat aangepast door naar Urk te gaan ipv weer over het Tjeukemeer te varen. Wij zijn een beetje vreemde vogels. We houden er niet van om langs dezelfde weg te of naar een zelfde plaats te gaan. Wij houden erg van nieuwe dingen ontdekken 😊. Vandaar onze keuze voor Urk.

De vaarroute naar Urk is niet bepaald spannend. Gewoon rechtdoor en 1x stuurboord uit. Hoe spannend kan dat zijn haha. Het vertrek uit Lemmer verliep in eerste instantie zeer voorspoedig. De bruggen gingen vlot open en bij de 1ste sluis (Lemstersluis) konden we ook zo doorvaren. Deze historische sluis uit 1888  is schitterend om te zien. Na de Lemstersluis gingen we direct bakboord naar de 2de sluis. Bij deze sluis verliep het niet zo vlot. Je moest een nr. bellen om je aan te melden. Dan krijg je contact met een ‘robot’ en moet je verschillende cijfers intoetsen. Uiteindelijk kreeg ik aanmelding geaccepteerd. Dan denk je dit moet niet zo lang gaan duren. Er kwam nog een bootje dat door de sluis wilde. Zij vroegen of wij al aangemeld hadden. Echter, het duurde en duurde. De schipper van de andere boot had inmiddels een app gedownload om aan te melden omdat hij het zo lang vond duren. Al wachtende horen we ineens een vrouwenstem die de bootjes in de sluis vraagt om beter aan te sluiten, zodat iedereen erin past.

Oké, er gebeurde dus toch wat. Dat is dan wel weer fijn om te weten. Je moet het allemaal maar raden.  Bij andere sluizen zie je wel eens borden waarop vermeld staat wat de maximale wachttijd kan zijn. Via de marifoon krijg je altijd een levend mens aan de lijn en als je belt natuurlijk ook 😊. En contact met een mens blijft toch altijd het leukste. Het stukje vanaf onze ligplaats naar de 2de sluis is iets meer dan 500 meter. Na een uur en een kwartier hadden we die afstand, inclusief schutting, afgelegd. We hebben geen haast natuurlijk, maar voor Jan met de korte achternaam in de wachtstand past in ieder geval niet zo goed bij mij 😊😊. De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat het schutten in de sluis aardig tijd in beslag neemt. Het verval is er 5,5 meter.

Na deze sluis vaarden we de Flevopolder binnen. Die voldoet precies aan onze verwachtingen. Veel polder, rechte vaarwegen en wat bruggen. Tussendoor een powernapje nemen levert geen problemen op haha. Er moesten totaal 8 bruggen voor ons open. Gelukkig hebben ze in Flevoland de app, een VHF kanaal en de robot om contact te leggen. Of toch niet??? 😊 Ik had de app inmiddels ook gedownload. Har riep op via de marifoon, de andere schipper ook… We hebben aangemeld via de app en via de robot. Jullie raden het vast, niets werkte. Mogelijk was er een storing in Flevoland 😊.

De slechte communicatie heeft onze dag niet verprutst. Het was schitterend weer om te varen en uiteindelijk gingen alle bruggen open. Als laatste de sluis van Urk. Ook daar een verval van 5,5 meter. Na de sluis zit je gelijk op het niveau van het IJsselmeer. In de haven hebben we vanaf onze ligplaats zicht op het IJsselmeer en aan stuurboordkant kijken we op het strand en het IJsselmeer. We liggen tussen twee dure boten. Die hielden ons wel even in de gaten toen we met de harde wind aanmeerden. Maar Har draaide zijn hand er niet voor om en ik gooide in 1 x het touw om de bolder. Na een ankerbiertje hebben we Urk verder verkend.

Een leuk dorp. Zo mooi om te zien dat de mannen hier van die grote gouden oorbellen in hun oren dragen. Deze eeuwenoude traditie komt voort uit de tijd dat Urk nog een eiland in de Zuiderzee was. Mocht een visserman verdrinken en hij spoelde weer aan, dan kon de familie van zijn gouden oorbel de begrafenis betalen. Mooi dat deze tradities nog steeds in ere worden gehouden.

1. Willy:
    21 juni 2023
    Dat geduld een schone zaak is, gast voor jullie vandaag wel op. Die schone zaak geldt dus niet bij sommige sluizen....

Even kort berichtje terug, vrij laat terug van onze Zoomer Wantij run en het was een lange dag....

Welterusten
  2. Rita Pals:
    22 juni 2023
    Jullie hadden weer een prachtige vakantie dag. Met veel geschut.en daarna de wijdte van het IJsselmeer.
    Harry gelukkig ben je geen echte visser en kan die ring bij jou achter wegen blijven.
    Stel je voor daar moet je niet aan denken. Voorlopig blijven gaan met de for ever